Archiwum informacji
Ośrodek Informacji Patentowej
OIP funkcjonuje przy Oddziale Informacji Naukowej BGPW
Pl. Politechniki 1, 00-661 Warszawa; pok. 161b i 161c
tel. 22 234 7300, 628 71 84; email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Godziny otwarcia: poniedziałek – piątek 8.00 – 19.00; sobota 9.00 – 15.00
ARCHIWUM INFORMACJI
- Konkurs na najlepsze polskie innowacje
- Zasady współpracy z Wielką Brytanią od 1 stycznia 2021 r. Poradnik dla przedsiębiorcy
- IX edycja Konkursu na informację medialną o tematyce ochrony własności intelektualnej, w tym przemysłowej 2020 (do 15 października 2021 r.)
- Urząd Patentowy RP ogłasza XIX edycję Konkursu na najlepszą pracę naukową na temat własności intelektualnej (do 15 października 2021 r.)
- Nowa Platforma Usług Elektronicznych Urzędu Patentowego (PUEUP)
- W dniu 27 lutego 2020 r. weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo własności przemysłowej
- Kwartalnik Urzędu Patentowego RP numer 1/2020
- Urząd Patentowy RP zaprasza do udziału w konkursach:
- Konkurs Dobry Wzór 2020 wystartował
- Agencja Rozwoju Przemysłu SA uruchomiła nowy Konkurs na transfer technologii w ramach projektu Sieć Otwartych Innowacji
- VII edycja Konkursu na informację medialną o tematyce ochrony własności intelektualnej, w tym przemysłowej 2019
- VII edycja Konkursu na krótki film promujący ochronę własności intelektualnej
- XVII edycja Konkursu na plakat tematyce związanej z ochroną własności intelektualnej 2019
- Trwają konsultacje Urzędu Patentowego do II edycji rządowego programu GovTech!
- Nowy projekt MNiSW „Inkubator Innowacyjności 2.0” na PW – nabór technologii. Nabór wniosków trwa do 31 maja br. (włącznie), do godziny 16:00!Nabór wniosków trwa do 31 maja br. (włącznie), do godziny 16:00!
- Naukowców PW zapraszamy do programu „Szybki start dla przedsiębiorczych – kurs preinkubacji” (CZIiTT PW)
- Pani Edyta Demby-Siwek została pełniącym obowiązki Prezesa Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej
- Polka wśród finalistów nominowanych do nagrody European Inventor Award 2019
- Najlepsi studenci wynalazcy nagrodzeni - wyróżnienie dla studentów z PW - wyróżnienie dla studentów z PW
- XXI edycja konkursu Polski Produkt Przyszłości wyłoniła najlepszych rodzimych innowatorów
- Ochrona własności przemysłowej - nowy nabór - konkurs PARP
- Startuje Design dla przedsiębiorców z komponentem dostępności - konkurs PARP
- VI edycji konkursu dla małych wynalazców i konstruktorów pt. „Ambasador Szkolnej Wynalazczości ”
- Reuters Top 100: The World's Most Innovative Universities - 2018
- Losing patents - The number of filed patents is a misleading metric for assessing academic research
- Monako dołącza do TMview
- Zmiana definicji znaku towarowego - nowela ustawy dot. prawa własności przemysłowej
- Księga jubileuszowa Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej „100 lat własności przemysłowej w Polsce
- VI edycja Konkursu na informację medialną o tematyce ochrony własności intelektualnej, w tym przemysłowej 2018
- Otrzeżenie przed wprowadzającymi w błąd wezwaniami do zapłaty lub fakturami
- Już w sprzedaży: Poinformowany użytkownik w prawie wzorów przemysłowych. Studium prawnoporównawcze
- Film pt.: "Kopia" autorstwa Katarzyny Przybył - laureat I nagrody w III edycji konkursu UPRP na krótki film promujący ochronę własności intelektualnej
Archiwum wydarzeń
Ośrodek Informacji Patentowej
OIP funkcjonuje przy Oddziale Informacji Naukowej BGPW
Pl. Politechniki 1, 00-661 Warszawa; pok. 161b i 161c
tel. 22 234 7300, 628 71 84; email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Godziny otwarcia: poniedziałek – piątek 8.00 – 19.00; sobota 9.00 – 15.00
ARCHIWUM WYDARZEŃ
- Zaproszenie na webinarium pt. "Własność intelektualna w MŚP. Znaczenie, korzyści, dofinansowanie"
- Patent Knowledge Week - 2-5 listopada 2021 r.
- Warsztaty pt. “Implementation of adopted common practices: designation of inventor and examination of unity of invention”
- Konferencja organizowana przez Wyszehradzki Instytut Patentowy (WIP) - 7 lipca 2021 r.
- Webinarium "Ochrona własności intelektualnej na wyciągnięcie ręki!" - 27 maja 2021 r.
- Konferencja PATLIB 2021 - 18 maja 2021 r.
- Konferencja „Ochrona innowacji w przedsiębiorstwie - komercjalizacja w czasach pandemii” 26 kwietnia 2021 r.
- Webinarium "Alternatywne metody rozwiązywania sporów" - 23 lutego 2021 r.
- Konferencja „Projektowanie wizerunku przedsiębiorstwa - Przebrała się m!arka” w dniach 26-27 marca 2020 r.
- Własność intelektualna w Twojej szkole
27-28 września 2019 r. - IP Horizon 5.0: Mapowanie możliwości i wyzwań w zglobalizowanej gospodarce
26-27 września 2019 r. - Sympozjum naukowe „Ochrona wizerunku w prawie własności intelektualnej”
30-31 maja 2019 r. (Hotel Bellotto, ul. Senatorska 13/15 w Warszawie) - Noc Muzeów - Patent by Night
18 maja 2019 r. (UPRP) - Spotkanie informacyjne dla Wnioskodawców działania 2.3.4 POIR Ochrona własności przemysłowej
9 kwietnia 2019 r. (Golden Floor Plaza) - Efektywna współpraca biznesu z nauką w kontekście Konstytucji dla Nauki oraz Konstytucji dla Biznesu - konferencja
26 lutego 2019 r. (CZIiTT PW) - Jak efektywnie inwestować w innowacje? - spotkanie
20 luty 2019 r., godz. 10.00 – 13.00 (CZIiTT PW) - Cykliczne szkolenia online organizowane przez EPO
- „Nowe rodzaje znaków towarowych - wyzwania i przyszła praktyka”
4 grudnia 2018 r. (Urząd Patentowy RP) - Uroczystości jubileuszowe z okazji 100. rocznicy ustanowienia ochrony własności przemysłowej w Polsce oraz Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej i zawodu rzecznika patentowego
26 i 27 listopada 2018 r. - Wnioski z debaty: „Czy Mazowsze vs. Polskę stać na zaniechanie innowacyjności”?
15 października 2018 r. (w budynku CZIiTT PW) - "Rola rzecznika patentowego w gospodarce opartej na wiedzy"
12 października 2018 r. - Konferencja „Rethinking Patent Law as an incentive to innovation”
8-9 października 2018 r. - 37. Seminarium Rzeczników Patentowych Szkół Wyższych w Cedzynie
17-21 września 2018 r.
Plany zarządzania danymi badawczymi
Plany zarządzania danymi badawczymi
Wprowadzenie
Dane badawcze są to wszystkie dane, które zostały zebrane, wytworzone, zaobserwowane w trakcie procesu badawczego, mającego na celu otrzymanie wyników naukowych.
Dane badawcze to:
- surowe dane (które uzyskano bezpośrednio w wyniku zastosowania narzędzia badawczego),
- przetworzone dane (opracowane).
Przykłady danych badawczych:
- notatki z eksperymentów, dzienniki
- protokoły laboratoryjne, opisy procedur
- opisy metodologiczne
- próbki
- artefakty, obiekty
- dokumenty tekstowe
- kwestionariusze, ankiety
- nagrania audio lub wideo
- fotografie, obrazy
- zawartość baz danych (obrazy, teksty, nagrania audio i wideo)
- oprogramowanie (skrypty, pliki wejściowe)
- wyniki symulacji komputerowych
- modele matematyczne i algorytmy
Otwarte dane badawcze – to dane wytworzone w trakcie badań i użyte w pracy naukowej, do których każdy użytkownik ma swobodny i bezpłatny dostęp. Dane te można wykorzystywać, modyfikować i udostępniać zgodnie z prawem.
Niektóre dane mogą być archiwizowane w modelu zamkniętym, z uwagi na:
- komercjalizację wyników badań, np. zgłoszenie wynalazku do ochrony patentowej
- bezpieczeństwo narodowe
- ochronę danych osobowych
- ograniczenia z tytułu praw autorskich
Data set – uporządkowany zbiór danych, udostępniony w danym repozytorium, odnoszący się do danego tematu, opatrzony metadanymi opisującymi jego zawartość.
> >Open Access - finansowanie
Open Access - finansowanie
Wprowadzenie
Open Access (OA)
Publikacja artykułu w modelu gold open acces w prestiżowym czasopiśmie wiąże się koniecznością pokrycia kosztów wydawniczych (tzw. APC- Article Processing Charge). Opłata APC ma pokryć oprócz standardowych procesów redakcyjnych, także koszty administracji i zarządzania recenzjami, produkcji artykułów w formacie PDF czy udostępniania publikacji na serwerze wydawcy. Wydatek ten pokrywają autorzy publikacji lub instytucje ich finansujące. W zależności od wydawnictwa może on wynosić od 1 000 do 5 000 EUR, USD, CHF.
Publikowanie w otwartym dostępie może zostać sfinansowane z:
- Grantów projektów naukowych
- Programów publikowania otwartego w ramach licencji:
- krajowych (Elsevier A, Springer)
- konsorcyjnych (np. ACS, RSC, IoP, CUP)
- Programów uczelnianych (np. IDUB Open Science - w przypadku artykułów, których opublikowanie nie może zostać w pełni sfinansowane w ramach programów krajowych i konsorcyjnych)
W kolejnych zakładkach szczegółowo opisano poszczególne programy.
W przypadku pytań prosimy o kontakt z Oddziałem Informacji Naukowej i Analiz Bibliometrycznych: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.; tel. 22 234 7300
Plan S
Plan S - obowiązek publikowania otwartego
Plan S
Plan S to inicjatywa cOAlition S, międzynarodowego konsorcjum agencji i fundacji finansujących badania naukowe, zapoczątkowana w 2018 r. Wśród sygnatariuszy cOAlition S znajduje się Narodowe Centrum Nauki.
Cel i zakres Planu S
Zgodnie z założeniami Planu S publikacje naukowe będące wynikiem badań finansowanych przez członków cOAlition S w ramach konkursów ogłoszonych po 1 stycznia 2021 r. muszą zostać opublikowane: w otwartych czasopismach, na otwartych platformach lub zostać natychmiast udostępnione w otwartych repozytoriach, bez czasowego embarga".
Obowiązek publikacji w otwartym dostępie dotyczy wszystkich typów publikacji naukowych opartych na rezultatach badań sfinansowanych w całości lub części przez członków cOAliton S, zrozumiałe jest jednak, że osiągnięcie otwartego dostępu do monografii i rozdziałów w książkach może wymagać więcej czasu i osobnego procesu. W 2021 r. Koalicja S opublikowała stanowisko w formie rekomendacji w zakresie publikacji książkowych.
cOAlition S zdecydowanie zachęca do udostępniania również danych badawczych i innych rezultatów badań zgodnie z zasadą „tak otwarte, jak to możliwe – tak zamknięte, jak to niezbędne” oraz dzielenia się wynikami badań na ich wczesnym etapie poprzez udostępnianie preprintów.
Istotne postanowienia Planu S
- Autorzy lub ich instytucje zachowują majątkowe prawa autorskie do swoich publikacji
- Bez względu na wybraną ścieżkę otwartego dostępu publikacja musi zostać udostępniona w sposób otwarty natychmiast, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa (CC BY), chyba że instytucja finansująca zgodziła się na wyjątek
- Jeżeli za publikowanie w otwartym dostępie pobierane są opłaty, to są one pokrywane przez instytucje finansujące lub naukowe, a nie przez indywidualnie przez badaczy. Uznaje się, że wszyscy badacze powinni móc publikować swoje prace w otwartym dostępie
- Instytucje finansujące wzywają rządy, uczelnie, organizacje badawcze, biblioteki, akademie oraz towarzystwa naukowe do uzgodnienia strategii, polityk oraz praktyk, w szczególności w celu zapewnienia transparentności
- Instytucje finansujące nie wspierają „hybrydowego” modelu publikowania
Wytyczne Planu S zalecają stosowanie identyfikatorów ORCiD dla wszystkich uczestników procesu publikacji.
W Planie S rozróżniono dwie wersje publikacji, które mogą zostać udostępnione:
- AAM (Author Accepted Manuscript) – ostateczna, autorska wersja manuskryptu, zawierająca wszelkie zmiany dokonane po procesie recenzji i zaakceptowana do publikacji przez czasopismo; najczęściej jest to jeszcze wersja bez pełnych danych bibliograficznych i bez szaty graficznej danego czasopisma. Inne nazwy:postprint, zaakceptowany manuskrypt autora
- VoR (Version of Record) – ostateczna wersja artykułu w czasopiśmie po recenzji oraz składzie edytorskim wydawcy; różni się od autorskiej wersji manuskryptu, czyli AAM (Author Accepted Manuscript). Inne nazwy: wersja opublikowana lub pdf wydawcy.
Zalecane jest również otwarte udostępnianie preprintów, chociaż nie wystarczy to, aby spełnić wymagania Planu S.
Skład osobowy
Akty prawne
Akty prawne
Akty prawa zewnętrznego
Ustawy z dnia:
- 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (w szczególności art. 60 i 63)
- 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (ze zm.)
- 3 lipca 2018 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (ze zm.)
- 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Akt prawny NIEAKTUALNY)
Rozporządzenia Ministra NiSW / EiN z dnia:
- 12 września 2024 r. w sprawie danych przetwarzanych w Zintegrowanym Systemie Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on
- 14 maja 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie pomocy de minimis w ramach programu "Wsparcie dla czasopism naukowych"
- 14 września 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych
- 11 października 2022 r. w sprawie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych (Poz. 2202)
- z dnia 17 grudnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie danych przetwarzanych w Zintegrowanym Systemie Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on
- 19 października 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej
- 22 grudnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie danych przetwarzanych w Zintegrowanym Systemie Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on
- 31 lipca 2020 r. rozporządzenie Ministra NiSW zmieniające rozporządzenie w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej
- 6 marca 2019 r. w sprawie danych przetwarzanych w Zintegrowanym Systemie Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on
- 22 lutego 2019 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej
- 7 listopada 2018 r. w sprawie sporządzania wykazów wydawnictw monografii naukowych oraz czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych (z późn. zm.)
- 20 września 2018 r. w sprawie pomocy de minimis w ramach programu „Wsparcie dla czasopism naukowych”
- 20 września 2018 r. w sprawie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych (Poz. 1818)
Komunikaty Ministra NiSW / EiN z dnia:
- 05 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych
- 03 listopada 2023 r. o zmianie i sprostowaniu komunikatu w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych
- 17 lipca 2023 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych
- 1 grudnia 2021 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych
- 22 lipca 2021 r. w sprawie wykazu wydawnictw publikujących recenzowane monografie naukowe
- 18 lutego 2021 r. o zmianie i sprostowaniu komunikatu w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych
- 9 lutego 2021 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych
- 29 września 2020 r. w sprawie wykazu wydawnictw publikujących recenzowane monografie naukowe
- 18 grudnia 2019 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych i załączniki:
- 17 grudnia 2019 r. w sprawie wykazu wydawnictw publikujących recenzowane monografie naukowe
- 31 lipca 2019 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych wraz z przypisaną liczbą punktów
- 18 stycznia 2019 r. w sprawie wykazu wydawnictw publikujących recenzowane monografie naukowe
- 25 stycznia 2017 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych wraz z liczbą punktów przyznanych za publikacje naukowe w tych czasopismach, ustalony na podstawie wykazów ogłoszonych w latach 2013-2016
IDUB
- Uczelnia Badawcza - Politechnika Warszawska
- Komunikat Ministra NiSW z dnia 26 marca 2019 r. o pierwszym konkursie w ramach programu „Inicjatywa doskonałości-uczelnia badawcza” (z późn. zm.)
- Wyniki pierwszego konkursu w ramach programu „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza”
- Wzór umowy zawieranej w ramach programu „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza”
Przydatne linki
- Ewaluacja jakości działalności naukowej – przewodnik
- Konstytucja dla Nauki – pytania i odpowiedzi
- PBN FAQ
- PBN Centrum Pomocy
- PBN Materiały Szkoleniowe
- Ośrodek Przetwarzania Informacji - Państwowy Instytut Badawczy (kanał YouTube)
- Lista projektów zakwalifikowanych do finansowania w ramach programu "Wsparcie dla czasopism naukowych"
Ewaluacja uczelni
Ewaluacja uczelni
Wprowadzenie
Ewaluacji jakości działalności naukowej prowadzonej przez MNiSW podlegają wszystkie podmioty współtworzące system szkolnictwa wyższego i nauki.
Szczegółowe kryteria ewaluacji za lata 2022-2025 zostaną podane po ukazaniu się stosownego Rozporządzenia MEiN. Do czasu ukazania się rozporządzenia zakłada się, że warunki nowej ewaluacji będą zbieżne z tymi stosowanymi dla publikacji od 2019 roku.
Kryteria ewaluacji za lata 2017- 2021
Ewaluacja była przeprowadzana w ramach dyscyplin naukowych lub artystycznych. Przedmiotem ewaluacji w 2022 r. były osiągnięcia za lata 2017-2021.
Ocena została dokonana w oparciu o trzy kryteria – siedem parametrów szczegółowych:
- poziom naukowy i artystyczny,
- efekty finansowe badań naukowych i prac rozwojowych (konkursy, komercjalizacja, usługi badawcze),
- wpływ działalności naukowej na funkcjonowanie społeczeństwa i gospodarki.
W materiale opisano kwestie związane z kryterium pierwszym – poziomem naukowym i artystycznym. W ewaluacji uwzględniane będą następujące kategorie publikacji:
- artykuły naukowe,
- monografie naukowe, rozdziały w monografiach naukowych i redakcje naukowe monografii naukowych.
Publikacja naukowa może zostać uwzględniona w ewaluacji tylko raz bez względu na miejsce i formę wydania (elektroniczna / drukowana).
W ocenie publikacji obowiązuje zasada dziedziczenia prestiżu, zgodnie z którą artykuł jest wart tyle, ile czasopismo naukowe, w którym został opublikowany, a monografia naukowa tyle, ile wydawnictwo ją wydające.
Ponadto w ramach oceny poziomu naukowego i artystycznego uwzględniane będą patenty na wynalazki, prawa ochronne na wzory użytkowe oraz wyłączne prawa hodowców do odmian roślin.
Ewaluacja dorobku pracownika naukowego
Ewaluacja dorobku
pracownika naukowego
Wskaźniki i źrodła informacji
Dorobek naukowy pracowników naukowych jest uwzględniany m.in. podczas postępowania w sprawie nadania stopnia naukowego, jak i ocenie okresowej nauczycieli akademickich.
Najczęściej stosowane ilościowe wskaźniki oceny dorobku naukowego to:
- liczba publikacji (ogółem; afiliowanych przy danej jednostce; z list punktowanych MNiSW; indeksowanych w bazie Scopus lub WoS; z wyliczonym wskaźnikiem IF dla czasopisma)
- całkowita liczba cytowań (na podstawie baz WoS lub Scopus, rzadziej serwisu Google Scholar)
- średnia liczba cytowań publikacji (Citation per Publication)
- liczba publikacji z wykazu MEiN (wraz z informacją o wartości punktowej udziału jednostkowego danego autora).
- indeks Hirscha
H-indeks tworzy się poprzez uszeregowanie artykułów wg liczby cytowań i wybranie pozycji, dla której liczba cytowań jest większa lub równa jej liczbie porządkowej.
Podstawowe serwisy dostarczające informacji o cytowaniach publikacji to:
- Web of Science
- Scopus
- Google Scholar
- Publish or Perish
- Baza Wiedzy PW
Ewaluacja czasopism
Ewaluacja czasopism
Wskaźniki
Wybrane miary stosowane do oceny jakości czasopism naukowych
- punktacja ministerialna
Liczba punktów zgodna z Wykazem czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, publikowanym przez Ministra NiSW. Najnowszy wykaz opublikowano Komunikatem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 18 grudnia 2019 r. [stan na kwiecień 2020 r.]
- IF (Impact Factor)
Impact Factor to wskaźnik, który bazuje na danych z bazy Web of Science. Uwzględnia liczbę cytowań uzyskanych przez czasopismo w danym roku dla artykułów opublikowanych w nim w ciągu 2 poprzednich lat podzieloną przez liczbę tych artykułów. Wartość IF zależy od rodzaju publikacji(artykuły przeglądowe są z reguły częściej cytowane, niż zwykłe artykuły) i dyscypliny naukowej. Wskaźnik ten, pomimo jego pierwotnego przeznaczenia jakim jest ewaluacja czasopism naukowych, bywa stosowany zarówno przy ocenie dorobku pojedynczego pracownika, jak i całej instytucji naukowej.
- CS (CiteScore) - Uwaga - zmiana metodologii wyznaczania wskaźnika (stan na czerwiec 2020 r.)
CS to wskaźnik obliczany na podstawie danych z bazy Scopus. Publikowany jest (podobnie jak SNIP i SJR) raz w roku, dla czasopism, materiałów konferencyjnych i serii książkowych, ale nie dla pojedynczych książek. W 2020 r. zmieniły się zasady wyznaczania wskaźnika. W czerwcu 2020 r. opublikowano wartości wskaźnika za 2019 r. oraz wstecznie skalkulowane wartości za lata 2011-2018. Wcześniejsze dane zostały usunięte z bazy i nie są już dostępne online.
CiteScore uwzględnia skumulowaną liczbę cytowań artykułów w czasopiśmie w roku analizy i trzech poprzedzających latach podzieloną przez liczbę tych artykułów. Brane są pod uwagę wyłącznie recenzowane artykuły oryginalne, artykuły przeglądowe, referaty, rozdziały w książkach, „data papers”.
Wskaźnik jest wyliczany także w przypadku czasopism o krótszym niż cztery lata stażu. Jeżeli na przykład w danym czasopiśmie zaczęto publikować artykuły w 2019 roku, jego pierwszy wskaźnik - CS 2019 - zostanie opublikowany w czerwcu 2020 r. Warunkiem jego wyliczenia jest podanie cytowań za co najmniej 4 recenzowane publikacje w danym roku. > - SNIP (Source Normalized Impact per Paper)
SNIP to wskaźnik obliczany na podstawie danych z bazy Scopus. Wartość SNIP wyznacza się jako stosunek średniej liczby cytowań publikacji w danym czasopiśmie do tzw. potencjału cytowań. Średnia liczba cytowań obliczana jest podobnie jak dla CiteScore, z tą różnicą, że brane są pod uwagę tylko artykuły oryginalne, artykuły przeglądowe i materiały konferencyjne, a nie wszystkie typy publikacji. Potencjał cytowań to współczynnik korygujący, który bazuje na założeniu, że im dłuższa lista pozycji cytowanych w artykule, tym mniejsza jest wartość cytowań dla tego artykułu. Wskaźnik SNIP uwzględnia zatem dynamikę publikacji w danej dyscyplinie naukowej wyrażoną jako śrędnią liczbę cytowań w bibliografii i prawdopodobieństwo zacytowania. Do wyznaczenia SNIP, podobnie jak dla CiteScore, brany jest pod uwagę zakres czasowy trzech lat. SNIP umożliwia porównywanie czasopism z różnych dziedzin, ponieważ podaje skorygowaną ze względu na specyfikę dziedziny średnią liczbę cytowań. - SJR (SCImago Journal Rank)
Wskaźnik wyznaczany na podstawie danych z bazy Scopus. SJR uwzględnia fakt, że na liczbę cytowań czasopisma bezpośredni wpływ mają dyscyplina nauki, w której czasopismo funkcjonuje oraz jakość i reputacja czasopisma. Nie wszystkie cytowania mają taką samą wartość, np. cytowania w prestiżowych czasopismach ze zbliżonej tematyki są bardziej wartościowe. Cytujące źródło przekazuje swój prestiż innym źródłom poprzez zacytowanie. Wskaźnik SJR uwzględnia cytowania z trzech lat, jest obliczany na podobnej zasadzie jak algorytm PageRank. Przy ocenie z użyciem tego wskaźnika jest tendencja do zwiększania różnic między czasopismami i wzmacniania pozycji tytułów prestiżowych. Zaleca się wykorzystywanie go głównie w dziedzinach nauk o życiu i zdrowiu, szczególnie, gdy w ocenie ważna jest aktualność tematów badawczych.
- AI (Article Influence)
Wskaźnik Article Influence jest wyznaczany na podstawie danych z bazy Web of Science. Jest on podobny do pięcioletniego wskaźnika Impact Factor. Podaje średni wpływ artykułów z czasopisma przez pierwszych pięć lat po publikacji. Do jego obliczania wykorzystuje się wartość wskaźnika Eigenfactor. Średnia wartość wskaźnika dla ogółu czasopism wynosi 1. - CNCI (Category Normalized Citation Impact) i FWCI (Field-Weighted Citation Impact)
Category Normalized Citation Impact i Field-Weighted Citation Impact to wskaźniki podawane odpowiednio w bazach InCites i SciVal. Wartość CNCI jest wyznaczana na podstawie danych z bazy Web of Science, zaś FWCI z bazy Scopus. Są to wskaźniki znormalizowane, obliczane jako stosunek liczby cytowań publikacji do oczekiwanej wartości cytowań z uwzględnieniem specyfiki dyscypliny, rodzaju i roku publikacji. Można je zatem wykorzystywać do porównań międzydyscyplinarnych oraz do porównań zbiorów o różnych wielkościach. Wartość wskaźnika „1” oznacza poziom równy ze średnią światową, wartości powyżej „1” uznawane są za wyższe od średniej światowej, poniżej „1” za niższe niż średnia światowa. - h-index (Indeks Hirscha)
H-Index to wskaźnik stosowany przede wszystkim przy ocenie pracowników naukowych. Bywa jednak też wykorzystywany przy ewaluacji czasopism. Może być on wyznaczany na podstawie danych o cytowaniach pochodzących z różnych baz. Informuje ile publikacji z danego czasopisma w danym roku było cytowanych h i więcej razy. - IC (Index Copernicus)
Wskaźnik oceny jakości czasopism wyznaczany na podstawie około 30 parametrów zgrupowanych w pięciu kategoriach: wartość naukową, staranność edytorską, zasięg, częstotliwość, regularność i stabilność rynkową, staranność techniczną (zob. metodologia oceny). Wskaźnik ten jest stosowany szczególnie dla czasopism, które nie są uwzględnione na liście filadelfijskiej, ale liczą się na rynku wydawnictw medycznych.
Raporty bibliometryczne
Raporty bibliometryczne
Wstęp
Biblioteka Główna realizuje zamówienia na zestawienia bibliometryczne na potrzeby:
- pracowników i jednostek PW (wydziałów, instytutów Politechniki Warszawskiej) - nieodpłatnie
- pracowników innych placówek naukowych. Zestawienie obejmuje wykaz cytowań (odpłatność zgodnie z cennikiem)
Sporządzane są:
- raporty indywidualne dla pracowników naukowo-dydaktycznych PW
- raporty dla Uczelni/Wydziałów/Katedr
- raporty cytowań i indeks Hirscha
- wyliczenia wskaźników wpływu: Impact Factor, 5-Y Impact Factor
- wyliczenia punktacji MEiN
Raporty są przygotowywane z wykorzystaniem baz i narzędzi bibliometrycznych:
- WoS
- Scopus
- Baza Wiedzy Politechniki Warszawskiej
- Goole Scholar
- InCites
- SciVal
Zarówno narzędzia jak i przykładowe raporty zostały szczegółowo opisane w kolejnych zakładkach.
Zamówienia na raporty generowane za pomocą omawianych narzędzi prosimy kierować na adres Oddziału Informacji Naukowej i Analiz Bibliometrycznych: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI – identyfikacja publikacji
Wprowadzenie
DOI (Digital Object Identifier) jest to cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego. DOI służy do identyfikacji dokumentów elektronicznych na podobnej zasadzie, jak numer ISSN dla czasopism, czy ISBN dla książek. Rozwojem tego systemu i zarządzaniem nim zajmuje się Międzynarodowa Fundacja DOI – International DOI Foundation (IDF). Jest to organizacja non-profit, która została powołana 10 października 1998 roku.
Jakie dokumenty mogą otrzymać numer DOI
- Numer DOI może zostać nadany każdej jednostce własności intelektualnej, którą twórca uzna za wartą oddzielnego potraktowania, np. artykuł, rozdział z książki, zdjęcie, wykres, oprogramowanie, utwór muzyczny, itp.
Struktura numeru DOI
- Identyfikator DOI składa się z dwóch części przedzielonych ukośnikiem: przedrostka (prefiks) i końcówki (sufiks), np.: 10.1000.10/123456
- 10.1000.10 to przedrostek, gdzie „10” informuje, że mamy do czynienia z identyfikatorem DOI (każdy numer DOI zaczyna się od „10”), a 1000.10 to numer przypisany do wydawcy (Publisher ID)
- 123456 – sufiks jest unikalny dla danego dokumentu i może być dowolnym ciągiem znaków alfanumerycznych (Item ID). Jest nadawany przez samego wydawcę, który musi zagwarantować, że będzie on unikatowy dla każdego publikowanego przez niego dzieła
- Jeżeli dany dokument posiada już inny identyfikator (np. ISBN, ISSN), wówczas może on być zastosowany jako przyrostek w numerze DOI, np. 10.1103 jest to prefiks American Physical Society, 10.1016 to prefiks firmy Elsevier Science
- Numer DOI raz nadany nie może ulec zmianie. Dokument zachowuje numer DOI, nawet jeśli prawa własności do niego zostaną przeniesione na inną instytucję. Jeżeli dokument zostanie kiedykolwiek usunięty, jego numer nie może być ponownie wykorzystany.
Sposób działania DOI
- DOI zapewnia stałość łączy hipertekstowych, za których aktualizację odpowiedzialny jest rejestrujący, np. wydawca, autor bądź inna jednostka. URLe są przypisane do każdego zarejestrowanego dokumentu. Jeżeli URL się zmienia, właściciel praw autorskich uaktualnia URL poprzez CrossRef i z bazy IDF następuje przekierowanie do właściwej lokalizacji dokumentu.
- W celu dotarcia do pełnego tekstu dokumentu posiadającego DOI należy wpisać do okna adresowego przeglądarki internetowej identyfikator DOI po adresie: http://dx.doi.org/, np. http://dx.doi.org/10.1103/PhysRevLett.88.088302
Niektóre przeglądarki internetowe umożliwiają bezpośrednie „rozszyfrowywanie” identyfikatorów DOI po zainstalowaniu odpowiedniego dodatku.
Instrukcje
Instrukcje
Wprowadzenie
Zebrano tutaj materiały instruktażowe skierowane do pracowników i doktorantów, których dorobek naukowy jest uwzględniany w ewaluacji dyscyplin naukowych w PW. Dotyczą one postanowień wskazanych w zarządzeniach Rektora odnośnie Kryterium I w ewaluacji oraz poprawieniu widoczności naukowców w sieci.
Zachęcamy także do zapoznania się z materiałami w otwartym kursie: Podniesienie widoczności dorobku pracowników Politechniki Warszawskiej
Upowszechnienie kolekcji fotografii dokumentującej konkursy Stowarzyszenia Architektów Polskich
Biblioteka Główna PW w okresie 1.04.2020-31.12.2020 realizowała projekt Upowszechnienie kolekcji fotografii dokumentującej konkursy Stowarzyszenia Architektów Polskich ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach programu Społeczna Odpowiedzialność Nauki, moduł: Wsparcie dla bibliotek naukowych SONB/SB/461242/2020 .
Celem projektu było udostępnienie unikatowego zbioru 1 tys. fotografii czarno-białych, prezentującego wybrane plany, projekty i makiety przygotowane przez architektów w latach 1957-1977, biorących udział w konkursach architektonicznych ogłaszanych przez Warszawski Oddział Stowarzyszenia Architektów Rzeczypospolitej Polskiej (SARP). Fotografie te stanowią cenny zbiór dokumentujący rozwój polskiej myśli architektonicznej po II wojnie światowej, istotny zwłaszcza dla badaczy architektury Warszawy, dodatkowo nie znany szerszej publiczności, jako że zdjęcia prac konkursowych (z wyjątkiem nagrodzonych) z reguły nie były publikowane. Są interesującym materiałem badawczym dla środowiska naukowego i studentów z dziedziny architektury, urbanistyki, planowania przestrzennego.
W wyniku realizacji projektu informację o tym cennym zasobie udostępniono społeczności międzynarodowej poprzez Centralny Katalog Zbiorów Bibliotek PW (CKZB PW) oraz Katalog NUKAT, za pośrednictwem którego jest ona przekazywana do ogólnoświatowego katalogu centralnego WorldCat (OCLC). Metadane i wersje cyfrowe fotografii zostały udostępnione w Cyfrowej Kolekcji Zbiorów Specjalnych PW działającej na oprogramowaniu dLibra.
Z autopsji sporządzono 1041 opisów bibliograficznych w formacie MARC-21 oraz metadanych w formacie Dublin Core. Przeprowadzono weryfikację opisów w katalogu NUKAT. Rekordy opracowane w NUKAT zarejestrowano w CKZB PW. Dokonano opracowania rzeczowego fotografii, polegającego na dodaniu słów kluczowych.
Wszystkie opracowane fotografie zostały zeskanowane i zarchiwizowane w postaci cyfrowej na urządzeniu pamięci masowej, a oryginały zabezpieczono. Pliki skanów poddano działaniom poprawiającym ich jakość i zapisano w formacie jpg do celów udostępnienia.
Projektem objęto zbiór 1 tys. czarno-białych zdjęć , stanowiących część tworzonej w latach 1949-1980 fototeki Pracowni Dokumentacji Ikonograficznej i Kartograficznej Instytutu Urbanistyki i Architektury. Kolekcja obejmuje zdjęcia projektów czołowych polskich architektów, m. in. Bohdana Pniewskiego, Marka Budzyńskiego, Jerzego Hryniewieckiego, Marii Piechotki, Xawerego Dunikowskiego, Aliny Szapocznikow i in. Prawdopodobnie jest to w skali kraju jedyna tak bogata dokumentacja zdjęciowa konkursów architektonicznych tamtego okresu.
Zrealizowano następujące działania:
Działanie 1. Opracowanie
W 2020 roku opracowano formalnie 1041 slajdów. Tworzenie opisu bibliograficznego polegało na:
- zidentyfikowaniu obiektów/planów/makiet widocznych na fotografii (na podstawie tradycyjnej karty katalogowej i innych źródeł – publikacji książkowych oraz źródeł internetowych);
- weryfikacji nazwisk architektów (w tym także zagranicznych) – jeśli są podane na karcie katalogowej,
- utworzeniu tytułu wraz z podtytułami i/lub inną wersją tytułu,
- określeniu daty powstania zdjęcia,
- podaniu wymiarów zdjęcia.
Po uzgodnieniu z Centrum NUKAT aktualnej struktury formatu przeznaczonego do katalogowania zdjęć, rekordy wprowadzono do katalogu NUKAT, a następnie zarejestrowano w CKZB PW
Prowadzono stałą korektę na etapie przygotowania opisów, wprowadzania opisów do katalogu NUKAT oraz ostatecznego rejestrowania opisów w Centralnym Katalogu Zbiorów Bibliotek PW.
Dla wszystkich opracowanych formalnie fotografii przygotowano opracowanie rzeczowe – zestawy słów kluczowych, które określają one rodzaj elementu projektu (np. rysunek architektoniczny, rzut, makieta) oraz rodzaj obiektu, którego dotyczy zdjęcie projektowe (np. osiedle mieszkaniowe, pomnik, budynek szkolny, kino, port lotniczy, itp.)
Działanie 2. Digitalizacja
Zbiór fotografii objętych projektem to odbitki czarno-białe, naklejone na kartę dokumentacyjną. W związku z brakiem negatywów ma on charakter unikatowy. Odbitki, wrażliwe na uszkodzenia zarówno fizyczne, jak i związane z upływem czasu, zostały zeskanowane.
W ramach projektu zeskanowano 1041 zdjęć. Pliki w formacie tiff umieszczono w bazie archiwizacyjnej na urządzeniu pamięci masowej.
Wersje cyfrowe fotografii w formacie tiff wykonane zostały w wysokiej rozdzielczości (600 dpi, niektóre w 1200 dpi) i zarchiwizowane w postaci cyfrowej, pozwalającej na utrzymanie zbiorów w długim przedziale czasowym. Do celów prezentacji skany przekonwertowano do formatu jpg, z korektą jasności, kontrastu i elementami renowacji (usunięcie uszkodzeń, czyszczenie z plamek i załamań) pozwalającymi podnieść jakość zdjęć. Przygotowano także miniatury zdjęć. Na oba typy skanów nałożono znak wodny. Wersja cyfrowa pozwoli użytkownikowi na powiększenie obrazu lub jego fragmentu.
Działanie 3. Publikacja
Zeskanowane fotografie zostały udostępnione w Cyfrowej Kolekcji Zbiorów Specjalnych, działającej na oprogramowaniu dLibra, która służy do gromadzenia i udostępniania w komputerowej sieci bibliotecznej cyfrowych wersji dokumentów chronionych prawem autorskim.
Opisy bibliograficzne zdjęć zostały wyeksportowane z CKZB PW, powiązane z plikami cyfrowymi fotografii i, po konwersji metadanych do formatu Dublin Core, zaimportowane do biblioteki cyfrowej. Opisy w Cyfrowej Kolekcji Zbiorów Specjalnych zawierają odsyłacz do opisu obiektów źródłowych w Centralnym Katalogu Zbiorów Biblioteki Głównej, natomiast w Katalogu jest zamieszczona informacja o lokalizacji cyfrowych wersji fotografii.