Podnoszenie widoczności i cytowalności dorobku naukowego pracowników Politechniki Warszawskiej
Celem projektu realizowanego wspólnie przez Bibliotekę Główną Politechniki Warszawskiej i Biuro ds. Promocji i Informacji Politechniki Warszawskiej jest wskazanie działań służących budowaniu wizerunku pracownika naukowego tak, by jego dorobek był widoczny w sieci oraz by tym samym podnieść widoczność uczelni.
Dorobek naukowy jest wynikiem wielu etapów pracy naukowca, począwszy od badań literaturowych, prowadzenia eksperymentów i zbierania danych, skończywszy na napisaniu i opublikowaniu artykułu naukowego. Autor publikacji może następnie powziąć pewne działania służące promowaniu swojego dorobku tak, by szersze grono zainteresowanych mogło się z nim zapoznać. Dzięki temu jest większa szansa na uzyskanie wyższych wskaźników poczytności i cytowalności publikacji, uwidocznionych w analizie dorobku naukowego pracownika. Analiza może być prowadzona na poziomie dorobku pojedynczego pracownika, który to przekłada się na dorobek całego wydziału i uczelni.
Materiały informacyjne stanowią spójną całość. Można jednak zapoznać się tylko z wybranymi tematami.
Blok I: Dorobek naukowy pracownika PW. Jak budować swój wizerunek, by być widocznym w sieci
Blok I: Dorobek naukowy pracownika PW. Jak budować swój wizerunek, by być widocznym w sieci1. Badania literaturowe
Badania literaturowePracę nad artykułem naukowym poprzedzają rzetelne badania literaturowe. Następny krok to przeprowadzenie eksperymentów, zebranie danych oraz ich analiza i ocena. W tej części projektu omówiono podstawowe typy źródeł informacji oraz zamieszczono wskazówki gdzie szukać informacji na zadany temat.
Źródła informacji naukowej:
- omówienie podstawowych typów źródeł informacji naukowej, ze szczególnym uwzględnieniem zasobów elektronicznych
- rodzaje baz danych
- zasady dostępu do licencjonowanych zasobów elektronicznych
Badania literaturowe – źródła informacji naukowej
Wskazówki, gdzie szukać:
- literatury na dany temat
- konkretnego tytułu książki lub czasopisma
- norm polskich i zagranicznych
- patentów
- właściwości substancji chemicznych i materiałów
- sprawozdań finansowych spółek, raportów branżowych, notowań giełdowych, statystyk i danych makroekonomicznych
- przepisów prawnych
Badania literaturowe – gdzie szukać materiałów do pracy naukowej
2. Pisanie artykułu naukowego
Pisanie artykułu naukowegoKrok drugi to pisanie artykułu naukowego. W tej części projektu w celu wprowadzenia do tematu przedstawiono jakie są rodzaje publikacji oraz jaką strukturę ma artykuł naukowy. Podano wskazano co można zrobić – jak sformułować tytuł artykułu, abstrakt i słowa kluczowe, by zwiększyć szanse czytelników na jego odszukanie i zapoznanie z treścią.
Pisanie artykułu naukowego – definicja i typy publikacji
Struktura artykułu naukowego
- struktura publikacji źródłowej (model IMRaD)
- struktura publikacji przeglądowej
- struktura publikacji kazuistycznej (ang. case study)
Pisanie artykułu naukowego – struktura artykułu naukowego
Załącznik: Szablon artykułu naukowego
Istotne części artykułu
- co ma wpływ na lepsze indeksowanie i pozycjonowanie publikacji w bazach danych i wyszukiwarkach takich jak: Google, Google Scholar czy PubMed
Pisanie artykułu naukowego – istotne części artykułu
Edycja i poprawność językowa tekstu naukowego
Podstawowe zasady edycji tekstu naukowego dotyczące:
- właściwej czcionki i wyróżnień w tekście
- znaków interpunkcyjnych, takich jak: cudzysłów, ukośnik, średnik, nawias
- automatycznego spisu treści
- zasad budowania przypisów i bibliografii
- użytecznych skrótów klawiaturowych
Pisanie artykułu naukowego – edycja i poprawność językowa
Tłumaczenie na język angielski
- język angielski w tekstach naukowych - wskazówki redakcyjne
- materiały opracowane przez Europejskie Stowarzyszenie Redaktorów Naukowych (EASE)
Pisanie artykułu naukowego – tłumaczenie na język angielski
Załącznik: Ambiguity
Załącznik: Text Tables
Załącznik: Spelling
Załącznik: Plurals
Załącznik: Simplicity
Autorzy publikacji i ich afiliacje
- kim jest autor i czym jest współautorstwo?
- jak powinno się oznaczać autorstwo w przypadku utworów współautorskich?
- w jakiej kolejności wymieniać współtwórców?
Pisanie artykułu naukowego – autorzy publikacji i ich afiliacje
3. Kryteria wyboru czasopisma - miejsca publikacji
Kryteria wyboru czasopisma - miejsca publikacjiKrok trzeci to wybór miejsca publikacji. Niektórzy naukowcy już na etapie pisania pracy wiedzą, w którym czasopiśmie chcieliby opublikować swoje dzieło. Inni decydują po zakończeniu pracy. Czym kierować się przy wyborze czasopisma? Jakie wskaźniki oceny czasopism wziąć pod uwagę? O tym w tej części projektu.
Treść artykułu a zakres tematyczny czasopisma
- Aims&Scope
- czy publikowane są artykuły o podobnej tematyce
- czy cytuję artykuły z wybranego czasopisma
- narzędzia ułatwiające wybór, m.in.: Elsevier Journal Finder, Springer Journal Suggester
Kryteria wyboru czasopisma – zakres tematyczny czasopisma
Wybrane miary porównawcze stosowane do oceny czasopism naukowych i monografii
- ministerialne wykazy punktowanych czasopism i wydawnictw monografii
- Scopus: CiteScore, Scimago Journal Rank (SJR), Source Normalized Impact per Paper (SNIP)
- WoS: Journal Impact Factor, Article Influence, Category Normalized Citation Impact
Kryteria wyboru czasopisma – wybrane miary porównawcze stosowane do oceny czasopism naukowych
Polityka otwartości czasopisma
- formy dystrybucji czasopism: zamknięte, otwarte, hybrydowe
- metody zapewnienia otwartego dostępu do artykułu
- sytuacja prawna autora – umowy wydawnicze
4. Publikacja artykułu
Publikacja artykułuProcedury zgłaszania artykułu do publikacji w poszczególnych czasopismach nieco się różnią się, jednak zasady są podobne. Na stronie czasopisma (zakładka Dla Autorów, Guide for Authors, Submit an article itp.) należy zapoznać się z informacjami dotyczącymi poprawnego przygotowania publikacji. Przewodniki dla autorów zawierają również konkretne wymagania dotyczące etyki, praw autorskich i umów z organizacjami finansującymi, opcji otwartego dostępu. Więcej na ten temat w tym module.
Procedura zgłaszania, recenzowania i publikowania prac nadsyłanych do publikacji w czasopiśmie:
- zgłaszanie artykułu
- najczęstsze przyczyny odrzucenia manuskryptu przez redaktora (od razu, przed recenzjami) - desk rejection
- procedura recenzji
- open review
- single-blind review
- double-blind review
- postępowanie po recenzji - odpowiedź z czasopisma
- accepted without revision
- minor revision
- major revision
- reject
5. Promowanie dorobku naukowego
Promowanie dorobku naukowegoWybór miejsca publikacji artykułu omówiony w części trzeciej projektu ma kluczowe znaczenie dla jego widoczności w sieci i tego ile punktów uzyska się za publikację. Można podjąć jednak szereg działań promocyjnych, by podnieść widoczność swojej pracy, nawet jeżeli nie jest ona indeksowana w bazie JCR, WoS czy Scopus. Warto upewnić się, czy dorobek naukowy jest zdeponowany w powszechnie dostępnym miejscu i czy jest on oznaczony unikalnym numerem ORCID, przypisanym do nazwiska danego autora, który to numer jednoznacznie go identyfikuje. Więcej na ten temat w tym module.
Serwisy i portale internetowe wspomagające widoczność naukowca w sieci oraz dodatkowe usługi udostępniane przez wydawnictwa
- repozytoria (instytucjonalne, krajowe, międzynarodowe)
- portale dla naukowców (Academia.edu, ResearchGate, KUDOS)
- serwisy społecznościowe (Twitter, LinkedIn)
- strona domowa autora, instytucji
- blogi naukowe
- Google Scholar
- Graphical abstract – obrazowe podsumowanie wniosków z artykułu
- AudioSlides – nagrany komentarz autora
- Sharelink – link do publikacji umożliwiający dzielenie się jej pełnym tekstem przez określony czas
Promowanie dorobku naukowego – gdzie promować dorobek naukowy
Systemy identyfikacji autorów prac naukowych
- ORCID
- ResearcherID
- ScopusID
Promowanie dorobku naukowego – systemy identyfikacji autorów prac naukowych
Integracja ORCID z profilem Scopus
Łączenie ze sobą kont ResearcherID i ORCID - materiały instruktażowe
6. Analiza dorobku naukowego pracownika
Analiza dorobku naukowego pracownikaJak wybór miejsca publikacji oraz działania podjęte w celu uporządkowania i promowania dorobku wpłynęły na jego widoczność? Ile cytowań uzyskały prace? Czy moje prace są widoczne w WoS i Scopus? Więcej informacji na ten temat oraz o problemach związanych z identyfikacją twórczości autora, błędach w bazach danych i raportowaniu, dostępnych jest w module szóstym.
Wybrane wskaźniki oceny dorobku naukowego autorów
- liczba publikacji
- liczba cytowań
- Indeks Hirscha
Analiza dorobku naukowego pracownika – Wybrane miary porównawcze
Identyfikacja danych. Analizy i raporty opracowywane za pomocą narzędzi bibliometrycznych
Web of Science
Scopus
Baza Wiedzy PW
Google Scholar
Korekta danych
7. Dane badawcze
Dane badawczeZarządzanie danymi badawczymi to zagadnienie związane z całym procesem badawczym - od planowania badań, aż po końcowe udostępnienie wyników. Zgodnie z wymogami instytucji krajowych i europejskich, które zajmują się finansowaniem badań, cały proces powinien zostać sformalizowany i udokumentowany w postaci Planu Zarządzania Danymi Badawczymi. W planie tym należy w sposób szczegółowy opisać: skąd będą pochodziły dane, w jaki sposób będziemy nimi zarządzać oraz czy zamierzamy je udostępnić. W poniższych materiałach omówiono kluczowe kwestie związane z tymi tematami.
Omówienie podstawowych zagadnień związanych z danymi badawczymi:
- definicja danych badawczych
- kiedy udostępniać dane badawcze
- licencje Creative Commons
- metadane danych badawczych
- deponowanie danych w repozytoriach
- plan Zarządzania Danymi Badawczymi (DMP)
Więcej informacji na temat zarządzania danymi badawczymi można znaleźć na stornie Biblioteki Głównej PW - w zakładce "Nauka"- "Dane badawcze"
Blok II: Dorobek naukowy uczelni. W jaki sposób podnieść widoczność uczelni?
Blok II: Dorobek naukowy uczelni. W jaki sposób podnieść widoczność uczelni?1. Rankingi uczelni i zestawienia cytowań a dorobek naukowca
Rankingi uczelni i zestawienia cytowań a dorobek naukowca2. Podsumowanie
PodsumowaniePodstawowe pytania postawione przy realizacji tego projektu to:
- Jak budować swój wizerunek, by być widocznym w sieci?
- W jaki sposób podnieść widoczność uczelni?
Dorobek pojedynczego pracownika naukowego przekłada się na dorobek uczelni. Reasumując treści poszczególnych prezentacji, by podnieść widoczność swojego dorobku oraz widoczność dorobku jednostki warto:
Opracować dobry tytuł artykułu, abstrakt i słowa kluczowe
- zachęta do przeczytania publikacji
- lepsza wyszukiwalność publikacji
Przy oznaczaniu autorstwa publikacji pamiętać o:
- konsekwentnym i jednolitym podawaniu formy imienia i nazwiska
- stosowaniu identyfikatora ORCID
- właściwym oznaczeniu afiliacji (uczelnia, wydział)
Przemyśleć wybór miejsca publikacji
- wykaz czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych wraz z przypisaną liczbą punktów
- kwestia polityki otwartości czasopisma - umowa z wydawcą
Podjąć działania promocyjne odnośnie danego artykułu i całego swojego dorobku
- udostępnienie preprintu, postprintu, wersji PDF wydawcy, w zależności od warunków umowy z wydawcą w innym miejscu niż baza wydawcy, np. w repozytorium uczelnianym
- stworzenie swojego profilu, np. w Google Scholar Citations
Sprawdzić, uzupełnić i w miarę możliwości skorygować błędne dane o swoim dorobku naukowym (m.in. WoS, Scopus, Baza Wiedzy PW)
- rozdzielone profile/grupy tego samego autora,
- usunięcie ze zbioru prac innego autora,
- brak lub nieaktualna afiliacja,
- ustawienie preferowanego wariantu imienia i nazwiska,
- uzupełnienie danych,
- zgłoszenie do korekty innego typu błędów błędów.
Błędy można zgłosić za pomocą:
- WoS: Data Changes Form,
- Scopus: Profile and content corrections Support Center oraz narzędzie Edit Author Profile dostępne bezpośrednio na profilu autora,
- Baza Wiedzy PW: kontakt z redaktorem wydziałowym.
Jeżeli masz pytania / uwagi do treści zamieszczonych w materiale napisz do nas:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
document.getElementById('cloak6f3e07dfe6b65368c732a87270ca4353').innerHTML = '';
var prefix = 'ma' + 'il' + 'to';
var path = 'hr' + 'ef' + '=';
var addy6f3e07dfe6b65368c732a87270ca4353 = 'oin.bg' + '@';
addy6f3e07dfe6b65368c732a87270ca4353 = addy6f3e07dfe6b65368c732a87270ca4353 + 'pw' + '.' + 'edu' + '.' + 'pl';
var addy_text6f3e07dfe6b65368c732a87270ca4353 = 'oin.bg' + '@' + 'pw' + '.' + 'edu' + '.' + 'pl';document.getElementById('cloak6f3e07dfe6b65368c732a87270ca4353').innerHTML += ''+addy_text6f3e07dfe6b65368c732a87270ca4353+'<\/a>';
.
Autorzy poszczególnych prezentacji:
Bibliotek Główna PW: Iwona Socik, Monika Gajewska, Marta Sadowska-Hinc
Biuro ds. Promocji i Informacji PW: Radosław Kuca, Agnieszka Kapela
Mendeley - program do zarządzania literaturą
Mendeley jest darmowym programem do zarządzania literaturą.
Pomaga w tworzeniu własnej bazy bibliograficznej oraz przypisów w dokumentach tekstowych.
Jest przydatnym narzędziem podczas pisania prac naukowych.
Informacje podstawowe
Informacje podstawoweW tej części dowiesz się:
- Do czego służy program Mendeley Desktop
- Jak zainstalować programa
- Jak wygląda interfejs programu
Podstawowe funkcje. Zakładanie konta i interfejs programu
W przypadku pracowników PW korzystających z pakietu MS Ofice 365 zaleca się instalację Citation plugin (wtyczka do MS Word) po uprzednim pobraniu starszej wersji oprogramowania - Mendeley Desktop.
Instalacja starszej wersji oprogramowania Mendeley (konta pracowników)
Instalacja Mendeley dla MS 365 i wtyczki Word Online (konta studentów i doktorantów)
Tworzenie i zarządzanie własną bazą danych
Tworzenie i zarządzanie własną bazą danychW tej części poznasz:
- Sposoby dodawania publikacji oraz danych bibliograficznych
- Możliwości uporządkowania danych
Praca z publikacją
Praca z publikacjąW tej części kursu dowiesz się jak dodawać notatki, zaznaczać fragmenty itp.
Tworzenie i formatowanie przypisów i bibliografii w MS Word
Tworzenie i formatowanie przypisów i bibliografii w MS WordW tej części kursu dowiesz się jak utworzyć przypisy i bibliografię załącznikową w pracy naukowej
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkoweW przypadku pytań, zapraszam do kontaktu:
Magdalena Maciąg
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
document.getElementById('cloakb47b392cd168548a3ceb59547616806f').innerHTML = '';
var prefix = 'ma' + 'il' + 'to';
var path = 'hr' + 'ef' + '=';
var addyb47b392cd168548a3ceb59547616806f = 'magdalena.maciag' + '@';
addyb47b392cd168548a3ceb59547616806f = addyb47b392cd168548a3ceb59547616806f + 'pw' + '.' + 'edu' + '.' + 'pl';
var addy_textb47b392cd168548a3ceb59547616806f = 'magdalena.maciag' + '@' + 'pw' + '.' + 'edu' + '.' + 'pl';document.getElementById('cloakb47b392cd168548a3ceb59547616806f').innerHTML += ''+addy_textb47b392cd168548a3ceb59547616806f+'<\/a>';
tel: 22 234 73 00
EndNote - program do zarządzania literaturą
EndNote Web to funkcjonujący na platformie Web of Science, program online, służący do gromadzenia opisów bibliograficznych i tworzenia na ich podstawie, przypisów i bibliografii załącznikowej, na potrzeby przygotowywanej publikacji naukowej.
Strona internetowa EndNote Web
Podstawowe informacje
Podstawowe informacjeW tej części kursu dowiesz się:
- Czym jest i do czego służy program EndNote Web
- Jakie są funkcje programu EndNote Web
- Jak utworzyć konto użytkownika w programie EndNote
Interfejs programu
Interfejs programuW tej części kursu dowiesz się jak wygląda interfejs EndNote Web
Tworzenie i zarządzanie bazą
Tworzenie i zarządzanie baząW tej części kursu dowiesz się:
- Jak wyszukiwać informacje w katalogu BG PW oraz w Internecie
- Jak zapisywać pozycje bibliograficzne w programie EndNote
- Jak zamieszczać w EndNote pliki PDF ze swojego komputera
- Jak tworzyć bibliotekę opisów bibliograficznych w EndNote
Praca z edytorem tekstu. Tworzenie i zarządzanie bibliografią i przypisami
Praca z edytorem tekstu. Tworzenie i zarządzanie bibliografią i przypisamiW tej części kursu dowiesz się:
- Jak wstawiać cytaty w programie MS World przy użyciu narzędzia EndNote
- Jak wstawiać i edytować przypisy
- Jak zmienić styl bibliograficzny
Pierwsze kroki w bibliotece
Pierwsze kroki w bibliotece
Pierwsze kroki w biblioteceSzkolenie "Pierwsze kroki w bibliotece" powstało z myślą o studentach rozpoczynających studia w Politechnice Warszawskiej. Przedstawia najważniejsze informacje związane z zasadami korzystania z bibliotek PW. Zawarte w nim treści mogą być również przydatne dla innych zainteresowanych osób.
Zapoznanie się z materiałami nie stanowi podstawy do zaliczenia przedmiotu "Przysposobienie biblioteczne".
Biblioteki Politechniki Warszawskiej - lokalizacja i zbiory
- Czy to prawda, że w PW jest około 30 bibliotek?
- Gdzie mogę znaleźć informacje o ich adresach i godzinach otwarcia?
Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tej prezentacji
O bibliotekach Politechniki Warszawskiej
Zobacz koniecznie
Zbiory drukowane i ich udostępnianie
Zbiory drukowane i ich udostępnianie- Gdzie znajdę informacje o zbiorach drukowanych biblioteki?
- Jak mogę wypożyczyć książkę z innej biblioteki, spoza PW?
- Jak mogę skorzystać z księgozbioru w wolnym dostępie?
Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tej prezentacji
Zbiory elektroniczne i ich udostępnianie
Zbiory elektroniczne i ich udostępnianie- Gdzie znajdę informacje i dostęp do zbiorów elektronicznych?
- Czy mogę korzystać z e-źródeł z domu?
- Czy interesujące mnie czasopismo jest dostępne w formie elektronicznej?
- Szukam literatury na dany temat. Co wybrać - Listę tytułów e-źródeł czy Listę baz
- Czy mogę korzystać z polskich podręczników w wersji elektronicznej?
Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tej prezentacji
Biblioteka Główna PW - lokalizacja
Biblioteka Główna PW - lokalizacja- Co znajduje się na poszczególnych piętrach Biblioteki Głównej?
- Gdzie mogę wypożyczyć książkę?
- Gdzie mogę skorzystać z komputera i Internetu w Bibliotece Głównej?
- Gdzie mogę coś wydrukować, skserować, zeskanować?
- Gdzie mogę skorzystać z norm?
Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tej prezentacji
Zobacz koniecznie
Zapisy do biblioteki
Zapisy do biblioteki- Kto może się zapisać do biblioteki?
- Gdzie i kiedy mogę zapisać się do biblioteki?
- Jak zalogować się na swoje konto biblioteczne?
- Ile książek mogę mieć na koncie?
Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tej prezentacji
Zobacz koniecznie
Przeszukiwanie zasobów bibliotecznych za pomocą multiwyszukiwarki PRIMO
Przeszukiwanie zasobów bibliotecznych za pomocą multiwyszukiwarki PRIMO- Jak mogę odszukać książkę jeżeli znam jej autora lub fragment tytułu?
- Szukam literatury na dany temat. Co zrobić?
- Jak mogę zamówić książkę, którą chcę wypożyczyć?
- Czy książki z wolnego dostępu trzeba zamawiać elektronicznie?
- Jak mogę ustawić się w kolejce do wypożyczonej książki?
Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tej prezentacji
Przeszukiwanie zasobów bibliotecznych za pomocą multiwyszukiwarki PRIMO - zakładka KATALOG
Konto biblioteczne
Konto biblioteczne- Jak mogę sprawdzić termin zwrotu książki?
- Jak mogę przedłużyć termin zwrotu?
- Ile wynosi opłata za przetrzymanie książki?
- Gdzie sprawdzić czy mogę już odebrać zamówioną przeze mnie książkę?
Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tej prezentacji
Masz pytania?
Przyjdź do nas: Biblioteka Główna PW - Oddział Informacji Naukowej, Gm. Gł. p. 161 B
Napisz do nas:Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
document.getElementById('cloakede35da8d1bf15a2238e75eebd95be8a').innerHTML = '';
var prefix = 'ma' + 'il' + 'to';
var path = 'hr' + 'ef' + '=';
var addyede35da8d1bf15a2238e75eebd95be8a = 'oin.bg' + '@';
addyede35da8d1bf15a2238e75eebd95be8a = addyede35da8d1bf15a2238e75eebd95be8a + 'pw' + '.' + 'edu' + '.' + 'pl';
var addy_textede35da8d1bf15a2238e75eebd95be8a = 'oin.bg' + '@' + 'pw' + '.' + 'edu' + '.' + 'pl';document.getElementById('cloakede35da8d1bf15a2238e75eebd95be8a').innerHTML += ''+addy_textede35da8d1bf15a2238e75eebd95be8a+'<\/a>';
Zadzwoń: 22 234 7300
Przypisy i bibliografia załącznikowa - dla autorów prac dyplomowych i naukowych
Jak prawidłowo zrobić przypisy i bibliografię załącznikową w swojej pracy
Każda praca naukowa powinna zawierać wykaz dokumentów (np. książek, artykułów), z których skorzystał autor pisząc określoną pracę, uporządkowany alfabetycznie lub według innych zasad (np. typów dokumentów). Taki wykaz, nazywany bibliografią załącznikową, stanowi gotowe źródło literatury na dany temat i jest wyrazem uczciwości autora pracy.
Podstawowe zasady sporządzania opisów bibliograficznych
Opis bibliograficzny poszczególnych rodzajów dokumentów. Przykłady
Systemy powołań
Narzędzia do gromadzenia literatury
Jest wiele programów, które mogą być pomocne w trakcie zbierania materiałów i przygotowaniu publikacji. Umożliwiają one:
- Automatyczne przenoszenie opisów publikacji – poprzez ich bezpośredni import z przeglądanych baz danych i ze stron internetowych
- Tworzenie własnych baz bibliograficznych i zarządzanie nimi – przechowywanie w jednej bazie informacji bibliograficznych o różnorodnych dokumentach źródłowych. Mogą to być pozycje książkowe czy artykuły z czasopism, jak również pliki np. w formacie *.pdf, *.doc, *.jpg
- Zautomatyzowane tworzenie przypisów i bibliografii załącznikowej – współpraca z większością popularnych edytorów tekstu, wykorzystywanych do tworzenia publikacji takich jak MS Word, WordPerfect, OpenOffice oraz innych programów, które pozwalają zapamiętywać pliki w formacie *.rtf
Biblioteka Główna szczególnie poleca:
- Mendeley– darmowy (dodatkowe opcje dostępne na licencji zamkniętej). Więcej informacji dotyczących korzystania z Mendeley można znaleźć na platformie e-learningowej - w otwartym kursie Mendeley - program do zarządzania literaturą
- Zotero – bezpłatny dodatek do Firefoxa
- EndNote Web – darmowy dla pracowników i studentów PW - na platformie Web of Science
Plagiat
W trakcie pisania pracy licencjackiej, magisterskiej korzystasz z opublikowanych prac innych autorów (książek, artykułów z czasopism), informacji zamieszczonych na stronach internetowych. Odwołanie do literatury źródłowej świadczy o wiarygodności pracy. Każdemu cytatowi i powołaniu w tekście powinien towarzyszyć przypis, odsyłający do dokumentu źródłowego, z którego został zaczerpnięty.
- Na jakich zasadach można korzystać z utworów w granicach dozwolonego użytku
Art. 34 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych zawiera stwierdzenie "Można korzystać z utworów w granicach dozwolonego użytku pod warunkiem wymienienia twórcy i źródła". - Czym jest plagiat
Plagiat to termin używany w literaturze prawniczej i orzecznictwie sądowym na określenie przywłaszczenia autorstwa cudzego utworu, czyli wykorzystania (np. skopiowania, rozpowszechniania) cudzego utworu, całego lub fragmentu, i zaprezentowania jako własny. (Stanisławska-Kloc S. Plagiat i autoplagiat."Infos" 2011, nr 16) - Konsekwencje wykrycia plagiatu
- Ustawa o prawie autorskim - odpowiedzialność cywilna (art. 78–79 pr.aut.) i karna (art. 115 pr.aut.)
- Ustawa o szkolnictwie wyższym - w stosunku do pracownika naukowego (mianowanego nauczyciela akademickiego) to rozwiązanie stosunku pracy bez wypowiedzenia (art.126 u.s.w.) oraz odpowiedzialność dyscyplinarna (art. 144 u.s.w.), w stosunku do studenta - odpowiedzialność dyscyplinarna (art. 214 u.s.w.) oraz odebranie tytułu zawodowego (art. 193 u.s.w.)
- Ustawa o tytule naukowym i stopniach naukowych - odebranie stopnia doktora lub doktora habilitowanego osobie, w której dorobku lub rozprawie naukowej ujawnione zostało naruszenie prawa autorskiego (por. art. 29 i 29a u.t.n.s.n.)
E-learning
- Zotero - program do zarządzania literaturą
- Wprowadzenie do prawa własności przemysłowej
- Przypisy i bibliografia załącznikowa - dla autorów prac dyplomowych i naukowych
- Pierwsze kroki w bibliotece
- EndNote - program do zarządzania literaturą
- Mendeley - program do zarządzania literaturą
- Podnoszenie widoczności i cytowalności dorobku naukowego pracowników Politechniki Warszawskiej
Zotero - program do zarządzania literaturą
Zotero to bezpłatny i otwarty program służący do organizacji źródeł podczas pisania prac naukowych oraz tworzenia i zarządzania bibliografią i przypisami bibliograficznymi.
Zotero - strona internetowaInformacje podstawowe
Informacje podstawoweW tej części kursu dowiesz się:
- Czym jest i do czego służy program Zotero
- Jak zainstalować program
- Jak wygląda interfejs programu
Zotero tworzenie bazy
Zotero tworzenie bazyW tej części kursu dowiesz się:
- Jak tworzyć i organizować własną bazę publikacji
- Jak dodawać publikacje do Zotero
- Jak tworzyć przypisy i bibliografię przy użyciu Zotero - praca z edytorem tekstu
Dodatkowe informacje
Dodatkowe informacje
Wprowadzenie do prawa własności przemysłowej
Jeżeli zastanawiasz się w jaki sposób chronić rozwiązanie, nad którym pracujesz, zapoznaj się z informacjami przedstawionymi poniżej. W tabeli zebrano podstawowe informacje na temat wynalazków, wzorów użytkowych, wzorów przemysłowych oraz znaków towarowych.
Definicje i przykłady
Definicje i przykładyWynalazek | Wzór użytkowy | Wzór przemysłowy | Znak towarowy |
---|---|---|---|
Twórcze i zupełne rozwiązanie pewnego
zagadnienia technicznego, nadającego się do zastosowania w produkcji |
Nowe i użyteczne rozwiązanie o charakterze technicznym (konstrukcyjne), dotyczące kształtu, budowy lub zestawienia przedmiotu o trwałej postaci (tzw. mały wynalazek) |
Nowa i posiadająca indywidualny charakter
postać (zewnętrzna) wytworu lub jego części, nadana mu w szczególności przez cechy linii,
konturów, kształtów, kolorystykę, fakturę lub materiał wytworu oraz jego
ornamentację (ochrona obejmuje tylko wygląd, a nie to co jest wewnątrz wytworu). Wytworem jest każdy przedmiot wytworzony w sposób przemysłowy lub rzemieślniczy, obejmujący opakowanie, symbole graficzne oraz kroje pisma typograficznego |
Oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa oraz możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony. Znakiem towarowym może być w szczególności wyraz, włącznie z nazwiskiem, rysunek, litera, cyfra, kolor, forma przestrzenna, w tym kształt towaru lub opakowania, a także dźwięk (więcej o znaku towarowym) |
Wynalazek | Wzór użytkowy | Wzór przemysłowy | Znak towarowy |
---|---|---|---|
Przysługująca forma ochrony / Warunki konieczne do spełnienia i wykluczenia
Przysługująca forma ochrony / Warunki konieczne do spełnienia i wykluczeniaWynalazek | Wzór użytkowy | Wzór przemysłowy | Znak towarowy |
---|---|---|---|
Patent | Prawo ochronne | Prawo z rejestracji | Prawo ochronne |
20 lat | 10 lat | 25 lat | 10 lat z możliwością przedłużania o kolejne 10-letnie okresy (w nieskończoność) |
Wynalazek | Wzór użytkowy | Wzór przemysłowy | Znak towarowy |
---|---|---|---|
Nowość – w skali świata | Nowość – w skali świata | Nowość – w skali świata | Funkcja odróżniająca |
Poziom wynalazczy – nieoczywistość w stanie techniki | Użyteczność – w tym funkcjonalność i stosowalność; pozwala na realizację praktycznego rezultatu | Indywidualny charakter – ogólne wrażenie | Możliwość przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony |
Nadaje się do przemysłowego stosowania – możliwy do wykorzystania w działalności przemysłowej | Trwała postać – określone ukształtowanie przestrzenne |
Wynalazek | Wzór użytkowy | Wzór przemysłowy | Znak towarowy |
---|---|---|---|
Za wynalazki i wzory użytkowe NIE są uznawane, m.in.:
|
Wytworem nie są programy komputerowe | Oznaczenia, które nie mogą być znakiem towarowym |
Wynalazek | Wzór użytkowy | Wzór przemysłowy | Znak towarowy |
---|---|---|---|
Wynalazki i wzory użytkowe, których wykorzystanie byłoby sprzeczne z porządkiem publicznym lub dobrymi obyczajami | Wzory przemysłowe, których wykorzystywanie byłoby sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami | Oznaczenia z katalogu przesłanek bezwzględnych, np. składające się wyłącznie z określeń z języka potocznego, zgłoszone w złej wierze, obrażające uczucia religijne, patriotyczne lub tradycję narodową, sprzeczne z porządkiem publicznym lub dobrymi obyczajami, symbole narodowe | |
Odmiany roślin lub rasy zwierząt oraz czysto biologiczne sposoby hodowli roślin lub zwierząt | Wzory przemysłowe zawierające oznaczenia, o których mowa w art. 129 ust.1 pkt. 8-11 Ustawy z 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej (np. elementy religijne, patriotyczne, symbole narodowe, itp.) | Oznaczenia z katalogu przeszkód względnych, np. znaki naruszające prawa osobiste lub majątkowe osób trzecich, znaki identyczne lub podobne do tych z wcześniejszą datą ochrony (ryzyko wprowadzenia w błąd, znak towarowy renomowany lub powszechnie znany) | |
Sposoby leczenia ludzi i zwierząt metodami chirurgicznymi lub terapeutycznymi oraz sposoby diagnostyki stosowane na ludziach lub zwierzętach | Więcej o oznaczeniach, które nie mogą uzyskać ochrony |
Procedury i opłaty
Procedury i opłatyWynalazek | Wzór użytkowy | Wzór przemysłowy | Znak towarowy |
---|---|---|---|
Przeprowadzić wyszukiwanie w różnych źródłach informacji, by sprawdzić czy dane rozwiązanie jest nowe | |||
Wypełnić formularz zgłoszeniowy | |||
Załączyć dokumentację zgłoszeniową | Załączyć dokumentację zgłoszeniową | Załączyć dokumentację zgłoszeniową | |
Dokonać zgłoszenia w UPRP | |||
Wnieść opłatę zgłoszeniową | Wnieść opłatę zgłoszeniową | Wnieść opłatę zgłoszeniową |
Wynalazek | Wzór użytkowy | Wzór przemysłowy | Znak towarowy |
---|---|---|---|
500 zł + 480 zł za pierwsze 3 lata ochrony |
500 zł + 250 zł za pierwsze 3 lata ochrony |
300 zł + 150 zł za pierwsze 5 lata ochrony |
400 zł |
Wynalazek | Wzór użytkowy | Wzór przemysłowy | Znak towarowy |
---|---|---|---|
4600 EUR + 300 zł (za przekazanie zgłoszenia przez UPRP) (uwzględniając opłatę za 3 lata ochrony) |
350 EUR + 120 zł(za przekazanie zgłoszenia przez UPRP) (uwzględniając opłatę za 5 lat ochrony) |
850 EUR (uwzględniając opłatę za 10 lat ochrony) |
Bazy i klasyfikacje – narzędzia do wyszukiwania
Bazy i klasyfikacje – narzędzia do wyszukiwaniaWynalazek | Wzór użytkowy | Wzór przemysłowy | Znak towarowy |
---|---|---|---|
e-Wyszukiwarka | |||
Espacenet | eSearch plus dla wzorów przemysłowych | eSearch plus dla znaków towarowych | |
e-Rejestry | DesignView | Baza znaków Unii Europejskiej | |
TMview |
Wynalazek | Wzór użytkowy | Wzór przemysłowy | Znak towarowy |
---|---|---|---|
Międzynarodowa Klasyfikacja Patentowa | DesignClass - przeszukiwanie Klasyfikacji lokarneńskiej i EuroLocarno | TMClass - przeszukiwanie Klasyfikacji nicejskiej | |
Cooperative Patent Classification w bazie Espacenet | Klasyfikacji lokarneńska Klasyfikacja EuroLocarno |
Klasyfikacja nicejska |
Przydatne linki
Przydatne linkiWynalazek | Wzór użytkowy | Wzór przemysłowy | Znak towarowy |
---|---|---|---|
Więcej na stronie UP RP - przedmioty ochrony | Więcej na stronie UP RP - wzory przemysłowe | Więcej na stronie UP RP - znaki towarowe |
Masz pytania?
Masz pytania?Skontaktuj się z nami
Ośrodek Informacji Patentowej funkcjonuje przy Oddziale Informacji Naukowej Biblioteki Głównej Politechniki Warszawskiej.
Udzielamy bezpłatnych porad dotyczących informacji patentowej. Ośrodek nie zatrudnia rzecznika patentowego. Więcej informacji na temat zakresu oferowanych usług
Pl. Politechniki 1, 00-661 Warszawa; pok. 161b i 161c
tel. 22 234 7300, 628 71 84;
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
document.getElementById('cloak6ad6b9f9c47bc605a935b96442717ad9').innerHTML = '';
var prefix = 'ma' + 'il' + 'to';
var path = 'hr' + 'ef' + '=';
var addy6ad6b9f9c47bc605a935b96442717ad9 = 'oin.bg' + '@';
addy6ad6b9f9c47bc605a935b96442717ad9 = addy6ad6b9f9c47bc605a935b96442717ad9 + 'pw' + '.' + 'edu' + '.' + 'pl';
var addy_text6ad6b9f9c47bc605a935b96442717ad9 = 'oin.bg' + '@' + 'pw' + '.' + 'edu' + '.' + 'pl';document.getElementById('cloak6ad6b9f9c47bc605a935b96442717ad9').innerHTML += ''+addy_text6ad6b9f9c47bc605a935b96442717ad9+'<\/a>';
Zapraszamy
Mapa strony
Menu górne - pl
BGPW - pl
- BCPW - informacje dla autorów
- BCPW - informacje techniczne
- Limity wypożyczeń
- Materiały do repozytorium
- BCPW - zastrzeżenia prawne
- Lista bibliotek
- Linki dla bibliotekarzy
- Polityka prywatności
- Ośrodek Informacji Patentowej BGPW
- Deklaracja dostępności
Krok po kroku
Oferujemy
Chemia
Opracowanie i digitalizacja kolekcji fotografii pokonkursowych SARP z drugiej połowy XX wieku
Biblioteka Główna Politechniki Warszawskiej zakończyła realizację projektu pt.: „Opracowanie i digitalizacja kolekcji fotografii pokonkursowych SARP z drugiej połowy XX wieku”, na który otrzymała dofinansowanie w ramach programu „Społeczna odpowiedzialność nauki II moduł: Wsparcie dla bibliotek naukowych ”(BIBL/SP/0070/2023/01). Projekt był prowadzony w okresie 1.07.2023 – 31.08.2024.
Celem projektu było udostępnienie unikatowego zbioru 2300 fotografii czarno-białych, prezentujących wybrane plany, projekty i makiety przygotowane przez architektów drugiej połowie XX w., biorących udział w konkursach architektonicznych ogłaszanych przez Stowarzyszenie Architektów Rzeczypospolitej Polskiej (SARP). Fotografie te stanowią cenny zbiór dokumentujący rozwój polskiej myśli architektonicznej po II wojnie światowej, dodatkowo nie znany szerszej publiczności, jako że zdjęcia prac konkursowych (z wyjątkiem nagrodzonych) z reguły nie były publikowane. Są interesującym materiałem badawczym dla środowiska naukowego i studentów z dziedziny architektury, urbanistyki, planowania przestrzennego.
W wyniku realizacji projektu informację o tym cennym zasobie udostępniono społeczności międzynarodowej poprzez Centralny Katalog Zbiorów Bibliotek PW (CKZB PW) oraz Katalog NUKAT, za pośrednictwem którego jest ona przekazywana do ogólnoświatowego katalogu centralnego WorldCat (OCLC). Metadane i wersje cyfrowe fotografii zostały udostępnione w Bibliotece Cyfrowej PW działającej na oprogramowaniu dLibra.
Z autopsji sporządzono opisy bibliograficzne w formacie MARC-21 oraz metadane w formacie Dublin Core. Przeprowadzono weryfikację opisów w katalogu NUKAT. Rekordy opracowane w NUKAT zarejestrowano w CKZB PW. Dokonano opracowania rzeczowego fotografii, polegającego na dodaniu zestawu słów kluczowych.
Wszystkie opracowane fotografie zostały zeskanowane i zarchiwizowane w postaci cyfrowej na urządzeniu pamięci masowej, a oryginały zabezpieczono. Pliki skanów poddano działaniom poprawiającym ich jakość i zapisano w formacie jpg do celów udostępnienia.
Zrealizowano następujące działania:
Działanie 1. Opracowanie
W ramach projektu opracowano formalnie 2300 fotografii. Tworzenie opisu bibliograficznego polegało na:
- zidentyfikowaniu obiektów/planów/makiet widocznych na fotografii (na podstawie tradycyjnej karty katalogowej i innych źródeł – publikacji książkowych oraz źródeł internetowych),
- weryfikacji nazwisk architektów – jeśli były podane na karcie dokumentacyjnej,
- utworzeniu tytułu wraz z podtytułami według schematu uzgodnionego z Centrum NUKAT
- utworzeniu opisu alternatywnego,
- określeniu daty powstania zdjęcia na podstawie dostępnych źródeł,
- podaniu wymiarów zdjęcia.
Do opisu bibliograficznego dodano wymagane informacje o źródle finansowania projektu.
Dla wszystkich opracowanych formalnie fotografii przygotowano opracowanie rzeczowe – zestawy słów kluczowych.
Po uzgodnieniu z Centrum NUKAT aktualnej struktury formatu przeznaczonego do katalogowania zdjęć, 2300 rekordów wprowadzono do katalogu NUKAT, a następnie zarejestrowano w CKZB PW. Na każdym etapie prac prowadzono stałą korektę opisów.
Działanie 2. Digitalizacja
Zbiór fotografii objętych projektem to odbitki czarno-białe, naklejone na kartę dokumentacyjną.
W projekcie zeskanowano 2300 zdjęć w wysokiej rozdzielczości (600 dpi). Pliki w formacie tiff umieszczono w bazie archiwizacyjnej na urządzeniu pamięci masowej. Skany przekonwertowano do formatu jpg, z korektą jasności, kontrastu i elementami renowacji (usuniecie uszkodzeń, czyszczenie), przygotowano także ich miniatury. Na oba typy skanów nałożono znak wodny. W takiej postaci pliki zostały przekazane do umieszczenia w Bibliotece Cyfrowej PW.
Działanie 3. Publikacja
Po zakończeniu działań związanych z opracowaniem bibliograficznym i rzeczowym fotografii i ich umieszczeniem w Katalogu NUKAT oraz po przygotowaniu plików zeskanowanych zdjęć (zdjęcie główne i miniatura zapisane w formacie jpg) nastąpiło scalenie metadanych zamieszczonych w CKZB PW (opisy bibliograficzne zdjęć wraz z opisem alternatywnym) z plikami cyfrowymi fotografii na podstawie numerów systemowych.
W ramach projektu w Bibliotece Cyfrowej PW stworzona została podkolekcja „Konkursy architektoniczne SARP (Projekt SON2023)” w ramach kolekcji „Ikonografia”, w której znalazły się wszystkie pliki fotografii. Dodatkowo w celu ułatwienia przeszukiwania dane zostały uporządkowane według następującej struktury: nr konkursu – nr pracy – numery zdjęć danej pracy (rosnąco). Opisy zaczerpnięte z CKZB PW zostały poddane konwersji do formatu Dublin Core wykorzystywanego w oprogramowaniu dLibra, na którym pracuje Biblioteka Cyfrowa PW. Na etapie importu metadane powiązano z plikami cyfrowymi i opublikowano w Bibliotece Cyfrowej PW.
Efektem wykonanych prac było udostępnienie (zgodnie z wymogami prawa autorskiego) w szerokim Internecie cyfrowych wersji 2300 zdjęć z nienotowanych dotąd publicznie zasobów Biblioteki Głównej PW.