Przysposobienie biblioteczne
Zgodnie z Zarządzeniem nr 24/2021 Rektora PW z dnia 30/03/2021 zaliczenie szkolenia jest obowiązkowe dla wszystkich studentów:
- pierwszego roku studiów pierwszego stopnia
- pierwszego roku studiów jednolitych studiów magisterskich
- studiów drugiego stopnia, którzy nie zaliczyli szkolenia w PW
Harmonogram szkolenia w semestrze 2023Z znajduje się w Aktualnościach
Przysposobienie biblioteczne jest prowadzone drogą elektroniczną na platformie e-learningowej PW. Każdy uczestnik kursu musi samodzielnie zalogować się na platformie. Harmonogram szkoleń oraz instrukcja logowania dla poszczególnych wydziałów są dostępne w aktualnościach na stronie BG PW na początku semestru zimowego i letniego.
- Studenci pierwszego roku studiów pierwszego stopnia oraz pierwszego roku studiów jednolitych studiów magisterskich są automatycznie zapisani na kurs w USOSweb.
- Studenci, pierwszego roku studiów magisterskich II stopnia (którzy nie ukończyli wcześniej szkolenia na tej Uczelni) oraz studenci, którzy nie zostali zapisani automatycznie na kurs mogą zapisać się sami przez rejestrację na przedmiot w USOSweb. Należy wybrać przedmiot 4310-00000-I0P-0001 Przysposobienie biblioteczne, a następnie kliknąć "Zarejestruj" (rejestracja do Grupy Dodatkowej). Dostęp do kursu będzie aktywny następnego dnia roboczego po zapisaniu się w USOS (zazwyczaj po godz. 10:00).
W wyznaczonym terminie – należy zalogować się na platformie e-learningowej, zapoznać z materiałami oraz wykonać test. Zaliczenie testu jest równoznaczne z zaliczeniem szkolenia.
Szkolenie jest realizowane na początku rozpoczynającego się semestru.
Najczęściej zadawane pytania:
- Jestem studentem pierwszego roku i nie mam w USOS podpiętego szkolenia bibliotecznego, co powinienem zrobić?
Sprawdź, czy możesz samodzielnie zapisać się do grupy dodatkowej w USOSweb. Jeżeli tak – zapisz się i wykonaj test we wskazanym terminie. Jeżeli nie – napisz maila na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. - bibliotekarz ma możliwość ręcznego dopisania studentów do grupy. W mailu podaj imię i nazwisko oraz numer indeksu. - Jestem studentem pierwszego roku. Studiuję na dwóch różnych wydziałach. Mam podpięte szkolenie biblioteczne tylko pod jeden program, co powinienem zrobić?
Napisz maila na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
W mailu podaj imię i nazwisko, numer indeksu oraz wskaż pod, który wydział chcesz podpiąć szkolenie biblioteczne. - Rozpoczynam studia na nowym kierunku / wznawiam się / wykonywałem już szkolenie biblioteczne na PW, czy muszę ponownie zaliczać Przysposobienie?
Nie, można przepisać zaliczenie z Przysposobienia bibliotecznego.
Napisz maila na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. W mailu podaj imię i nazwisko oraz numer indeksu.- Jeżeli wykonywałeś/aś szkolenie od roku akademickiego 2017Z, wówczas poprzednie zaliczenie powinno być widoczne w USOSweb – nie trzeba wtedy przesyłać żadnego potwierdzenia.
- Jeżeli wykonywałeś/aś szkolenie w okresie od roku akademickiego 2013Z-2017L, wówczas możemy potwierdzić wykonanie szkolenia na podstawie list.
- Jeżeli wykonywałeś szkolenie biblioteczne przed rokiem 2013Z, wówczas w mailu prześlij skan/zdjęcie indeksu z widocznym wpisem, tak aby na jednym zdjęciu było widać i zaliczenie i dane osoby. Możesz także osobiście okazać wpis pracownikowi Oddziału Informacji Naukowej i Analiz Bibliometrycznych (Gmach Główny p. 161b, c). Jeżeli masz informację o zaliczeniu szkolenia na karcie przebiegu studiów, wówczas możesz ją załączyć w mailu.
- Rozpoczynam studia drugiego stopnia na PW, zaliczyłem/łam szkolnie na I stopniu w PW, czy muszę przepisywać zaliczenie?
Nie, jeżeli studiowałeś/łaś na I stopniu w PW i zaliczyłeś już szkolnie biblioteczne wówczas nie musisz go ponownie zaliczać. Jeżeli widzisz podpięcie w USOSweb, napisz maila na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
W mailu podaj imię i nazwisko oraz numer indeksu - bibliotekarz odepnie je z danego programu. - Czy można przepisać zaliczenie Przysposobienia bibliotecznego z innej uczelni?
Nie, ponieważ każda biblioteka jest inna i przekazuje swoim studentom inne treści. - Czy zaliczenia przysposobienia są przesyłane do USOS automatycznie? Kiedy można spodziewać się zaliczenia w USOSie?
Zaliczenia nie są przesyłane automatycznie. Są wpisywane po ukazaniu się protokołów w USOS. W przypadku szkolenia odbywającego się w październiku zaliczenia powinny pojawić się w systemie USOS pod koniec listopada. W przypadku szkolenia w semestrze letnim w maju. - Jestem przed obroną i nie mam zaliczenia ze szkolenia bibliotecznego. Czy mogę je wykonać?
Napisz maila na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. W mailu podaj imię i nazwisko oraz numer indeksu, w miarę możliwości postaramy się dopisać Cię do aktualnego kursu. - Czy niezaliczenie Przysposobienia bibliotecznego skutkuje brakiem absolutorium?
Na większości wydziałów tak. Jeżeli chcesz uzyskać pełną informację w tym zakresie skontaktuj, się ze swoim dziekanatem. - Nie wykonałem Przysposobienia bibliotecznego w wyznaczonym terminie. Czy mogę przystąpić do niego w kolejnym semestrze?
Tak, możesz zapisać się sam przez rejestrację na przedmiot w USOSweb w terminie, w którym jest on realizowany (informacja o terminach podawana jest w aktualnościach na stronie BG).- Należy wybrać przedmiot 4310-00000-I0P-0001 Przysposobienie biblioteczne, a następnie kliknąć "Zarejestruj" (rejestracja do Grupy Dodatkowej). Dostęp do kursu będzie aktywny następnego dnia roboczego po zapisaniu się w USOS (zazwyczaj po godz. 10:00).
Polityka NCN
Polityka NCN dotycząca otwartego dostępu do publikacji
Narodowe Centrum Nauki wprowadziło w dniu 31 maja 2020 roku w ramach swoich konkursów Politykę dotyczącą otwartego dostępu do publikacji, która jest spójna z planem S. Główne założenia polityki NCN:
- Dotyczy artykułów w recenzowanych czasopismach, recenzowanych materiałów konferencyjnych oraz danych badawczych. Polityka nie obejmuje monografii, rozdziałów monografii i recenzowanych utworów zebranych
- Obowiązuje we wszystkich konkursach krajowych organizowanych przez NCN
- Wymóg publikowania w formie otwartego dostępu jest integralną częścią zapisów umowy o realizację i finansowanie projektu badawczego i jest warunkiem koniecznym do uznania publikacji jako rezultatu realizacji projektu, w tym podstawy kwalifikowalności kosztów zakończonego projektu
- Każda praca wydana w otwartym dostępie (zarówno wersja VoR, jak i AAM) powinna posiadać trwały identyfikator. NCN sugeruje korzystanie z powszechnie uznanych identyfikatorów (rekomendowane jest DOI)
- Prace stanowiące rezultat projektów finansowanych przez NCN należy udostępnić w ramach jednej z trzech ścieżek zgodnych z Planem S:
- w czasopismach typu full open access (zarejestrowanych lub w trakcie rejestracji w DOAJ (tzw. ścieżka 1)
- w czasopismach subskrypcyyjnych pod warunkiem, że Version of Record (VoR) lub Author Accepted Manuscript (AAM) zostanie bezpośrednio przez wydawcę lub autora opublikowane w otwartym repozytorium w momencie ukazania się publikacji on-line (bez embarga czasowego) (tzw. ścieżka 2)
- w czasopismach objętych licencją otwartego dostępu w ramach tzw. umów transformacyjnych (tzw. ścieżka 3)
Przydatne linki:
Instrukcja - Polityka NCN dotycząca otwartego dostępu do publikacji [LINK]
Journal Checker Tool - narzędzie umożliwiające sprawdzenie zgodności czasopisma z polityką otwartego dostępu NCN [LINK]
Licencje Creative Commons [LINK]
Sprzęt dla osób ze szczególnymi potrzebami
Lokalizacje | Zdjęcie sprzętu |
---|---|
Komputer z programem |
|
Klawiatury specjalistyczne |
|
Monitor brajlowski (linijka) |
|
Myszka typu BIGtrack |
|
Powiększalnik VISIO |
|
Drukarka brajlowska |
|
Lupa tradycyjna z podświetleniem |
|
Lupa elektroniczna > > |
Drapieżne czasopisma / drapieżne konferencje
Drapieżne czasopisma / drapieżni wydawcy
Drapieżne czasopisma / drapieżni wydawcy (Predatory Journals / Predatory Publishers) to podmioty stosujące nieetyczny model biznesowy, w ramach którego pobierane są opłaty za publikacje artykułu bez gwarancji rzetelnych usług redakcyjnych.
Zjawisko to udokumentował i nagłośnił Jeffrey Beall, amerykański bibliotekarz z University of Colorado w Denver, który opublikował w 2012 r. na blogu Scholary Open Access listę potencjalnych drapieżnych wydawnictw otwartego dostępu. Lista była wykorzystywana do identyfikowania wydawnictw, które stosują nieetyczne praktyki. W styczniu 2017 roku Beall dezaktywował swojego bloga razem z Listą z powodu licznych pozwów i gróźb procesami sądowymi o zniesławienie, które wnosili wydawcy.
Czasopisma drapieżne charakteryzują się brakiem przejrzystości procedur (odnośnie podejmowania decyzji redakcyjnych, opłat, procesu recenzji, itp.), stosowaniem agresywnych metod pozyskiwania autorów oraz podawaniem fałszywych lub wprowadzających w błąd informacji. W praktyce publikują wszystko, co zostanie do nich przysłane, o ile autor uiści opłatę.
> >Drapieżne konferencje
Drapieżne konferencje (ang. predatory conferences, predatory meetings) - konferencja nieetyczna naukowo, bez rzetelnego procesu recenzyjnego nadsyłanych propozycji wystąpień. Ich celem, podobnie jak w przypadku drapieżnych czasopism, jest osiągnięcie jak największego zysku z opłat rejestracyjnych oraz opłat za pokonferencyjne publikacje w otwartym dostępie poprzez uzyskanie jak największej liczyby uczestników. Drapieżne konferencje nie są organizowane przez towarzystwa czy instytucje naukowe, ale przez jednostki czy przedsiębiorstwa, które specjalizują się w organizowaniu tego typu wydarzeń w niemal wszystkich dziedzinach nauki. Często organizacją drapieżnych konferencji zajmują się drapieżne wydawnictwa.
> >Przydatne linki
- Tabela z wykazem ponad 400 czasopism podejrzewanych o drapieżne praktyki wraz z powodami usunięcia ich z międzynarodowych baz
Autorką listy jest Jolanta Szczepaniak (Wydawnictwie Politechniki Łódzkiej). Porównano listę 31433 tytułów ministerialnego wykazu z listami drapieżnych czasopism (bazujących na tzw. Liście Bealla) oraz listami czasopism, które z uwagi na potencjalnie drapieżny charakter przestał indeksować Scopus oraz katalog DOAJ. Po usunięciu duplikatów i zweryfikowaniu czasopism po numerze ISSN okazało się, że ogólna liczba potencjalnie drapieżnych czasopism wyniosła 413 tytułów, czyli około 1,31% całego wykazu. Metodologia opisana w Forum Akademickim 4/2021 w ramach artykułu „Potencjalnie drapieżne w wykazie czasopism" - Przy weryfikacji czasopisma czy konferencji warto skorzystać z serwisu Think. Check, gdzie dostępne są listy kontrolne z pytaniami, które należy sobie zadać przed wysłaniem tekstu do czasopisma czy uiszczeniem opłaty konferencyjnej:
- Beall's List of Potential Predatory Journals and Publishers
Przekaż swoją pracę do BW PW
Autorzy mogą zapewnić otwarty dostęp do swoich prac poprzez zamieszczenie ich w otwartych repozytoriach (o ile umowa z wydawcą na to pozwala). Istnieje szereg korzyści z archiwizacji publikacji w Repozytorium PW, są to między innymi:
- zwiększenie widoczności dorobku w sieci - treści w repozytorium są indeksowane przez różnego rodzaju multiwyszukiwarki, agregatory treści
- archiwizowanie swojego dorobku w jednym miejscu.
Zasady korzystania z utworu przez autora zależą od podpisanej umowy z wydawcą. W zależności od jej warunków, wydawcy zezwalają na zamieszczanie w repozytoriach różnych form publikacji:
- preprintu – wstępna wersja artykułu przed recenzją naukową i pracą redakcyjną
- postprintu – wersja publikacji po recenzjach i pracach redakcyjnych, ale jeszcze przed publikacją. Od wersji wydawniczej (już opublikowanej w czasopiśmie) różni się tym, że nie posiada jeszcze specyficznej dla danego czasopisma szaty graficznej (oznaczeń i formatowania wydawcy)
- wersja wydawnicza – wersja artykułu opublikowana na stronie wydawcy, zawierająca określoną dla danego czasopisma szatę graficzną.
Politykę otwartości wydawcy można sprawdzić m.in. w serwisie Sherpa RoMEO
Jeżeli chcesz przekazać plik do BW PW skontaktuj się ze swoim redaktorem wydziałowym.
Zob. Lista redaktorów wydziałowych
Licencje Creative Commons
Licencje Creative Commons umożliwiają wybór zasad na jakich autorzy będą dzielić się swoją twórczością z innymi. Wyróżniamy 4 podstawowe warunki licencji:
- Uznanie autorstwa. Wolno kopiować, rozprowadzać, przedstawiać i wykonywać objęty prawem autorskim utwór oraz opracowane na jego podstawie utwory zależne pod warunkiem, że zostanie przywołane nazwisko autora pierwowzoru.
- Użycie niekomercyjne. Wolno kopiować, rozprowadzać, przedstawiać i wykonywać objęty prawem autorskim utwór oraz opracowane na jego podstawie utwory zależne jedynie do celów niekomercyjnych.
- Na tych samych warunkach. Wolno rozprowadzać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.
- Bez utworów zależnych. Wolno kopiować, rozprowadzać, przedstawiać i wykonywać utwór jedynie w jego oryginalnej postaci – tworzenie utworów zależnych nie jest dozwolone.
Podstawowym warunkiem, występującym w każdej licencji jest uznanie autorstwa. Do niego mogą być dodawane kolejne ograniczenia. W ten sposób można wyróżnić następujące licencje:
- CC-BY (uznanie autorstwa)
- CC-BY-SA (uznanie autorstwa - na tych samych warunkach)
- CC-BY-NC (uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne)
- CC-BY-ND (uznanie autorstwa - bez utworów zależnych)
- CC-BY-NC-SA (uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne - na tych samych warunkach)
- CC-BY-NC-ND (uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne - bez utworów zależnych
Istnieje także licencja CC0 – jest to najbardziej liberalna z licencji, jej znaczenie jest określane jako równoznaczne z przekazaniem do domeny publicznej.
W wielu przypadkach wybór odpowiedniej licencji może być uzależniony od polityki otwartości danego wydawcy. Warto zapoznać z warunkami na jakich można publikować prace w danym czasopiśmie. Przy wyborze licencji istotną rolę mogą odgrywać także zalecenia grantodawcy.
W Polityce Narodowego Centrum Nauki zawarto wyraźne wskazówki dla autorów dotyczące wyboru licencji. Dla udostępniania prac zaleca się korzystanie z licencji CC-BY 4.0, natomiast dane stanowiące podstawę publikacji należy udostępniać na licencji CC0 4.0* (do roku 2025 dopuszcza się licencję CC-BY)**
Więcej na temat licencji można przeczytać na stronie Creative Commons Polska
Możesz dostosować i wybrać licencje Creative Commons dla swojego utworu, korzystając z narzędzia License Chooser udostępnionego na stronie CreativeCommons.org.
Ruch Open Access
Otwarty dostęp (Open Access) to powszechny dostęp do publikacji naukowych, treści edukacyjnych, danych badawczych oraz wyników badań finansowanych ze środków publicznych - bez opłat, logowania czy innych ograniczeń prawnych i technicznych (w tym konieczności zainstalowania dodatkowego, płatnego oprogramowania).
Utwór naukowy może być opublikowany, np. w czasopiśmie:
- zamkniętym – publikacje są dostępne wyłącznie w ramach prenumeraty, dla uprawnionych czytelników
- otwartym – publikacje są dostępne dla czytelników w różnym zakresie:
- czasopismo w pełni otwarte – wszystkie artykuły opublikowane w czasopiśmie są dostępne dla czytelników bez opłat
- czasopismo hybrydowe – częściowo otwarte; tylko część artykułów jest udostępniana bezpłatnie (np. artykuły, przy publikacji których autor wniósł dodatkową opłatę)
- czasopismo otwarte z embargiem czasowym – częściowo otwarte; starsze artykuły są dostępne bezpłatnie; dostęp do najnowszych artykułów jest na początku (np. przez rok) płatny (Kulczycki 2013)
Opublikowanie artykułu w modelu otwartym przyspiesza proces publikacyjny, sprzyja dotarciu do jego treści większej grupie czytelników, a także zwiększa jego widoczność i cytowalność.
Autor może zapewnić otwarty dostęp do swojej pracy na dwa sposoby – opublikować artykuł w czasopiśmie:
- otwartym lub hybrydowym tak, by był on niezwłocznie i bezpłatnie dostępny dla czytelników bezpośrednio ze strony wydawcy/czasopisma – złota droga otwartego dostępu
- zamkniętym, a następnie samodzielnie go udostępnić (o ile umowa z wydawcą na to pozwala), zamieszczając np. w repozytorium – zielona droga otwartego dostępu
Zasady korzystania z utworu przez autora zależą od podpisanej z wydawcą umowy. W zależności od jej warunków, wydawcy zezwalają na zamieszczanie w repozytoriach różnych form publikacji:
- preprintu – wstępna wersja artykułu przed recenzją naukową i pracą redakcyjną
- postprintu – wersja publikacji po recenzjach i pracach redakcyjnych, ale jeszcze przed publikacją. Od wersji wydawniczej (już opublikowanej w czasopiśmie) różni się tym, że nie posiada jeszcze specyficznej dla danego czasopisma szaty graficznej (oznaczeń i formatowania wydawcy)
- wersja wydawnicza – wersja artykułu opublikowana na stronie wydawcy, zawierająca określoną dla danego czasopisma szatę graficzną.
Politykę otwartości wydawcy można sprawdzić m.in. w serwisie Sherpa RoMEO
- serwis ten zbiera informacje odnośnie polityki wydawców w zakresie praw autora do zamieszczania publikacji, m.in. w repozytoriach (archiwizacji). Wydawcy są sklasyfikowani ze względu na rodzaj nakładanych na autora ograniczeń prawnych. W opisie danego wydawcy dodatkowo są przedstawione warunki szczegółowe (np. informacja o embargo).
Jeśli chcesz, aby Twoja publikacja była dostępna w modelu otwartym:
- publikuj w recenzowanych czasopismach otwartych i hybrydowych, w tym z listy DOAJ
- udostępnij kopie prac w Bazie Wiedzy PW (zob. Baza Wiedzy PW). Więcej na ten temat w zakładce Przekaż swoją pracę do BW PW
- skorzystaj z krajowych, konsorcyjnych i uczelnianych programów finansowania opisanych w kolejnych zakładkach
Konsultacje DMP
Oddział Informacji Naukowej i Analiz Bibliometrycznych prowadzi konsultacje dla pracowników PW w zakresie poprawności składanych Planów Zarządzania Danymi Badawczymi. Zainteresowane osoby prosimy o kontakt mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub telefoniczny 22 234 7300:
- Magdalena Maciąg
- Monika Gajewska
Informacje dotyczące przygotowania Planu Zarządzania Danymi Badawczymi w grantach NCN i Horyzont omówiono w zakładce Dane badawcze.
Narzędzia wspomagające naukę
Narzędzia wspomagające naukę
iThenticate
Program iThenticate umożliwia weryfikację oryginalności dokumentu (głównie anglojęzycznego) przed opublikowaniem, poprzez porównanie z otwartymi zasobami Internetu oraz z bazami danych indeksowanymi przez iThenticate. Nie zalecamy sprawdzania tekstów w języku polskim z uwagi na niewystarczającą bazę referencyjną.
Program skierowany jest do pracowników naukowych i doktorantów PW - liczba kont jest ograniczona. W roku 2024 jest dostępnych:
- 150 kont
- 600 sprawdzeń dla CAŁEJ Uczelni
W ramach konta należy dokonywać sprawdzenia własnych prac naukowych (autorskich lub współautorskich).
Do Państwa dyspozycji jest pula raportów sprawdzających (widoczna na koncie użytkownika, po prawej stronie ekranu, liczba jest informacją o tym, ile sprawdzeń aktualnie pozostało dla całej uczelni, a nie dla pojedynczego konta - zakładka Submit a document / "XX Documents remaining").
Każde powtórne wgranie tego samego dokumentu jest liczone jako nowe sprawdzenie, dlatego prosimy o rozważne korzystanie z programu.
Wyniki analizy przedstawiane są w formie raportu, który zawiera:
- wskaźniki podobieństwa (dla całego dokumentu oraz poszczególnych źródeł), które procentowo określają liczbę odnalezionych w analizowanym dokumencie zapożyczeń.
- zaznaczone fragmenty pracy identyczne z tekstami odnalezionymi w bazach porównawczych wraz z podaniem ich źródła.
W przypadku stwierdzenia braku aktywności na koncie powyżej 3 miesięcy, następuje dezaktywacja konta, o czym użytkownik zostaje poinformowany drogą mailową. Znaczące przekroczenie limitów może skutkować reakcją ze strony Administratora programu.
Zgłoszenia prosimy przesyłać za pośrednictwem formularza rejestracyjnego (wymagany adres mailowy w domenie @pw.edu.pl).
Więcej informacji:
Baza Wiedzy Politechniki Warszawskiej
Baza Wiedzy Politechniki Warszawskiej
O Bazie Wiedzy
Baza Wiedzy Politechniki Warszawskiej została powołana Uchwałą Senatu PW z dnia 21 listopada 2012 roku. Zasady tworzenia systemu ewidencji i archiwizacji dorobku naukowego oraz repozytorium określa Zarządzenie nr 3/2014 Rektora Politechniki Warszawskiej z dn. 29 stycznia 2014 roku.
Baza Wiedzy PW jako rozwiązanie Current Research Information System (CRIS) funkcjonuje w ramach oprogramowania Omega-Psir. Koncepcja i projekt techniczny Bazy Wiedzy zostały opracowane na Wydziale Elektroniki i Technik Informacyjnych PW w ramach projektu PASSIM (realizacja w ramach zadania badawczego SYNAT finansowanego ze środków NCBiR).
Głównym celem utworzenia Bazy jest upowszechnianie dorobku naukowego pracowników, doktorantów i studentów PW. W systemie są gromadzone i archiwizowane dane dotyczące różnych aspektów działalności naukowo badawczej pracowników danej instytucji, tj:
- dokumenty tekstowe
- publikacje (artykuły, książki, skrypty)
- prace dyplomowe (w tym rozprawy doktorskie)
- raporty
- tłumaczenia
- dzieła architektoniczne, wzornicze, artystyczne, utwory literackie, itp.
- dane badawcze
- projekty
- patenty, produkty, wdrożenia
- aktywność zawodową
- osiągnięcia zawodowe
- konkursy ogłaszane przez instytucje finansujące granty.
Wprowadzone dane są w wykorzystywane do budowania profili: jednostek organizacyjnych oraz naukowców. Niektóre publikacje są udostępniane w open access zgodnie z obowiązującymi przepisami ochrony praw autorskich.
Obligatoryjnie rejestrowane są utwory opublikowane po 1 stycznia 2013 r.
Zastosowane narzędzia i techniczne możliwości systemu sprawiają, że Baza Wiedzy Politechniki Warszawskiej jest nie tylko bazą bibliograficzną publikacji, ale również umożliwia:
- generowanie różnego rodzaju raportów i analiz w zakresie danych przechowywanych w systemie na potrzeby ewaluacji uczelni, wydziałów i instytutów oraz pracowników naukowych
- prezentowanie potencjału badawczego uczelni
- promowanie dorobku naukowego PW na arenie międzynarodowej
- zapewnienie dostępu do bazy ekspertów z różnych dyscyplin naukowych reprezentowanych przez pracowników PW
- integrację z innymi bazami/narzędziami np. APD (pobieranie prac dyplomowych, Scopus, JCR, ORCID, SAP.
Baza Wiedzy PW jest narzędziem sprawozdawczym do portalu Polska Bibliografia Naukowa będącego częścią Zintegrowanego Systemu Informacji o Nauce i Szkolnictwie Wyższym POL-on.
Jednostkami odpowiedzialnymi za prawidłowe funkcjonowanie Bazy Wiedzy są:
- Instytut Informatyki PW - zespół pracowników wdrażający nowe funkcjonalności i aktualizujący projekt
- Centrum Informatyzacji PW - utrzymanie ciągłości działania na platformie sprzętowej oraz systemowej
- Biblioteka Główna PW - merytoryczny nadzór nad wprowadzanymi danymi
Wprowadzeniem danych do bazy zajmują się redaktorzy wydziałowi, których pracę weryfikują wydziałowi koordynatorzy ds. BW.
Do obowiązków pracowników PW należy przekazywanie na bieżąco informacji o swoim dorobku naukowym do odpowiedniego redaktora.
Pracownicy mogą również uzupełniać samodzielnie dane o publikacjach poprzez ich import z systemów zewnętrznych. Więcej informacji na ten temat znajduje się w zakładce „Profil autora”
Za poprawność i aktualność danych w Bazie Wiedzy PW odpowiadają twórcy dorobku; w odniesieniu do dorobku jednostki organizacyjnej Uczelni odpowiada jej kierownik. Za kompletność i jakość danych przekazywanych do sprawozdawczości i systemów zewnętrznych odpowiada właściwa jednostka PW.
Zobacz także:Filie i domy studenckie
FILIE BIBLIOTEKI GŁÓWNEJ
BIBLIOTEKA TERENU POŁUDNIOWEGO
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel.: 22 234 8229, 22 849 9350
ul. Narbutta 86, II piętro, pok. 206, 214
Godziny otwarcia
Dni tygodnia | Godziny otwarcia |
---|---|
pn.-pt. | 9:00 - 17:00 |
sob. | 9:00 - 16:00 |
niedz. | nieczynne |
BIBLIOTEKA WYDZIAŁU CHEMICZNEGO
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel. 22 234 6008, 22 234 7280, 22 234 7809
Gmach Chemii, ul. Noakowskiego 3, pok. 58, 157
Godziny otwarcia
Dni tygodnia | Godziny otwarcia |
---|---|
pn.-pt. | 9:00 - 17:00 |
sob. | nieczynne |
niedz. | nieczynne |
BIBLIOTEKA FILII POLITECHNIKI WARSZAWSKIEJ W PŁOCKU
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel. 24 367-21-11, 24 367-21-23
Płock, ul. Łukasiewicza 17
Godziny otwarcia
Dni tygodnia | Godziny otwarcia |
---|---|
pn.-pt. | 9:00 - 17:00 |
sob. | 9:00 - 16:00 |
niedz. | nieczynne |
BIBLIOTEKI DOMÓW STUDENCKICH
PUNKT BIBLIOTECZNY DS "AKADEMIK"
-
-
ul. Akademicka 5, pok. 294
Godziny otwarcia
Godziny otwarcia |
---|
nieczynne |
Uwaga
- Od dnia 1 października 2024 roku punkt biblioteczny w Domu Studenckim Akademik jest nieczynny.
- Po odbiór i zwrot książek z tej lokalizacji zapraszamy do Wypożyczalni Studenckiej, Gmach Główny, parter, pok. 71.
- Książki z biblioteki DS Akademik należy zamawiać przez Katalog.
Godziny otwarcia agend BG
PARTER
BG WYPOŻYCZALNIA STUDENCKA
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
22 234 7580
Gmach Główny, pok. 71
Godziny otwarcia
Dni tygodnia | Godziny otwarcia |
---|---|
pn. - pt. | 8:00 - 19:00 |
sob. | 9:00 - 16:00 |
niedz. | nieczynne |
CZYTELNIA ZBIORÓW SPECJALNYCH
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
22 234 5113
Gmach Główny, pok. 70
Godziny otwarcia
Dni tygodnia | Godziny otwarcia |
---|---|
pn. - pt. | 8:00 - 16:00 |
sob. | nieczynne |
niedz. | nieczynne |
SALA KOMPUTEROWA
22 234 5508
Gmach Główny, pok. 71 a
Godziny otwarcia
Dni tygodnia | Godziny otwarcia |
---|---|
pn. - pt. | 8:00 - 19:00 |
sob. | 9:00 - 16:00 |
niedz. | nieczynne |
POZIOM I
ODDZIAŁ INFORMACJI NAUKOWEJ I ANALIZ BIBLIOMETRYCZNYCH
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. (Baza Wiedzy)
22 234 7300; tel./fax: 22 628 7184;
22 234 6074 (Baza Wiedzy)
Gmach Główny, pok. 161 b, 161 c
Godziny otwarcia
Dni tygodnia | Godziny otwarcia |
---|---|
pn. - pt. | 8:00 - 17:00 |
sob. | nieczynne |
niedz. | nieczynne |
ODDZIAŁ INFORMACJI NAUKOWEJ I ANALIZ BIBLIOMETRYCZNYCH - OŚRODEK INFORMACJI PATENTOWEJ
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
22 234 7300; tel./fax: 22 628 7184
Gmach Główny, pok. 161 b
Godziny otwarcia
Dni tygodnia | Godziny otwarcia |
---|---|
pn. - pt. | 9:00 - 15:00 |
sob. | nieczynne |
niedz. | nieczynne |
SALE DYDAKTYCZNE
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
22 234 7300
Gmach Główny, pok. 162 b, c
Godziny otwarcia
Dni tygodnia | Godziny otwarcia |
---|---|
pn. - pt. | 8:00 - 19:00 |
sob. | nieczynne |
niedz. | nieczynne |
POZIOM II
BG WOLNY DOSTĘP / CZASOPISMA / CZYTELNIA NORM
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
22 234 5598
Gmach Główny, pok. 242
Godziny otwarcia
Dni tygodnia | Godziny otwarcia |
---|---|
pn. - pt. | 8:00 - 19:00 |
sob. | 9:00 - 16:00 |
niedz. | nieczynne |
POZIOM IIa
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
22 234 7034
Gmach Główny, pok. 243
Godziny otwarcia
Dni tygodnia | Godziny otwarcia |
---|---|
pn. - pt. | 8:00 - 19:00 |
sob. | 9:00 - 16:00 |
niedz. | nieczynne |
POZIOM III
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
22 234 7176
Gmach Główny, pok. 336
Godziny otwarcia
Dni tygodnia | Godziny otwarcia |
---|---|
pn. - pt. | 8:00 - 19:00 |
sob. | 9:00 - 16:00 |
niedz. | nieczynne |
WYPOŻYCZALNIA MIĘDZYBIBLIOTECZNA
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
22 234 7401
Gmach Główny, pok. 336
Godziny otwarcia
Dni tygodnia | Godziny otwarcia |
---|---|
pn. - pt. | 11:00 - 15:00 |
sob. | nieczynne |
niedz. | nieczynne |
Deklaracja dostępności
Biblioteka Główna Politechniki Warszawskej zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej: bg.pw.edu.pl
Data publikacji strony internetowej: 1998
Data ostatniej istotnej aktualizacji: 12-2023
Status pod względem zgodności z ustawą
Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej.
Treści niedostępne:
- Niektóre elementy strony nie są dostępne cyfrowo,
- Niektóre elementy strony mogą nie wyświetlać się prawidłowo na urządzeniach mobilnych.
Wyłączenia:
- mapy są wyłączone z obowiązku zapewniania dostępności
Przygotowanie deklaracji w sprawie dostępności
Deklarację sporządzono dnia: 2020-10-07
Ostatni przegląd deklaracji: 2024-01-05
Deklarację sporządzono na podstawie samooceny.
Na stronie internetowej można korzystać ze standardowych skrótów klawiaturowych.
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt z Oddziałem Utrzymania Systemów Bibliotecznych i Obsługi Informatycznej:
- osoba: Michał Szeworski
- e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- telefon: (22) 234 5508
Wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz skargi na brak zapewnienia dostępności należy składać w Sekcji ds. Osób z Niepełnosprawnościami:
- e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- telefon I: (22) 234 1314
- telefon II: (22) 234 1315
Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Zgłaszając takie żadanie podaj:
- swoje imię i nazwisko
- swoje dane kontakowe(np. numer telefonu, e-mail)
- dokładny adres strony internetowej, na której znajduje się niedostepny cyfrowo element lub treść
- opis na czym polega problem i jaki sposób jego rozwiązania byłby dla Ciebie najwygodniejszy
Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji. Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Dostępność architektoniczna
Biblioteka Główna zlokalizowana jest w centralnej części Gmachu Głównego PW. Do biblioteki można wejść bramą I, następnie korzystając ze szklanej windy wjechać na pierwsze piętro i kierować się do windy w centralnej części budynku (trzy kolejne skręty w prawą stronę), która umożliwia skomunikowanie się ze wszystkimi poziomami biblioteki. Na drzwiach wszystkich pomieszczeń Biblioteki Głównej znajdują się tabliczki w alfabecie Braille'a. Krzesło ewakuacyjne znajduje się przy portierni na parterze Gmachu Głównego.
Filia Biblioteki Głównej, Biblioteka Terenu Południowego, zlokalizowana jest w budynku przy ul. Narbutta 86 na II piętrze. Brak windy w budynku uniemożliwia osobom z niepełnosprawnością ruchową dotarcie do biblioteki.
Filia Biblioteki Głównej, Biblioteka Wydziału Chemicznego, zlokalizowana jest w Gmachu Chemii przy ul. Noakowskiego 3. Od strony wewnętrznej kampusu centralnego PW dostępne dla osób z niepełnosprawnością ruchową są dwa wejścia do budynku (nr 2 i nr 3). Na I piętrze mieści się Czytelnia Naukowa (p. 157), do której można się dostać korzystając z windy dostępnej w holu na parterze.