Wystawy
Biblioteka Wydziału Chemicznego serdecznie zaprasza do oglądania okolicznościowych wystaw, przygotowywanych przez pracowników Biblioteki we współpracy z pracownikami naukowo-dydaktycznymi Wydziału Chemicznego PW. Wystawy są prezentowane w gablotach na korytarzu I piętra Gmachu Chemii Politechniki Warszawskiej.
>Opracowanie metadanych i digitalizacja zespołu archiwalnych fotografii lotniczych
Biblioteka Główna Politechniki Warszawskiej zakończyła realizację projektu finansowanego ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę (Decyzja nr 544/P-DUN/2018). Czas realizacji projektu: 1.02-30.11.2018 r.
W ramach projektu realizowano 2 zadania:
- Przygotowanie metadanych dla zespołu archiwalnych fotografii lotniczych
- Digitalizacja zespołu archiwalnych fotografii lotniczych
Realizacja obu zadań była kontynuacją prowadzonej przez Bibliotekę Główną Politechniki Warszawskiej polityki opracowania, ochrony i upowszechniania zbiorów tworzących tzw. „księgozbiór historyczny” (w 1998 r. zaliczonych do Narodowego Zasobu Bibliotecznego). Jest to kolejny etap zrealizowanych ze środków MNiSW na działalność upowszechniającą naukę projektów – nr 1273/P-DUN/2014 i nr 549/P-DUN/2016 dedykowanych digitalizacji i opracowaniu zbiorów cennych. Do projektu został wytypowany zespół archiwalnych fotografii lotniczych, pochodzący ze zbiorów przejętego przez Bibliotekę Główną Politechniki Warszawskiej w 2005 r. zasobu Instytutu Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa.
W realizacji projektu uczestniczyli pracownicy Biblioteki Głównej Politechniki Warszawskiej – łącznie 11 osób.
Realizacja zadań
Zadanie 1
Pierwsze zadanie polegało na opracowaniu metadanych 2 tys. wyselekcjonowanych fotografii lotniczych (panoram polskich miejscowości oraz obiektów architektonicznych), wcześniej nie znanych szerszemu gronu odbiorców, ze względu na to, że posiadają one pieczęć „Tylko do użytku służbowego”. Autorami wybranych zdjęć są uznani polscy fotograficy – m. in. Siemaszko, Gładysz, Tomaszewski, Hermańczyk, Czarnogórski.
Zdjęcia zostały opracowane zgodnie z nowym formatem katalogowania RDA (Resource Description and Access), uzupełnione o słowa kluczowe, a opisy przesłano do Centrum NUKAT, skąd po przyjęciu zostały ściągnięte i wprowadzone do Centralnego Katalogu Zbiorów Bibliotek Politechniki Warszawskiej. Opracowane metadane mają zasięg ogólnoświatowy, gdyż za pośrednictwem NUKATU można je wyszukać poprzez światowy katalog WorldCat (OCLC).
Realizacja zadania 1 przyczyniła się do zapewnienia szerszego dostępu do informacji o nieznanych do tej pory zdjęciach lotniczych, które mogą stanowić cenny materiał badawczy dla osób zainteresowanych różnymi dziedzinami nauki m. in. archeologii, geologii, geodezji, kartografii, planowania przestrzennego.
Zadanie 2
W ramach drugiego zadania zdigitalizowano wybraną grupę 2 tys. zdjęć. Fotografie skanowano w rozdzielczości 600 dpi w formacie tiff, następnie ze względu na potrzeby udostępniania dokonano konwersji na format jpg. Skany zostały opracowane technicznie, dokonano podstawowego retuszu, kadrowania, korekty jasności i kontrastu. Dla każdego zdjęcia została także przygotowana jego miniatura. Zeskanowane obiekty zostały udostępnione lokalnie w Cyfrowej Kolekcji Zbiorów Specjalnych, opartej na oprogramowaniu dlibra, wykorzystującej protokół OAI-PHM, wraz z metadanymi zaimportowanymi z Centralnego Katalogu Zbiorów Bibliotek Politechniki Warszawskiej. Metadane przekonwertowano do formatu Dublin Core. Opisy w Cyfrowej Kolekcji Zbiorów Specjalnych zawierają odsyłacz do opisu obiektów źródłowych w katalogu Zbiorów Biblioteki Głównej, z kolei w Katalogu jest zamieszczona informacja o lokalizacji cyfrowych wersji fotografii.
Realizacja zadania 2 pozwoliła na utrwalenie obiektów na innym nośniku (co pozwala ochronić i zabezpieczyć oryginały zdjęć). Dzięki zdigitalizowaniu i udostepnieniu cyfrowych wersji fotografii wraz z metadanymi zapewniono szerszy dostęp do tych obiektów zainteresowanym odbiorcom.
Na zakończenie prac wykonano wystawę plakatową przedstawiającą wybrane fotografie reprezentatywne dla zdigitalizowanych zbiorów, udostępniona na I p. Gmachu Głównego PW od 19 grudnia 2018 do 31stycznia 2019 r.
Ośrodek Informacji Patentowej BGPW
OIP funkcjonuje przy Oddziale Informacji Naukowej i Analiz Bibliometrycznych BGPW
Pl. Politechniki 1, 00-661 Warszawa; pok. 161b i 161c
tel. 22 234 7300, 628 71 84; email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Godziny otwarcia: poniedziałek–piątek 9.00–15:00
Aktualności
Informacje
- Rusza kolejna edycja programu pn. „Fundusz dla MŚP”
- eOLF - zgłoszenia w trybie europejskim (EP) i międzynarodowym (PCT) w 2025 roku
- e-Doręczenia w Urzędzie Patentowym RP od 1 stycznia 2025 r. - zasady prowadzenia korespondencji
- Nowy raport Europejskiego Urzędu Patentowego podkreśla kluczową rolę szkół wyższych w tworzeniu wynalazczości
- Polska w Globalnym Rankingu Innowacyjności 2024
- Komunikat Urzędu Patentowego RP ws. fałszywych decyzji i świadectw ochronnych
- Konkursy UPRP
Konferencje, Warsztaty, Wykłady, Spotkania
>Jak zgłosić czasopismo do bazy Web of Science i Scopus
Kryteria doboru / warunki, jakie powinno spełniać czasopismo aplikujące o indeksację w bazie Web of Science i Scopus to:
- Podstawowe standardy wydawnicze
- terminowość publikacji
- przestrzeganie zasad międzynarodowej konwencji wydawniczej
- dane bibliograficzne artykułu i abstrakt w języku angielskim
- recenzja specjalistów z danej dziedziny
- Treść
- Międzynarodowość
- czy autorzy publikacji, wydawcy, edytorzy oraz konsultanci redakcyjni itp. reprezentują międzynarodową społeczność badaczy
- czy czasopismo odnosi się do czytelników regionalnych czy międzynarodowych
- Analiza cytowań
- czy autorzy publikujący w danym czasopiśmie są szeroko cytowani
INFORMACJE SZCZEGÓŁOWE
Clarivate Analytics. Proces wyboru materiałów do Web of Science
Elsevier. Proces wyboru materiałów do bazy Scopus
DOI
DOI (Digital Object Identifier) – jest to cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego. DOI służy do identyfikacji dokumentów elektronicznych na podobnej zasadzie, jak ISSN (czasopismo) czy ISBN (książka). Rozwojem tego systemu i zarządzaniem nim zajmuje się Międzynarodowa Fundacja DOI - International DOI Foundation (IDF) - organizacja typu non-profit, powstała 10 października 1998 roku.
- Jakie dokumenty mogą otrzymać numer DOI
Numer DOI może zostać nadany każdej jednostce własności intelektualnej, którą twórca uzna za wartą oddzielnego potraktowania, np. artykuł, rozdział z książki, zdjęcie, wykres, oprogramowanie, utwór muzyczny, itp. - Struktura numeru DOI
- Identyfikator DOI składa się z dwóch części przedzielonych ukośnikiem: przedrostka (prefiks) i końcówki (sufiks), np.: 10.1000.10/123456
- 10.1000.10 to przedrostek, gdzie „10” informuje, że mamy do czynienia z identyfikatorem DOI (każdy numer DOI zaczyna się od „10”), a 1000.10 to numer przypisany do wydawcy (Publisher ID)
- 123456 - sufiks jest unikalny dla danego dokumentu i może być dowolnym ciągiem znaków alfanumerycznych (Item ID). Jest nadawany przez samego wydawcę, który musi zagwarantować, że będzie on unikatowy dla każdego publikowanego przez niego dzieła.
- Jeżeli dany dokument posiada już inny identyfikator (np. ISBN, ISSN), wówczas może on być zastosowany jako przyrostek w numerze DOI. I tak np. 10.1103 jest to prefiks American Physical Society, 10.1016 - prefiks firmy Elsevier Science.
- Całkowity DOI może wyglądać następująco:10.1016/j.jmb.2014.04.017
- Numer DOI raz nadany nie może ulec zmianie. Dokument zachowuje numer DOI, nawet jeśli prawa własności do niego zostaną przeniesione na inną instytucję. Jeżeli dokument zostanie kiedykolwiek usunięty, jego numer nie może być ponownie wykorzystany. - Sposób działania DOI
DOI zapewnia stałość łączy hipertekstowych, za których aktualizację odpowiedzialny jest rejestrujący, np. wydawca, autor bądź inna jednostka. URLe są przypisane do każdego zarejestrowanego dokumentu. Jeżeli URL się zmienia, właściciel praw autorskich uaktualnia URL poprzez CrossRef i z bazy IDF następuje przekierowanie do właściwej lokalizacji dokumentu.
W celu dotarcia do pełnego tekstu dokumentu posiadającego DOI należy wpisać do okna adresowego przeglądarki internetowej identyfikator DOI po adresie: http://dx.doi.org/
np. http://dx.doi.org/10.1103/PhysRevLett.88.088302.
Niektóre przeglądarki internetowe umożliwiają bezpośrednie „rozszyfrowywanie” identyfikatorów DOI po zainstalowaniu odpowiedniego dodatku.
Gdzie można uzyskać numer DOI
Identyfikator DOI jest nadawany przez jedną z uprawnionych agencji, nadzorowanych przez International DOI Fundation - tzw. DOI Registration Agencies (RA), działających jako firmy komercyjne, np:
Airiti, Inc.; CrossRef; DataCite; Entertainment Identifier Registry (EIDR); Publications Office of the European Union (OP); Multilingual European DOI Registration Agency (mEDRA);
Spis tych agencji wraz z linkami jest dostępny na stronie domowej IDF. Dla polskich wydawców ciekawe oferty można znaleźć w agencji mEDRA. Przykładowy cennik znajdziesz TUTAJ
Galeria
Parter
Poziom I
Poziom II - Wolny Dostęp
Galeria WDPoziom IIA - Wolny Dostęp
Poziom III - Wolny Dostęp / Wypożyczalnia Międzybiblioteczna
Inne
Seminarium Open Access
Październik 2019
Seminarium Tygodnia Otwartej Nauki - „Jak wspierać naukę i dydaktykę”
Data oraz miejsce spotkania: 23 października 2019 r., Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii PW przy ul. Rektorskiej 4, sala 5.03.
Organizatorzy: Biblioteka Główna Politechniki Warszawskiej, Koło SBP przy Bibliotece Głównej PW
Prezentacje oraz informacja o autorach:
Ewa Majdecka: specjalistka ds. otwartości w kulturze i nauce. W Centrum Cyfrowym współtworzy Pracownię Otwierania Kultury. Doktorantka w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. W ISNS UW stworzyła Inicjatywę Otwieracz – pierwszą w Polsce studencką grupę działającą na rzecz popularyzacji otwartego dostępu do publikacji naukowych.
Natalia Gruenpeter: członkini prezydium Koalicji Otwartej Edukacji, pracuje w Interdyscyplinarnym Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego UW, gdzie zajmuje się m.in. Biblioteką Nauki, organizacją warsztatów i promocją otwartych modeli komunikacji naukowej. Ukończyła kulturoznawstwo na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach.
Iwona Sójkowska: doktor nauk humanistycznych w dziedzinie bibliologii. Od 1998 r. związana z Biblioteką Politechniki Łódzkiej. Od 2007 r. członek Redakcji Elektronicznej Biblioteki EBIB. Prezes Stowarzyszenia EBIB - od 2015 r., członek prezydium Koalicji Otwartej Edukacji.
Paulina Szczucińska: fundacja OpenStax Poland. Menadżerka projektu OpenStax Polska i ekspertka w dziedzinie komunikacji naukowej. Skończyła fizykę na Uniwersytecie Warszawskim. Ma analityczne podejście do wyzwań biznesowych i niesie przesłanie otwartych zasobów edukacyjnych dla polskiej społeczności naukowej.
- „Otwarte zasoby edukacyjne w dydaktyce akademickiej - OpenStax Poland”
Październik 2017
Seminarium Tygodnia Otwartej Nauki – „Otwórz, aby…”
Data oraz miejsce spotkania: 24 października 2017 r., Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii PW przy ul. Rektorskiej 4, pok. 4.01 - 4.02
Organizatorzy: Biblioteka Główna Politechniki Warszawskiej oraz Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii PW
Seminarium odbyło się w ramach międzynarodowego Tygodnia Otwartej Nauki - to coroczne seminarium poświęcone zagadnieniom otwartej nauki i promocji dorobku naukowego. Tegorocznym tematem spotkania i jednocześnie myślą przewodnią Tygodnia Otwartej Nauki było hasło „Otwórz, aby…” będące zaproszeniem do dyskusji na temat korzyści płynących z prezentowania wyników badań jako otwartych zasobów naukowych.
Prezentacje oraz informacja o autorach:
- Dlaczego Open Access nam nie wystarczy? O trwającej reformie prawa autorskiego w Europie / dr Alek Tarkowski, Centrum Cyfrowe
W Europie od dwóch lat trwa reforma prawa autorskiego. Kształt przepisów regulujących badania naukowe, edukację (w tym szkolnictwo wyższe) oraz eksplorację danych jest ważnym elementem debaty. Po trwającym niemal rok procesie, proponowane przepisy są niekorzystne dla szkolnictwa wyższego i badań naukowych - a w najgorszym wypadku mogą nawet utrudnić wdrażanie modelu Open Access. W swoim wystąpieniu przedstawię założenia obecnej reformy, punkt widzenia organizacji akademickich i bibliotekarskich, możliwe zagrożenia oraz szanse na ich rozwiązanie.
dr Alek Tarkowski, Centrum Cyfrowe - kieruje projektami dotyczącymi reformy prawa i polityk publicznych (policy). Doktor socjologii. Współzałożyciel i koordynator projektu Creative Commons Polska, pełni też rolę European Policy Fellow dla amerykańskiej organizacji Creative Commons, prowadzący projekt „OER Policies for Europe”. Współzałożyciel Koalicji Otwartej Edukacji, członek komitetu kierującego Open Policy Network.
- Otwarte udostępnianie danych badawczych / dr Marta Hoffman-Sommer, ICM
Podczas prowadzenia prac naukowych zazwyczaj pojawiają się dane badawcze, w najróżniejszej postaci. Odpowiednie zarządzanie nimi usprawnia prowadzenie badań, a jednocześnie umożliwia późniejsze udostępnienie danych innym zainteresowanym. W jakich sytuacjach i w jaki sposób warto udostępniać dane? Jakie aspekty prawne trzeba wziąć pod uwagę? Jakie są obecnie oczekiwania instytucji finansujących naukę w kwestii udostępniania danych?
dr Marta Hoffman-Sommer, ICM - doktor biologii molekularnej. Obecnie zajmuje się projektami dotyczącymi otwartych danych badawczych i zarządzania danymi w ramach Platformy Otwartej Nauki. Koordynuje prace związane z działaniem Repozytorium Otwartych Danych RepOD.
Relacja ze spotkania została zamieszczona na blogu BGPW
Koło Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich przy Bibliotece Głównej Politechniki Warszawskiej
Koło Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich przy Bibliotece Głównej PW (Odział SBP w Warszawie, Okręg mazowiecki) zostało utworzone 28 listopada 2016 roku. Celem Koła jest prowadzenie działalności edukacyjno-szkoleniowej, promocja czytelnictwa i działań biblioteki BG PW, ożywienie współpracy z innymi jednostkami SBP oraz szerszym środowiskiem bibliotekarskim, rozwój zawodowy oraz doskonalenie kwalifikacji członków Koła.
Kontakt
Biblioteka Główna Politechniki Warszawskiej
Pl. Politechniki 1
00-661 Warszawa
Pokój 161 b, c
telefon: +48 22 234 7300
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Działalność:
Działalność edukacyjno-szkoleniowa
- 23.10.2019 - w ramach X Tygodnia Otwartej Nauki odbyło się seminarium ”Jak wspierać naukę i dydaktykę” współorganizowane przez członków Koła SBP przy BG PW
- 18.10.2019 - BG PW, Koło SBP przy BG PW oraz Clarivate zorganizowali wydarzenie In Cites Forum mające na celu wymianę doświadczeń związanych z bibliometrycznym zastosowaniem narzędzi analitycznych. Podczas spotkania możliwa była rozmowa z ekspertami zajmującymi się oceną dorobku naukowego, poznanie dobrych praktyk odnośnie stosowania wskaźników bibliometrycznych oraz poznanie planów wsparcia nowej parametryzacji z punktu widzenia firmy Web of Science.
- 19.05.2017 - Wikiwarsztaty; zasady tworzenia haseł do Wikipedii, zagadnienia prawa autorskiego w kontekście modyfikacji haseł oraz praktyczne ćwiczenia konstruowania haseł od strony technicznej.
- 14.02.2017 - Spotkanie wspomnieniowe poświęcone pamięci Dariusza Kuźmińskiego – współorganizacja wydarzenia wraz z Zespołem Historyczno-Pamiętnikarskim Oddziału Warszawskiego Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
- 07.12.2016 - Współorganizacja Świątecznego Spotkania Opłatkowego (we współpracy z Zarządem Oddziału Warszawskiego Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich). Podczas spotkania dokonano oficjalnej inauguracji działalności Koła SBP przy BG PW oraz wysłuchano prelekcji dotyczącej biografii Ireny Jarockiej, którą wygłosiła Mariola Pryzwan-Momot autorka książki „Wymyśliłam cię. Irena Jarocka we wspomnieniach”.
Spotkania organizacyjne
- 22.02.2022 - Walne Zebranie Koła (online); wybór zarządu Koła oraz delegatów na oddziałowy zjazd SBP, sprawozdanie z działalności Koła
- 25.10.2019 - spotkanie organizacyjne. Sprawozdanie z działań w roku 2019, ustalenie planów na rok 2020
- 23.11.2018 - spotkanie organizacyjne. Sprawozdanie z działań w roku 2018, ustalenie planów na rok 2019
- 10.03.2017 - Walne Zebranie Koła (wymagane dla wszystkich jednostek składowych SBP w roku 2017); wybór zarządu Koła oraz delegatów na oddziałowy zjazd SBP, sprawozdanie z działalności Koła, program planów na przyszłość
- 28.11.2016 - spotkanie założycielskie; wybór zarządu Koła