strona startowa witryny Biblioteki Głównej Politechniki Warszawskiej

Biblioteka Główna Politechniki Warszawskiej - Artykuł

Start » Aktualności » Artykuł

Wolny Dostęp - poziom II

Przestrzeń biblioteczna

Udostępnianie czasopism

Sprzęt komputerowy i lokalne bazy danych

Strefa cichej pracy

Strefa relaksu

Urządzenia samoobsługowe do kopiowania

Pion biblioteczny

Wystawy

Biblioteka Wydziału Chemicznego serdecznie zaprasza do oglądania okolicznościowych wystaw, przygotowywanych przez pracowników Biblioteki we współpracy z pracownikami naukowo-dydaktycznymi Wydziału Chemicznego PW. Wystawy są prezentowane w gablotach na korytarzu I piętra Gmachu Chemii Politechniki Warszawskiej.

Opracowanie metadanych i digitalizacja zespołu archiwalnych fotografii lotniczych

Biblioteka Główna Politechniki Warszawskiej zakończyła realizację projektu finansowanego ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę (Decyzja nr 544/P-DUN/2018). Czas realizacji projektu: 1.02-30.11.2018 r.
W ramach projektu realizowano 2 zadania:

  1. Przygotowanie metadanych dla zespołu archiwalnych fotografii lotniczych
  2. Digitalizacja zespołu archiwalnych fotografii lotniczych

Realizacja obu zadań była kontynuacją prowadzonej przez Bibliotekę Główną Politechniki Warszawskiej polityki opracowania, ochrony i upowszechniania zbiorów tworzących tzw. „księgozbiór historyczny” (w 1998 r. zaliczonych do Narodowego Zasobu Bibliotecznego). Jest to kolejny etap zrealizowanych ze środków MNiSW na działalność upowszechniającą naukę projektów – nr 1273/P-DUN/2014 i nr 549/P-DUN/2016 dedykowanych digitalizacji i opracowaniu zbiorów cennych. Do projektu został wytypowany zespół archiwalnych  fotografii lotniczych, pochodzący ze zbiorów przejętego przez Bibliotekę Główną Politechniki Warszawskiej w 2005 r.  zasobu Instytutu Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa.
W realizacji projektu uczestniczyli pracownicy Biblioteki Głównej Politechniki Warszawskiej – łącznie 11 osób.

Realizacja zadań

Zadanie 1

Pierwsze zadanie polegało na opracowaniu metadanych 2 tys. wyselekcjonowanych fotografii lotniczych (panoram polskich miejscowości oraz obiektów architektonicznych), wcześniej nie znanych szerszemu gronu odbiorców, ze względu na to, że posiadają one pieczęć „Tylko do użytku służbowego”. Autorami wybranych zdjęć są uznani polscy fotograficy – m. in. Siemaszko, Gładysz, Tomaszewski, Hermańczyk, Czarnogórski.
Zdjęcia zostały opracowane zgodnie z nowym formatem katalogowania RDA (Resource Description and Access), uzupełnione o słowa kluczowe, a opisy przesłano do Centrum NUKAT, skąd po przyjęciu zostały ściągnięte i wprowadzone do Centralnego Katalogu Zbiorów Bibliotek Politechniki Warszawskiej. Opracowane metadane mają zasięg ogólnoświatowy, gdyż za pośrednictwem NUKATU można je wyszukać poprzez światowy katalog WorldCat (OCLC).
Realizacja zadania 1 przyczyniła się do zapewnienia szerszego dostępu do informacji o nieznanych do tej pory zdjęciach lotniczych, które mogą stanowić cenny materiał badawczy dla osób zainteresowanych różnymi dziedzinami nauki m. in. archeologii, geologii, geodezji, kartografii, planowania przestrzennego.

Zadanie 2

W ramach drugiego zadania zdigitalizowano wybraną grupę 2 tys. zdjęć. Fotografie skanowano w rozdzielczości 600 dpi w formacie tiff, następnie ze względu na potrzeby udostępniania dokonano konwersji na format jpg. Skany zostały opracowane technicznie, dokonano podstawowego retuszu, kadrowania, korekty jasności i kontrastu. Dla każdego zdjęcia została także przygotowana jego miniatura. Zeskanowane obiekty zostały udostępnione lokalnie w Cyfrowej Kolekcji Zbiorów Specjalnych, opartej na oprogramowaniu dlibra, wykorzystującej protokół OAI-PHM, wraz z metadanymi zaimportowanymi z Centralnego Katalogu Zbiorów Bibliotek Politechniki Warszawskiej. Metadane przekonwertowano do formatu Dublin Core. Opisy w Cyfrowej Kolekcji Zbiorów Specjalnych zawierają odsyłacz do opisu obiektów źródłowych w katalogu Zbiorów Biblioteki Głównej, z kolei w Katalogu jest zamieszczona informacja o lokalizacji cyfrowych wersji fotografii.
Realizacja zadania 2 pozwoliła na utrwalenie obiektów na innym nośniku (co pozwala ochronić i zabezpieczyć oryginały zdjęć). Dzięki zdigitalizowaniu i udostepnieniu cyfrowych wersji fotografii wraz z metadanymi zapewniono szerszy dostęp do tych obiektów zainteresowanym odbiorcom.
Na zakończenie prac wykonano wystawę plakatową przedstawiającą wybrane fotografie reprezentatywne dla zdigitalizowanych zbiorów, udostępniona na I p. Gmachu Głównego PW  od 19 grudnia 2018 do 31stycznia 2019 r.

Ośrodek Informacji Patentowej BGPW

OIP funkcjonuje przy Oddziale Informacji Naukowej i Analiz Bibliometrycznych BGPW 
Pl. Politechniki 1, 00-661 Warszawa; pok. 161b i 161c
tel. 22 234 7300, 628 71 84; email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Godziny otwarcia: poniedziałek–piątek 9.00–15:00

Patent information centres (PATLIB) website

Jak zgłosić czasopismo do bazy Web of Science i Scopus

Kryteria doboru / warunki, jakie powinno spełniać czasopismo aplikujące o indeksację w bazie Web of Science i Scopus to:

  • Podstawowe standardy wydawnicze

- terminowość publikacji
- przestrzeganie zasad międzynarodowej konwencji wydawniczej
- dane bibliograficzne artykułu i abstrakt w języku angielskim
- recenzja specjalistów z danej dziedziny

  • Treść
  • Międzynarodowość

- czy autorzy publikacji, wydawcy, edytorzy oraz konsultanci redakcyjni itp. reprezentują międzynarodową społeczność badaczy
- czy czasopismo odnosi się do czytelników regionalnych czy międzynarodowych

  • Analiza cytowań

- czy autorzy publikujący w danym czasopiśmie są szeroko cytowani

INFORMACJE SZCZEGÓŁOWE

Clarivate Analytics. Proces wyboru materiałów do Web of Science

Elsevier. Proces wyboru materiałów do bazy Scopus

DOI

DOI (Digital Object Identifier) – jest to cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego. DOI służy do identyfikacji dokumentów elektronicznych na podobnej zasadzie, jak ISSN (czasopismo) czy ISBN (książka). Rozwojem tego systemu i zarządzaniem nim zajmuje się Międzynarodowa Fundacja DOI - International DOI Foundation (IDF) - organizacja typu non-profit, powstała 10 października 1998 roku.

  • Jakie dokumenty mogą otrzymać numer DOI
    Numer DOI może zostać nadany każdej jednostce własności intelektualnej, którą twórca uzna za wartą oddzielnego potraktowania, np. artykuł, rozdział z książki, zdjęcie, wykres, oprogramowanie, utwór muzyczny, itp.
  • Struktura numeru DOI
    - Identyfikator DOI składa się z dwóch części przedzielonych ukośnikiem: przedrostka (prefiks) i końcówki (sufiks), np.: 10.1000.10/123456
    - 10.1000.10 to przedrostek, gdzie „10” informuje, że mamy do czynienia z identyfikatorem DOI (każdy numer DOI zaczyna się od „10”), a  1000.10 to numer przypisany do wydawcy (Publisher ID)
    - 123456 - sufiks jest unikalny dla danego dokumentu i może być dowolnym ciągiem znaków alfanumerycznych (Item ID). Jest nadawany przez samego wydawcę, który musi zagwarantować, że będzie on unikatowy dla każdego publikowanego przez niego dzieła.
    - Jeżeli dany dokument posiada już inny identyfikator (np. ISBN, ISSN), wówczas może on być zastosowany jako przyrostek w numerze DOI. I tak np. 10.1103 jest to prefiks American Physical Society, 10.1016 - prefiks firmy Elsevier Science.
    - Całkowity DOI może wyglądać następująco:10.1016/j.jmb.2014.04.017
    - Numer DOI raz nadany nie może ulec zmianie. Dokument zachowuje numer DOI, nawet jeśli prawa własności do niego zostaną przeniesione na inną instytucję. Jeżeli dokument zostanie kiedykolwiek usunięty, jego numer nie może być ponownie wykorzystany.
  • Sposób działania DOI
    DOI zapewnia stałość łączy hipertekstowych, za których aktualizację odpowiedzialny jest rejestrujący, np. wydawca, autor bądź inna jednostka. URLe  są przypisane do każdego zarejestrowanego dokumentu. Jeżeli URL się zmienia, właściciel praw autorskich uaktualnia URL poprzez CrossRef i z bazy IDF następuje przekierowanie do właściwej lokalizacji dokumentu.
    W celu dotarcia do pełnego tekstu dokumentu posiadającego DOI należy wpisać do okna adresowego przeglądarki internetowej identyfikator DOI po adresie: http://dx.doi.org/
    np. http://dx.doi.org/10.1103/PhysRevLett.88.088302.
    Niektóre przeglądarki internetowe umożliwiają bezpośrednie „rozszyfrowywanie” identyfikatorów DOI po zainstalowaniu odpowiedniego dodatku.
    Gdzie można uzyskać numer DOI
    Identyfikator DOI jest nadawany przez jedną z uprawnionych agencji, nadzorowanych przez International DOI Fundation - tzw. DOI Registration Agencies (RA), działających jako firmy komercyjne, np:
    Airiti, Inc.; CrossRef; DataCite; Entertainment Identifier Registry  (EIDR); Publications Office of the European Union (OP); Multilingual European DOI Registration Agency (mEDRA);
    Spis tych agencji wraz z linkami jest dostępny na stronie domowej  IDF. Dla polskich wydawców ciekawe oferty można znaleźć w agencji mEDRA. Przykładowy cennik znajdziesz TUTAJ

Polityka prywatności

Galeria

Parter

Poziom I

Poziom II - Wolny Dostęp

Galeria WD

Poziom IIA - Wolny Dostęp

Poziom III - Wolny Dostęp / Wypożyczalnia Międzybiblioteczna

Inne

Seminarium Open Access

Październik 2019
Seminarium Tygodnia Otwartej Nauki - „Jak wspierać naukę i dydaktykę”

Data oraz miejsce spotkania: 23 października 2019 r., Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii PW przy ul. Rektorskiej 4, sala 5.03.
Organizatorzy: Biblioteka Główna Politechniki Warszawskiej, Koło SBP przy Bibliotece Głównej PW

Prezentacje oraz informacja o autorach:

Ewa Majdecka: specjalistka ds. otwartości w kulturze i nauce. W Centrum Cyfrowym współtworzy Pracownię Otwierania Kultury. Doktorantka w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. W ISNS UW stworzyła Inicjatywę Otwieracz – pierwszą w Polsce studencką grupę działającą na rzecz popularyzacji otwartego dostępu do publikacji naukowych.

Natalia Gruenpeter: członkini prezydium Koalicji Otwartej Edukacji, pracuje w Interdyscyplinarnym Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego UW, gdzie zajmuje się m.in. Biblioteką Nauki, organizacją warsztatów i promocją otwartych modeli komunikacji naukowej. Ukończyła kulturoznawstwo na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach.
Iwona Sójkowska: doktor nauk humanistycznych w dziedzinie bibliologii. Od 1998 r. związana z Biblioteką Politechniki Łódzkiej. Od 2007 r. członek Redakcji Elektronicznej Biblioteki EBIB. Prezes Stowarzyszenia EBIB - od 2015 r.,  członek prezydium Koalicji Otwartej Edukacji.

Paulina Szczucińska: fundacja OpenStax Poland. Menadżerka projektu OpenStax Polska i ekspertka w dziedzinie komunikacji naukowej. Skończyła fizykę na Uniwersytecie Warszawskim. Ma analityczne podejście do wyzwań biznesowych i niesie przesłanie otwartych zasobów edukacyjnych dla polskiej społeczności naukowej.

  • „Otwarte zasoby edukacyjne w dydaktyce akademickiej - OpenStax Poland”
 

Październik 2017
Seminarium Tygodnia Otwartej Nauki  – „Otwórz, aby…”

Data oraz miejsce spotkania: 24 października 2017 r., Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii PW przy ul. Rektorskiej 4, pok. 4.01 - 4.02
Organizatorzy: Biblioteka Główna Politechniki Warszawskiej oraz Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii PW

Seminarium odbyło się w ramach międzynarodowego Tygodnia Otwartej Nauki - to coroczne seminarium poświęcone zagadnieniom otwartej nauki i promocji dorobku naukowego. Tegorocznym tematem spotkania i jednocześnie myślą przewodnią Tygodnia Otwartej Nauki było hasło „Otwórz, aby…” będące zaproszeniem do dyskusji na temat korzyści płynących z prezentowania wyników badań jako otwartych zasobów naukowych.

Prezentacje oraz informacja o autorach:

  • Dlaczego Open Access nam nie wystarczy? O trwającej reformie prawa autorskiego w Europie / dr Alek Tarkowski, Centrum Cyfrowe

W Europie od dwóch lat trwa reforma prawa autorskiego. Kształt przepisów regulujących badania naukowe, edukację (w tym szkolnictwo wyższe) oraz eksplorację danych jest ważnym elementem debaty. Po trwającym niemal rok procesie, proponowane przepisy są niekorzystne dla szkolnictwa wyższego i badań naukowych - a w najgorszym wypadku mogą nawet utrudnić wdrażanie modelu Open Access. W swoim wystąpieniu przedstawię założenia obecnej reformy, punkt widzenia organizacji akademickich i bibliotekarskich, możliwe zagrożenia oraz szanse na ich rozwiązanie.

dr Alek Tarkowski, Centrum Cyfrowe - kieruje projektami dotyczącymi reformy prawa i polityk publicznych (policy). Doktor socjologii. Współzałożyciel i koordynator projektu Creative Commons Polska, pełni też rolę European Policy Fellow dla amerykańskiej organizacji Creative Commons, prowadzący projekt „OER Policies for Europe”. Współzałożyciel Koalicji Otwartej Edukacji, członek komitetu kierującego Open Policy Network.

Podczas prowadzenia prac naukowych zazwyczaj pojawiają się dane badawcze, w najróżniejszej postaci. Odpowiednie zarządzanie nimi usprawnia prowadzenie badań, a jednocześnie umożliwia późniejsze udostępnienie danych innym zainteresowanym. W jakich sytuacjach i w jaki sposób warto udostępniać dane? Jakie aspekty prawne trzeba wziąć pod uwagę? Jakie są obecnie oczekiwania instytucji finansujących naukę w kwestii udostępniania danych?

dr Marta Hoffman-Sommer, ICM - doktor biologii molekularnej. Obecnie zajmuje się projektami dotyczącymi otwartych danych badawczych i zarządzania danymi w ramach Platformy Otwartej Nauki. Koordynuje prace związane z działaniem Repozytorium Otwartych Danych RepOD.

 

Relacja ze spotkania została zamieszczona na blogu BGPW

Koło Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich przy Bibliotece Głównej Politechniki Warszawskiej

Koło Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich przy Bibliotece Głównej PW (Odział SBP w Warszawie, Okręg mazowiecki) zostało utworzone 28 listopada 2016 roku. Celem Koła jest prowadzenie działalności edukacyjno-szkoleniowej, promocja czytelnictwa i działań biblioteki BG PW, ożywienie współpracy z innymi jednostkami SBP oraz szerszym środowiskiem bibliotekarskim, rozwój zawodowy oraz doskonalenie kwalifikacji członków Koła.

Kontakt

Biblioteka Główna Politechniki Warszawskiej
Pl. Politechniki 1
00-661 Warszawa
Pokój 161 b, c
telefon: +48 22 234 7300
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Działalność:

Działalność edukacyjno-szkoleniowa

  • 23.10.2019 - w ramach X Tygodnia Otwartej Nauki odbyło się seminarium ”Jak wspierać naukę i dydaktykę”  współorganizowane przez członków Koła SBP przy BG PW
  • 18.10.2019 - BG PW, Koło SBP przy BG PW oraz Clarivate zorganizowali wydarzenie In Cites Forum mające na celu wymianę doświadczeń związanych z bibliometrycznym zastosowaniem narzędzi analitycznych. Podczas spotkania możliwa była rozmowa z ekspertami zajmującymi się oceną dorobku naukowego, poznanie dobrych praktyk odnośnie stosowania wskaźników bibliometrycznych oraz poznanie planów wsparcia nowej parametryzacji z punktu widzenia firmy Web of Science.
  • 19.05.2017 - Wikiwarsztaty; zasady tworzenia haseł do Wikipedii, zagadnienia prawa autorskiego w kontekście modyfikacji haseł oraz praktyczne ćwiczenia konstruowania haseł od strony technicznej.
  • 14.02.2017 - Spotkanie wspomnieniowe poświęcone pamięci Dariusza Kuźmińskiego – współorganizacja wydarzenia wraz z Zespołem Historyczno-Pamiętnikarskim Oddziału Warszawskiego Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
  • 07.12.2016 - Współorganizacja Świątecznego Spotkania Opłatkowego (we współpracy z Zarządem Oddziału Warszawskiego Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich). Podczas spotkania dokonano oficjalnej inauguracji działalności Koła SBP przy BG PW oraz wysłuchano prelekcji dotyczącej biografii Ireny Jarockiej, którą wygłosiła Mariola Pryzwan-Momot autorka książki „Wymyśliłam cię. Irena Jarocka we wspomnieniach”.

Spotkania organizacyjne

  • 22.02.2022 - Walne Zebranie Koła (online); wybór zarządu Koła oraz delegatów na oddziałowy zjazd SBP, sprawozdanie z działalności Koła
  • 25.10.2019 - spotkanie organizacyjne. Sprawozdanie z działań w roku 2019, ustalenie planów na rok 2020
  • 23.11.2018 - spotkanie organizacyjne. Sprawozdanie z działań w roku 2018, ustalenie planów na rok 2019
  • 10.03.2017 - Walne Zebranie Koła (wymagane dla wszystkich jednostek składowych SBP w roku 2017); wybór zarządu Koła oraz delegatów na oddziałowy zjazd SBP, sprawozdanie z działalności Koła, program planów na przyszłość
  • 28.11.2016 - spotkanie założycielskie; wybór zarządu Koła

Seminaria Elsevier

www elsevier book author wzor

Seminarium Elsevier: Jak napisać dobry artykuł naukowy

Data oraz miejsce spotkania: 16 października 2017 r., Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii PW przy ul. Rektorskiej 4, pok. 4.05.
Organizatorzy: Wydawnictwo Elsevier,  Biblioteka Główna Politechniki Warszawskiej oraz Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii PW

Seminarium poprowadziła dr inż. Katarzyna Z. Gaca – absolwentka Politechniki Krakowskiej oraz University of Strathclyde, posiadająca blisko dekadę doświadczenia w pracy naukowej i dydaktycznej w Polsce i w Europie, specjalizująca się w chemii polimerów oraz w badaniu kinetyki reakcji chemicznych. Aktualnie Konsultant Klienta w firmie Elsevier, odpowiadająca za rejon Europy Środkowo-Wschodniej. Specjalistka w zakresie baz danych oraz rozwiązań firmy Elsevier stworzonych dla naukowców. Pasjonuje się tematyką etyki w pracy naukowej, a także problematyką szeroko pojętej bibliometrii. 

Materiały:

Biblioteka Główna PW poleca otwarte materiały instruktażowe na platformie e-learningowej: Mendeley - program do zarządzania literaturą

 

Seminarium autorskie - książka wg Elsevier

Data oraz miejsce spotkania: 14 września 2017 r., Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii PW przy ul. Rektorskiej 4, pok. 4.05.
Organizatorzy: Wydawnictwo Elsevier,  Biblioteka Główna Politechniki Warszawskiej oraz Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii PW

Spotkanie dedykowane pracownikom naukowym i doktorantom. Celem seminarium było przybliżenie kluczowych etapów pisania książki: od pomysłu do jej publikacji.
Tim Pitts, redaktor naczelny wydawnictwa Elsevier przedstawił m.in. przykłady dobrze ocenianych książek, wskazówki na temat pisania książek, proces wydawniczy, dobry projekt książki, system licencyjny, czyli w jaki sposób autorzy są wynagradzani.

Plan seminarium
Materiały:

 

eBook Forum - dla bibliotekarzy

Data oraz miejsce spotkania: 14 września 2017 r., Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii PW przy ul. Rektorskiej 4, pok. 4.05.
Organizatorzy: Wydawnictwo Elsevier,  Biblioteka Główna Politechniki Warszawskiej oraz Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii PW

Plan seminarium
Materiały:


Elsevier Author Seminar

Data oraz miejsce spotkania: 27 kwiecień 2016 r., Politechnika Warszawska
Organizatorzy: Wydawnictwo Elsevier,  Biblioteka Główna Politechniki Warszawskiej

Materiały:

Kolekcja z zakresu gospodarki przestrzennej, mieszkalnictwa i architektury

Biblioteka Główna Politechniki Warszawskiej zakończyła realizację projektu finansowanego ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę (Decyzja nr 549/P-DUN/2016). Projekt był prowadzony w okresie 1.02.2016-31.05.2017.
W ramach projektu realizowano 2 zadania:

1.    Opracowanie kolekcji z zakresu gospodarki przestrzennej i architektury
2.    Kolekcja specjalna z zakresu gospodarki przestrzennej i urbanistyki w zbiorach bibliotek PW

Zadanie 1 zrealizowane w projekcie było kolejnym etapem działań  prowadzonych w Bibliotece Głównej Politechniki Warszawskiej w latach 2012 -2014 w ramach projektu  1273/P-DUN/2014, mających na celu wprowadzenie brakujących wydawnictw do Centralnego Katalogu Zbiorów Bibliotek Politechniki Warszawskiej w zintegrowanym systemie bibliotecznym ALEPH.  W zadaniu 1 w latach 2016-2017 kontynuowano te prace przy katalogowaniu kolekcji Biblioteki Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa [GPIM], oraz zasobów Biblioteki Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej.

Katalogowaniem objęto:
1)    z kolekcji GPIM: książki, maszynopisy stanowiące archiwum Głównego Urzędu Planowania Przestrzennego oraz Instytutu Budownictwa Mieszkaniowego, a także zbiór dokumentów ikonograficznych,
2)    ze zbiorów Biblioteki Wydziału Architektury PW - kolekcję Instytutu Historii Architektury i Sztuki.

Prace były realizowane przez bibliotekarzy z różnych oddziałów Biblioteki Głównej PW oraz bibliotekarzy z Biblioteki Wydziału Architektury – łącznie 40 osób.
Zorganizowano szkolenie, systematyzujące wiedzę na temat warsztatu opracowania rzeczowego: zasad przyjętych w projekcie, nadawania symboli UKD oraz formalnych źródeł terminologii słów kluczowych.

Kolekcje książek
Po przygotowaniach technicznych, opracowano i wprowadzono do Centralnego Katalogu Zbiorów Bibliotek Politechniki Warszawskiej  12 058 egzemplarzy książek, w tym:.
- 6 237 z kolekcji GPIM
- 5 821 z kolekcji Instytutu Historii Architektury i Sztuki ze zbiorów Biblioteki Wydziału Architektury

Kolekcja GPIM - maszynopisy – niepublikowane jedno egzemplarzowe opracowania i analizy dotyczące planów zagospodarowania przestrzennego kraju, planu odbudowy, gospodarki komunalnej i mieszkaniowej, przyrodniczych podstaw kształtowania środowiska. Dotyczą one okresu 1945-1970. W ramach projektu wprowadzono do  Centralnego Katalogu Zbiorów Bibliotek Politechniki Warszawskiej  1253 egzemplarze.

Kolekcja GPIM – ikonografia – Z kolekcji liczącej ponad 30 tys. fotografii i slajdów wytypowano  tematyczną grupę „Architektura i Sztuka Sakralna”. Przeanalizowano ponad 4 tys. zdjęć, z których wybrano 2600 fotografii i 200 slajdów spełniających kryterium tematyczne
Opracowywany księgozbiór ma charakter specjalistyczny obejmujący takie dziedziny jak architektura, urbanistyka, gospodarka przestrzenna, mieszkalnictwo.
W latach 2016-2017 w ramach Zadania 1 opracowano łącznie 16 166 obiektów, w tym:

12 058  egzemplarzy książek,
1 253 egzemplarzy maszynopisów
2 655 jednostek fotografii
200 jednostek slajdów

W wyniku realizacji projektu Centralny Katalog Zbiorów Bibliotek PW poszerzył się o informacje o cennych zasobach, będących w posiadaniu Biblioteki Głównej oraz Biblioteki Wydziału Architektury, do tej pory niewidocznych, a przez to niedostępnych dla użytkowników. Opracowano łącznie 16 166 obiektów mieszczących się w obszarze prac badawczych 3 wydziałów Politechniki Warszawskiej: Architektury, Geodezji i Kartografii oraz Inżynierii Lądowej.
    Poprawiła się jakość informacji o zbiorach bibliotek PW i ich dostępności. Wszystkie opracowane w projekcie obiekty można wyszukać poprzez wdrożoną w Bibliotece Głównej PW multiwyszukiwarkę PRIMO, która w jednym interfejsie użytkownika wyświetla znalezione różne typy dokumentów i jest dostępna w otwartym Internecie.
Informacja o posiadanych zasobach skatalogowanych w ramach projektu jest dostępna w otwartym Internecie poprzez Centralny Katalog Zbiorów Bibliotek PW.
    Współpraca Biblioteki Głównej przy tworzeniu katalogu zbiorów polskich bibliotek naukowych NUKAT przyczynia się do upowszechniania literatury z zakresu nauk technicznych, również tej z zakresu historii nauki i techniki, w całym kraju. Opisy zarejestrowane w NUKAT są sukcesywnie przekazywane do OCLC – międzynarodowego katalogu zapewniającego ogólnoświatowy dostęp do zasobów informacyjnych, co w sposób znaczący zwiększa widoczność zasobu w skali globalnej.

W Zadaniu 2 zaplanowano digitalizację 1500 fotografii i slajdów oraz 1200 maszynopisów z kolekcji Biblioteki GPiM.

Znajdujące się w zbiorach Biblioteki Głównej Politechniki Warszawskiej  kolekcje fotografii  i slajdów, przedstawiające obiekty architektoniczne z terenu przedwojennej i obecnej Polski, również te nieistniejące, w znacznej części, ze względu na stan techniczny, nie mogą być udostępniane bez wcześniejszego ich zabezpieczenia poprzez utworzenie kopii cyfrowych. Wytypowano do realizacji w projekcie fotografie i slajdy z grupy tematycznej „Architektura i Sztuka Sakralna”.
Wybrany zbiór maszynopisów obejmuje w znacznej części prace istniejące tylko w jednym egzemplarzu, dla których konieczne było przeprowadzenie prac konserwatorskich.
W ramach Zadania 2 w latach 2016-2017 zdigitalizowano:
- 1 253 maszynopisy,  
- 1 300 fotografii
- 200 slajdów.

Wykonano ponad 90 tys. skanów. Całość materiału zarchiwizowano w bibliotecznym systemie archiwizacji i backupu.
    Dla celów udostępniania zeskanowanego materiału Biblioteka Główna zakupiła dodatkową licencję systemu do budowy bibliotek cyfrowych dLibra, dzięki której utworzono Cyfrową Kolekcję Zbiorów Specjalnych, umożliwiającą udostępnianie zasobów cyfrowych w sieci lokalnej PW. Cyfrowe wersje zdigitalizowanych w projekcie fotografii, slajdów i maszynopisów zostały zamieszczone w nowo utworzonej Kolekcji. Metadane tych obiektów zaimportowano z Centralnego Katalogu Zbiorów Bibliotek PW, w którym zamieszczono informację o udostępnianiu obiektów na terminalach w sieci lokalnej Biblioteki Głównej.
    Dokumenty, które zidentyfikowano, jako pozostające w domenie publicznej tj. 130 fotografii oraz 105 maszynopisów, zostały umieszczone w Bibliotece Cyfrowej Biblioteki Głównej Politechniki Warszawskiej i są dostępne w otwartym Internecie.
Miniatury wszystkich fotografii i slajdów zostały dołączone do opisów bibliograficznych zeskanowanych obiektów w Centralnym Katalogu Zbiorów Bibliotek PW i są prezentowane użytkownikom w wynikach wyszukiwania. W Katalogu znajduje się również informacja skierowująca do  pełnej wersji cyfrowej.
    Głównym celem realizowanego zadania, była ochrona i zabezpieczenie oryginałów obiektów, utrwalenie ich na innym nośniku i umożliwienie dostępu zainteresowanym użytkownikom. Cel ten został osiągnięty poprzez digitalizację fotografii i slajdów oraz istniejących w jednym egzemplarzu maszynopisów. Udostępnienie wersji cyfrowych tych obiektów (do tej pory niedostępnych) znacząco poszerza krąg zainteresowanych odbiorców, którzy mogą dotrzeć do informacji o tych zasobach poprzez wykorzystanie multiwyszukiwarki PRIMO, a do samych zasobów poprzez Bibliotekę Cyfrową PW. Zasoby zgromadzone w podbibliotece - Cyfrowej Kolekcji Zbiorów Specjalnych są widoczne z terminali w sieci lokalnej na terenie PW.

Seminaria Omega-PSIR

OMEGA PSIR logo

2018

V Ogólnopolskie Seminarium użytkowników Uczelnianych Baz Wiedzy

W dniu 29 czerwca 2018 roku odbyła się V edycja Ogólnopolskiego Seminarium użytkowników Uczelnianych Baz Wiedzy. To cykliczne spotkanie, w którym wzięło udział 87 osób, poświęcone zostało problemom związanym z integracją krajowych zasobów informacyjnych nauki oraz procesem ewaluacji w nauce, w szczególności zasadom gromadzenia, prezentacji danych dla centralnych systemów zarządzania nauką oraz lokalnego ich wykorzystania w promocji dorobku naukowego i doświadczeń pracowników jednostek naukowych, a także wymianie doświadczeń twórców uczelnianych baz danych, w tym baz opartych na stworzonym na Politechnice Warszawskiej oprogramowaniu OMEGA-PSIR.

Materiały konferencyjne:

 

2017

IV Ogólnopolskie Seminarium użytkowników Uczelnianych Baz Wiedzy

W dniu 5 czerwca odbyła się IV edycja Ogólnopolskiego Seminarium użytkowników Uczelnianych Baz Wiedzy. Spotkanie zostało poświęcone dyskusji nad realizacją postulatów otwartej nauki w Polsce, promocji osiągnięć w zakresie badań naukowych, sprawozdawczości na potrzeby parametryzacji, w szczególności zasadom gromadzenia, prezentacji danych dla systemów centralnych zarządzania nauką oraz lokalnego ich wykorzystania w promocji dorobku naukowego i doświadczeń pracowników jednostek naukowych.

© 2025 Politechnika Warszawska,

Biblioteka Główna Politechniki Warszawskiej, Pl. Politechniki 1, 00-661 Warszawa

Polityka prywatności | Linki dla bibliotekarzy | Mapa strony