Podnoszenie widoczności i cytowalności dorobku naukowego pracowników Politechniki Warszawskiej
Celem projektu realizowanego wspólnie przez Bibliotekę Główną Politechniki Warszawskiej i Biuro ds. Promocji i Informacji Politechniki Warszawskiej jest wskazanie działań służących budowaniu wizerunku pracownika naukowego tak, by jego dorobek był widoczny w sieci oraz by tym samym podnieść widoczność uczelni.
Dorobek naukowy jest wynikiem wielu etapów pracy naukowca, począwszy od badań literaturowych, prowadzenia eksperymentów i zbierania danych, skończywszy na napisaniu i opublikowaniu artykułu naukowego. Autor publikacji może następnie powziąć pewne działania służące promowaniu swojego dorobku tak, by szersze grono zainteresowanych mogło się z nim zapoznać. Dzięki temu jest większa szansa na uzyskanie wyższych wskaźników poczytności i cytowalności publikacji, uwidocznionych w analizie dorobku naukowego pracownika. Analiza może być prowadzona na poziomie dorobku pojedynczego pracownika, który to przekłada się na dorobek całego wydziału i uczelni.
Materiały informacyjne stanowią spójną całość. Można jednak zapoznać się tylko z wybranymi tematami.
Blok I: Dorobek naukowy pracownika PW. Jak budować swój wizerunek, by być widocznym w sieci
Blok I: Dorobek naukowy pracownika PW. Jak budować swój wizerunek, by być widocznym w sieci1. Badania literaturowe
Badania literaturowePracę nad artykułem naukowym poprzedzają rzetelne badania literaturowe. Następny krok to przeprowadzenie eksperymentów, zebranie danych oraz ich analiza i ocena. W tej części projektu omówiono podstawowe typy źródeł informacji oraz zamieszczono wskazówki gdzie szukać informacji na zadany temat.
Źródła informacji naukowej:
- omówienie podstawowych typów źródeł informacji naukowej, ze szczególnym uwzględnieniem zasobów elektronicznych
- rodzaje baz danych
- zasady dostępu do licencjonowanych zasobów elektronicznych
Badania literaturowe – źródła informacji naukowej
Wskazówki, gdzie szukać:
- literatury na dany temat
- konkretnego tytułu książki lub czasopisma
- norm polskich i zagranicznych
- patentów
- właściwości substancji chemicznych i materiałów
- sprawozdań finansowych spółek, raportów branżowych, notowań giełdowych, statystyk i danych makroekonomicznych
- przepisów prawnych
Badania literaturowe – gdzie szukać materiałów do pracy naukowej
2. Pisanie artykułu naukowego
Pisanie artykułu naukowegoKrok drugi to pisanie artykułu naukowego. W tej części projektu w celu wprowadzenia do tematu przedstawiono jakie są rodzaje publikacji oraz jaką strukturę ma artykuł naukowy. Podano wskazano co można zrobić – jak sformułować tytuł artykułu, abstrakt i słowa kluczowe, by zwiększyć szanse czytelników na jego odszukanie i zapoznanie z treścią.
Pisanie artykułu naukowego – definicja i typy publikacji
Struktura artykułu naukowego
- struktura publikacji źródłowej (model IMRaD)
- struktura publikacji przeglądowej
- struktura publikacji kazuistycznej (ang. case study)
Pisanie artykułu naukowego – struktura artykułu naukowego
Załącznik: Szablon artykułu naukowego
Istotne części artykułu
- co ma wpływ na lepsze indeksowanie i pozycjonowanie publikacji w bazach danych i wyszukiwarkach takich jak: Google, Google Scholar czy PubMed
Pisanie artykułu naukowego – istotne części artykułu
Edycja i poprawność językowa tekstu naukowego
Podstawowe zasady edycji tekstu naukowego dotyczące:
- właściwej czcionki i wyróżnień w tekście
- znaków interpunkcyjnych, takich jak: cudzysłów, ukośnik, średnik, nawias
- automatycznego spisu treści
- zasad budowania przypisów i bibliografii
- użytecznych skrótów klawiaturowych
Pisanie artykułu naukowego – edycja i poprawność językowa
Tłumaczenie na język angielski
- język angielski w tekstach naukowych - wskazówki redakcyjne
- materiały opracowane przez Europejskie Stowarzyszenie Redaktorów Naukowych (EASE)
Pisanie artykułu naukowego – tłumaczenie na język angielski
Załącznik: Ambiguity
Załącznik: Text Tables
Załącznik: Spelling
Załącznik: Plurals
Załącznik: Simplicity
Autorzy publikacji i ich afiliacje
- kim jest autor i czym jest współautorstwo?
- jak powinno się oznaczać autorstwo w przypadku utworów współautorskich?
- w jakiej kolejności wymieniać współtwórców?
Pisanie artykułu naukowego – autorzy publikacji i ich afiliacje
3. Kryteria wyboru czasopisma - miejsca publikacji
Kryteria wyboru czasopisma - miejsca publikacjiKrok trzeci to wybór miejsca publikacji. Niektórzy naukowcy już na etapie pisania pracy wiedzą, w którym czasopiśmie chcieliby opublikować swoje dzieło. Inni decydują po zakończeniu pracy. Czym kierować się przy wyborze czasopisma? Jakie wskaźniki oceny czasopism wziąć pod uwagę? O tym w tej części projektu.
Treść artykułu a zakres tematyczny czasopisma
- Aims&Scope
- czy publikowane są artykuły o podobnej tematyce
- czy cytuję artykuły z wybranego czasopisma
- narzędzia ułatwiające wybór, m.in.: Elsevier Journal Finder, Springer Journal Suggester
Kryteria wyboru czasopisma – zakres tematyczny czasopisma
Wybrane miary porównawcze stosowane do oceny czasopism naukowych i monografii
- ministerialne wykazy punktowanych czasopism i wydawnictw monografii
- Scopus: CiteScore, Scimago Journal Rank (SJR), Source Normalized Impact per Paper (SNIP)
- WoS: Journal Impact Factor, Article Influence, Category Normalized Citation Impact
Kryteria wyboru czasopisma – wybrane miary porównawcze stosowane do oceny czasopism naukowych
Polityka otwartości czasopisma
- formy dystrybucji czasopism: zamknięte, otwarte, hybrydowe
- metody zapewnienia otwartego dostępu do artykułu
- sytuacja prawna autora – umowy wydawnicze
4. Publikacja artykułu
Publikacja artykułuProcedury zgłaszania artykułu do publikacji w poszczególnych czasopismach nieco się różnią się, jednak zasady są podobne. Na stronie czasopisma (zakładka Dla Autorów, Guide for Authors, Submit an article itp.) należy zapoznać się z informacjami dotyczącymi poprawnego przygotowania publikacji. Przewodniki dla autorów zawierają również konkretne wymagania dotyczące etyki, praw autorskich i umów z organizacjami finansującymi, opcji otwartego dostępu. Więcej na ten temat w tym module.
Procedura zgłaszania, recenzowania i publikowania prac nadsyłanych do publikacji w czasopiśmie:
- zgłaszanie artykułu
- najczęstsze przyczyny odrzucenia manuskryptu przez redaktora (od razu, przed recenzjami) - desk rejection
- procedura recenzji
- open review
- single-blind review
- double-blind review
- postępowanie po recenzji - odpowiedź z czasopisma
- accepted without revision
- minor revision
- major revision
- reject
5. Promowanie dorobku naukowego
Promowanie dorobku naukowegoWybór miejsca publikacji artykułu omówiony w części trzeciej projektu ma kluczowe znaczenie dla jego widoczności w sieci i tego ile punktów uzyska się za publikację. Można podjąć jednak szereg działań promocyjnych, by podnieść widoczność swojej pracy, nawet jeżeli nie jest ona indeksowana w bazie JCR, WoS czy Scopus. Warto upewnić się, czy dorobek naukowy jest zdeponowany w powszechnie dostępnym miejscu i czy jest on oznaczony unikalnym numerem ORCID, przypisanym do nazwiska danego autora, który to numer jednoznacznie go identyfikuje. Więcej na ten temat w tym module.
Serwisy i portale internetowe wspomagające widoczność naukowca w sieci oraz dodatkowe usługi udostępniane przez wydawnictwa
- repozytoria (instytucjonalne, krajowe, międzynarodowe)
- portale dla naukowców (Academia.edu, ResearchGate, KUDOS)
- serwisy społecznościowe (Twitter, LinkedIn)
- strona domowa autora, instytucji
- blogi naukowe
- Google Scholar
- Graphical abstract – obrazowe podsumowanie wniosków z artykułu
- AudioSlides – nagrany komentarz autora
- Sharelink – link do publikacji umożliwiający dzielenie się jej pełnym tekstem przez określony czas
Promowanie dorobku naukowego – gdzie promować dorobek naukowy
Systemy identyfikacji autorów prac naukowych
- ORCID
- ResearcherID
- ScopusID
Promowanie dorobku naukowego – systemy identyfikacji autorów prac naukowych
Integracja ORCID z profilem Scopus
Łączenie ze sobą kont ResearcherID i ORCID - materiały instruktażowe
6. Analiza dorobku naukowego pracownika
Analiza dorobku naukowego pracownikaJak wybór miejsca publikacji oraz działania podjęte w celu uporządkowania i promowania dorobku wpłynęły na jego widoczność? Ile cytowań uzyskały prace? Czy moje prace są widoczne w WoS i Scopus? Więcej informacji na ten temat oraz o problemach związanych z identyfikacją twórczości autora, błędach w bazach danych i raportowaniu, dostępnych jest w module szóstym.
Wybrane wskaźniki oceny dorobku naukowego autorów
- liczba publikacji
- liczba cytowań
- Indeks Hirscha
Analiza dorobku naukowego pracownika – Wybrane miary porównawcze
Identyfikacja danych. Analizy i raporty opracowywane za pomocą narzędzi bibliometrycznych
Web of Science
Scopus
Baza Wiedzy PW
Google Scholar
Korekta danych
7. Dane badawcze
Dane badawczeZarządzanie danymi badawczymi to zagadnienie związane z całym procesem badawczym - od planowania badań, aż po końcowe udostępnienie wyników. Zgodnie z wymogami instytucji krajowych i europejskich, które zajmują się finansowaniem badań, cały proces powinien zostać sformalizowany i udokumentowany w postaci Planu Zarządzania Danymi Badawczymi. W planie tym należy w sposób szczegółowy opisać: skąd będą pochodziły dane, w jaki sposób będziemy nimi zarządzać oraz czy zamierzamy je udostępnić. W poniższych materiałach omówiono kluczowe kwestie związane z tymi tematami.
Omówienie podstawowych zagadnień związanych z danymi badawczymi:
- definicja danych badawczych
- kiedy udostępniać dane badawcze
- licencje Creative Commons
- metadane danych badawczych
- deponowanie danych w repozytoriach
- plan Zarządzania Danymi Badawczymi (DMP)
Więcej informacji na temat zarządzania danymi badawczymi można znaleźć na stornie Biblioteki Głównej PW - w zakładce "Nauka"- "Dane badawcze"
Blok II: Dorobek naukowy uczelni. W jaki sposób podnieść widoczność uczelni?
Blok II: Dorobek naukowy uczelni. W jaki sposób podnieść widoczność uczelni?1. Rankingi uczelni i zestawienia cytowań a dorobek naukowca
Rankingi uczelni i zestawienia cytowań a dorobek naukowca2. Podsumowanie
PodsumowaniePodstawowe pytania postawione przy realizacji tego projektu to:
- Jak budować swój wizerunek, by być widocznym w sieci?
- W jaki sposób podnieść widoczność uczelni?
Dorobek pojedynczego pracownika naukowego przekłada się na dorobek uczelni. Reasumując treści poszczególnych prezentacji, by podnieść widoczność swojego dorobku oraz widoczność dorobku jednostki warto:
Opracować dobry tytuł artykułu, abstrakt i słowa kluczowe
- zachęta do przeczytania publikacji
- lepsza wyszukiwalność publikacji
Przy oznaczaniu autorstwa publikacji pamiętać o:
- konsekwentnym i jednolitym podawaniu formy imienia i nazwiska
- stosowaniu identyfikatora ORCID
- właściwym oznaczeniu afiliacji (uczelnia, wydział)
Przemyśleć wybór miejsca publikacji
- wykaz czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych wraz z przypisaną liczbą punktów
- kwestia polityki otwartości czasopisma - umowa z wydawcą
Podjąć działania promocyjne odnośnie danego artykułu i całego swojego dorobku
- udostępnienie preprintu, postprintu, wersji PDF wydawcy, w zależności od warunków umowy z wydawcą w innym miejscu niż baza wydawcy, np. w repozytorium uczelnianym
- stworzenie swojego profilu, np. w Google Scholar Citations
Sprawdzić, uzupełnić i w miarę możliwości skorygować błędne dane o swoim dorobku naukowym (m.in. WoS, Scopus, Baza Wiedzy PW)
- rozdzielone profile/grupy tego samego autora,
- usunięcie ze zbioru prac innego autora,
- brak lub nieaktualna afiliacja,
- ustawienie preferowanego wariantu imienia i nazwiska,
- uzupełnienie danych,
- zgłoszenie do korekty innego typu błędów błędów.
Błędy można zgłosić za pomocą:
- WoS: Data Changes Form,
- Scopus: Profile and content corrections Support Center oraz narzędzie Edit Author Profile dostępne bezpośrednio na profilu autora,
- Baza Wiedzy PW: kontakt z redaktorem wydziałowym.
Jeżeli masz pytania / uwagi do treści zamieszczonych w materiale napisz do nas:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
Autorzy poszczególnych prezentacji:
Bibliotek Główna PW: Iwona Socik, Monika Gajewska, Marta Sadowska-Hinc
Biuro ds. Promocji i Informacji PW: Radosław Kuca, Agnieszka Kapela