Wszystkie zasoby
Katalog
Patrz: Lista bibliotek / Wyszukiwanie zaawansowane
Zasoby elektroniczne
Biblioteka Cyfrowa PW
Archiwum wydarzeń
Ośrodek Informacji Patentowej
OIP funkcjonuje przy Oddziale Informacji Naukowej BGPW
Pl. Politechniki 1, 00-661 Warszawa; pok. 161b i 161c
tel. 22 234 7300, 628 71 84; email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Godziny otwarcia: poniedziałek – piątek 8.00 – 19.00; sobota 9.00 – 15.00

ARCHIWUM WYDARZEŃ
- Zaproszenie na webinarium pt. "Własność intelektualna w MŚP. Znaczenie, korzyści, dofinansowanie"
- Patent Knowledge Week - 2-5 listopada 2021 r.
- Warsztaty pt. “Implementation of adopted common practices: designation of inventor and examination of unity of invention”
- Konferencja organizowana przez Wyszehradzki Instytut Patentowy (WIP) - 7 lipca 2021 r.
- Webinarium "Ochrona własności intelektualnej na wyciągnięcie ręki!" - 27 maja 2021 r.
- Konferencja PATLIB 2021 - 18 maja 2021 r.
- Konferencja „Ochrona innowacji w przedsiębiorstwie - komercjalizacja w czasach pandemii” 26 kwietnia 2021 r.
- Webinarium "Alternatywne metody rozwiązywania sporów" - 23 lutego 2021 r.
- Konferencja „Projektowanie wizerunku przedsiębiorstwa - Przebrała się m!arka” w dniach 26-27 marca 2020 r.
- Własność intelektualna w Twojej szkole
27-28 września 2019 r. - IP Horizon 5.0: Mapowanie możliwości i wyzwań w zglobalizowanej gospodarce
26-27 września 2019 r. - Sympozjum naukowe „Ochrona wizerunku w prawie własności intelektualnej”
30-31 maja 2019 r. (Hotel Bellotto, ul. Senatorska 13/15 w Warszawie) - Noc Muzeów - Patent by Night
18 maja 2019 r. (UPRP) - Spotkanie informacyjne dla Wnioskodawców działania 2.3.4 POIR Ochrona własności przemysłowej
9 kwietnia 2019 r. (Golden Floor Plaza) - Efektywna współpraca biznesu z nauką w kontekście Konstytucji dla Nauki oraz Konstytucji dla Biznesu - konferencja
26 lutego 2019 r. (CZIiTT PW) - Jak efektywnie inwestować w innowacje? - spotkanie
20 luty 2019 r., godz. 10.00 – 13.00 (CZIiTT PW) - Cykliczne szkolenia online organizowane przez EPO
- „Nowe rodzaje znaków towarowych - wyzwania i przyszła praktyka”
4 grudnia 2018 r. (Urząd Patentowy RP) - Uroczystości jubileuszowe z okazji 100. rocznicy ustanowienia ochrony własności przemysłowej w Polsce oraz Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej i zawodu rzecznika patentowego
26 i 27 listopada 2018 r. - Wnioski z debaty: „Czy Mazowsze vs. Polskę stać na zaniechanie innowacyjności”?
15 października 2018 r. (w budynku CZIiTT PW) - "Rola rzecznika patentowego w gospodarce opartej na wiedzy"
12 października 2018 r. - Konferencja „Rethinking Patent Law as an incentive to innovation”
8-9 października 2018 r. - 37. Seminarium Rzeczników Patentowych Szkół Wyższych w Cedzynie
17-21 września 2018 r.
Plany zarządzania danymi badawczymi
Plany zarządzania danymi badawczymi
- Wprowadzenie
- Plan Zarządzania Danymi (DMP)
- DMP w programach NCN
- DMP w programie HORYZONT
- Repozytorium danych badawczych PW
Wprowadzenie
Dane badawcze są to wszystkie dane, które zostały zebrane, wytworzone, zaobserwowane w trakcie procesu badawczego, mającego na celu otrzymanie wyników naukowych.
Dane badawcze to:
- surowe dane (które uzyskano bezpośrednio w wyniku zastosowania narzędzia badawczego),
- przetworzone dane (opracowane).
Przykłady danych badawczych:
- notatki z eksperymentów, dzienniki
- protokoły laboratoryjne, opisy procedur
- opisy metodologiczne
- próbki
- artefakty, obiekty
- dokumenty tekstowe
- kwestionariusze, ankiety
- nagrania audio lub wideo
- fotografie, obrazy
- zawartość baz danych (obrazy, teksty, nagrania audio i wideo)
- oprogramowanie (skrypty, pliki wejściowe)
- wyniki symulacji komputerowych
- modele matematyczne i algorytmy
Otwarte dane badawcze – to dane wytworzone w trakcie badań i użyte w pracy naukowej, do których każdy użytkownik ma swobodny i bezpłatny dostęp. Dane te można wykorzystywać, modyfikować i udostępniać zgodnie z prawem.
Niektóre dane mogą być archiwizowane w modelu zamkniętym, z uwagi na:
- komercjalizację wyników badań, np. zgłoszenie wynalazku do ochrony patentowej
- bezpieczeństwo narodowe
- ochronę danych osobowych
- ograniczenia z tytułu praw autorskich
Data set – uporządkowany zbiór danych, udostępniony w danym repozytorium, odnoszący się do danego tematu, opatrzony metadanymi opisującymi jego zawartość.
Metadane danych badawczych:
Odpowiednie przygotowanie, uporządkowanie i opisanie danych pozwoli na ich sprawne wyszukanie.
Dane powinny zostać opatrzone metadanymi w taki sposób, aby odbiorca wiedział jakiego rodzaju są to dane, w jaki sposób zostały wytworzone oraz na jakich zasadach może z nich korzystać.
Nie ma jednego powszechnie obowiązującego standardu opisu metadanych dla danych badawczych, dlatego warto zapoznać się ze standardami opisu metadanych stosowanymi w repozytorium, w którym zamierzamy zdeponować dane.
W standardach opisu metadanych mogą pojawić się następujące pola, które trzeba będzie uzupełnić:
- tytuł
- źródło
- twórcy (osoby lub podmioty posiadające prawa autorskie do danych badawczych)
- data wytworzenia
- format
- język
- informacje dotyczące otwartości (w tym licencja i ewentualne embargo)
- powiązany projekt
- powiązana publikacja, itp.
W wyborze odpowiedniego standardu mogą pomóc narzędzia:
Formaty plików
Dane powinny zostać zdeponowane w taki sposób, aby zapewnić ich długoterminową czytelność i dostępność. Przy udostępnianiu danych badawczych należy wziąć pod uwagę:
- oprogramowanie, za pomocą którego będzie można je odczytać
- trwałość wybranych formatów plików.
Należy używać ogólnodostępnych formatów plików. W tym celu warto stosować formaty plików bez kompresji, które nie wymagają komercyjnego oprogramowania oraz wykorzystują standardowe kodowanie (ASCII, Unicode).
W niektórych przypadkach migracja danych do otwartego formatu może spowodować utratę części danych / metadanych lub ich zniekształcenie. Dopuszcza się wtedy możliwość deponowania danych w formatach zamkniętych.
Jeżeli dane są możliwe do odczytania za pomocą narzędzi komercyjnych, ale powszechnie stosowanych w danej dyscyplinie, wtedy również dopuszcza się zdeponowanie takich danych.
Przed przygotowaniem data setów, należy sprawdzić, czy repozytorium umożliwia zdeponowanie danych w wybranym przez nas formacie.
Udostępnianie danych badawczych
Dane powinny być otwarte na tyle, na ile jest to możliwe oraz na tyle zamknięte, na ile to jest konieczne. Aby pomóc naukowcom odpowiednio przygotować i udostępniać dane, zostały opracowane zasady FAIR, według których dane powinny być:
Findable – łatwe do odnalezienia; zestaw danych musi być opatrzony takimi metadanymi, aby były one wyszukiwalne za pomocą odpowiednich narzędzi dostępnych w danym repozytorium
Accessible – dostępne (co najmniej do poziomu metadanych) dla wszystkich zainteresowanych mających dostęp do Internetu;
- dostępność w FAIR nie oznacza otwartego dostępu bez ograniczeń, oznacza, że poprzez metadane określa się dokładne warunki, na jakich dane są udostępniane i możliwe do ponownego wykorzystania
Warto skorzystać z poniższych otwartych licencji:
- Licencje Creative Commons
- Licencje wolnego oprogramowania GNU
- Licencje baz danych Open Data Commons
Metadane powinny być dostępne nawet wtedy, gdy zbiór danych został przeniesiony lub usunięty.
Interoperable – interoperacyjne; dane muszą być opisane w odpowiednim standardzie oraz z zastosowaniem prawidłowej metodologii; powinny być także zdeponowane w formatach umożliwiających ich odczyt oraz przetwarzanie
Reusable – możliwe do ponownego wykorzystania; oznacza to, że w opisie lub samych setach powinna być zawarta informacja o pochodzeniu danych wraz z całą metodologią ich pozyskiwania; możliwość ponownego wykorzystania wymaga również, aby była wskazana licencja, na której dane zostały udostępnione i mogą być przetwarzane.
Repozytoria
Dane badawcze powinny być gromadzone i udostępniane w repozytoriach instytucjonalnych, krajowych lub międzynarodowych.
Przy wyborze repozytorium trzeba zwrócić uwagę na następujące kwestie:
- na jakich zasadach dane będą przechowywane
- w jaki sposób dane będą zabezpieczane
- czy repozytorium wspiera używany w danej dyscyplinie standard opisu metadanych
- czy repozytorium zapewnia przypisanie identyfikatora, np. DOI, do zbiorów danych (przekłada się to na lepsze wyszukiwanie danych)
- czy można powiązać zbiór danych z autorami za pomocą identyfikatorów, tj. ORCID
- czy inni naukowcy z danej dyscypliny korzystają z tego samego repozytorium
- koszt zdeponowania danych (należy sprawdzić, czy wybrane przez nas repozytorium stosuje dodatkowe opłaty, tzw. Data Processing Charge, czy zdeponowanie danych jest bezpłatne)
Przy wyborze repozytorium warto skorzystać także z Register of Research Data Repositories. Jest to globalny rejestr repozytoriów danych badawczych ze wszystkich dyscyplin naukowych.
Jedne z najpopularniejszych obecnie repozytoriów danych badawczych to:
- Repozytorium danych badawczych Politechniki Warszawskiej – repozytorium instytucjonalne, działające jako część Bazy Wiedzy Politechniki Warszawskiej. Spełnia zasady FAIR data. Dane badawcze mogą tu deponować wyłącznie pracownicy lub doktoranci Politechniki Warszawskiej, posiadający aktywne konto w serwisie BW PW. Więcej informacji w zakładce Repozytorium danych badawczych PW
- RepOD - Repozytorium Otwartych Danych – to repozytorium krajowe powstałe w ramach Platformy Otwartej Nauki. Umożliwia deponowanie, tzw. małych danych. Korzystanie z serwisu jest bezpłatne.
- Zenodo – Projekt OpenAIRE, wpierający ideę otwartego dostępu i przepływu danych w Europie. Repozytorium zostało przygotowane z funduszy UE. Repozytorium spełnia zasady FAIR. Obowiązuje limit 50GB na jeden set danych.
Plan Zarządzania Danymi (DMP)
DMP (Data Management Plan) jest dokumentem wymaganym przy składaniu wniosków o granty w ramach programów Horyzont 2020 (jego następcy Horyzont Europa) oraz w konkursach Narodowego Centrum Nauki.
W planie należy opisać z jakich danych wnioskodawcy będą korzystali w trakcie swojej pracy:
- w jaki sposób dane zostaną wytworzone (np. czy zostaną samodzielnie wytworzone, czy zakupione, itp.)
- kto będzie miał do nich prawa
- czy będą udostępniane innym użytkownikom i na jakich zasadach
- gdzie będą przechowywane
- w jaki sposób zostaną opisane.
Zachęcamy do zapoznania się z zakładkami:
Oddział Informacji Naukowej i Analiz Bibliometrycznych prowadzi konsultacje dla pracowników PW w zakresie poprawności składanych Planów Zarządzania Danymi badawczymi. Zainteresowane osoby prosimy o kontakt mailowy:
- Magdalena Maciąg: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- Monika Gajewska: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Tworzenie DMP jest procesem złożonym, każdy plan jest inny, dlatego przy jego opracowywaniu przydatne mogą być darmowe narzędzia wspomagające tworzenie DMP:
- DMPTool (US) – zawiera przykłady DMP. Dzięki niemu można przygotować szablony DMP dostosowane do wymagań amerykańskich grantodawców
- DMPonline (UK) – narzędzie ułatwiające pracę z DMP, pozwalające na tworzenie szablonów
- DSW - Data Stewardship Wizard – narzędzie ułatwiające pracę z DMP, pozwalające na tworzenie szablonów
- The Data Curation Center – serwis brytyjskiej instytucji specjalizującej się w zarządzaniu danymi badawczymi. Udostępnia między innymi: gotowe plany zarządzania danymi, przewodniki, wytyczne, informacje na temat metadanych
DMP w programach NCN
Plan Zarządzania Danymi badawczymi (DMP) przygotowuje się na etapie składania wniosku o grant:
- dostępny jest wzór planu jaki należy złożyć
- szablon jest podzielony na 6 części - w każdej z nich znajduje się zestaw pytań. W poszczególnych polach można wpisać do 1000 znaków ze spacjami (oprócz punktu 2.1 - gdzie obowiązuje limit 2000 znaków)
- plan podlega eksperckiej ocenie merytorycznej na etapie oceny raportu końcowego. Ocena będzie polegać na porównaniu planu z wniosku z jego wykonaniem
DMP może podlegać zmianom w trakcie realizacji projektu:
- zalecane jest uaktualnianie Planu Zarządzania Danymi w trakcie trwania projektu
- nie ma potrzeby informowania NCN o zmianach w DMP
- w raporcie końcowym należy opisać stan faktyczny dotyczący danych w projekcie - na dzień zakończenia projektu. Może on być inny niż początkowo planowany
- DMP powinien być opracowany w j. angielskim (z wyłączeniem miniatur)
Szablon Narodowego Centrum Nauki składa się z następujących elementów:
1.1 Opis danych oraz pozyskiwanie lub ponowne wykorzystanie dostępnych danych
W tej części należy odpowiedzieć na następujące pytania:
- w jaki sposób będą wytwarzane nowe dane (czy będziemy je: pozyskiwać, wytwarzać, czy może wykorzystamy dane już istniejące).
- w jaki sposób dane będą kontrolowane i dokumentowane
- jak będzie wyglądać organizacja plików i zarządzanie ich różnymi wersjami
sliders_set_2> >slider_zobacz-przykladZobacz przykład
The reaction of hydrodechlorination of 1,2-dichloroethane (1,2-DCE) will be carried out at atmospheric pressure, in a glass flow reactor equipped with a fritted disk to place a catalyst charge. Prior to reaction, the catalyst will be reduced in flowing hydrogen (30 cm3/min), ramping the temperature from 20 to 600 °C (at ∼15 °C/min) and kept at 600 °C for 1 h. All reactions will be followed by gas chromatography (HP 5890 series II with FID 5% Fluorcol/Carbopack B column (10 ft) from Supelco). The results of GC analysis will be elaborated using HP ChemStation (software).
XRD studies of Ni–Ru/SiO2 catalysts at various stages of their biography (after calcination, after reduction, and after hydrodechlorination) are also planned to furnished useful information. XRD experiments will be performed on a standard Siemens D5000 diffractometer using Ni-filtered CuKα radiation. Those experiments are planned to do in an external laboratory. The data set will consist of xml files and description of the methodology (if the versioning happens during the research, all versions will be available in the set).
1.2 Jakie dane (tj. rodzaje, formaty, objętości) będą pozyskiwane lub wytwarzane w projekcie
W tej części należy odpowiedzieć na następujące pytania dotyczące planowanego formatu i objętości danych:
- jaki to będzie rodzaj danych (np. dokumenty, arkusze kalkulacyjne, pliki audio, filmy, bazy danych, kod źródłowy)
- jaki format i objętość będą miały dane (format plików może być dowolny, najważniejsze, by wybierać taki format, który zapewnia powszechny dostęp i otwartość. Należy w pierwszej kolejności rozważyć formaty otwarte i standardowe)
- czy i w jaki sposób dane będą kodowane na potrzeby przechowywania.
sliders_set_3> >slider_zobacz-przyklad-2Zobacz przykład
Results from ChemStation will be exported into XML files. The data set will have up to 10 GB size. The data does not require additional encoding. XRD analysis will be shown on pictures and graphs in jpg format.
2. Dokumentacja i jakość danych
Należy określić:
- rodzaj metadanych mających ułatwić użytkownikom ich odnalezienie
- Czy możliwe jest ich komputerowe odczytanie?
- Jakie międzynarodowe standardy lub schematy (tj. Dublin Core, DDI) posłużą do organizacji metadanych?
sliders_set_4> >slider_zobacz-przyklad-1Zobacz przykład 1
Data and their associated metadata will be deposed in a public repository, Zenodo. The data will be stored with a "readme" file and clear folder structure and filename descriptions. Metadata are retrievable by their identifier using a standardized communication protocol. The repository is registered in the Directory of Open Access Repositories (OpenDOAR). Zenodo registers DOIs (via DataCite) for all deposited records. In Zenodo, metadata meets one of the broadest cross-domain standards available - DataCite's Metadata Schema. The following additional article level fields are supported: journal title/volume/issue/pages, conference title/acronym/dates/place/website, book publisher/place/ISBN/title/pages, alternate persistent identifiers. Results from ChemStation will be exported into XML files - which is a machine readable format. Results of XRD analysis will not have a machine readable format because of its specificity (jpg format).slider_zobacz-przyklad-2-2Zobacz przykład 2
The data will be stored in Dryad repository. The data will be stored with "readme" file and clear folder structure and filename descriptions. The description of the "read me" files will be prepared in a consistent and descriptive manner following the repository rules. Dryad welcomes the submission of data in multiple formats to enable various reuse scenarios. Default metadata entry form is based on fields from the metadata schema of the DOI issuing agency, DataCite. Recommended minimum content for metadata in this repository is: title of the dataset, institution name, address, email information for the principal investigator (or the person responsible for collecting the data), associate or co-investigators, contact person for questions, date of data collection (can be a single date, or a range), information about geographic location of data collection, keywords used to describe the data topic, language information, information about funding sources that supported the collection of the data. Results will be exported into XML file - which is a machine readable format. Results of XRD analysis will be uploaded in (jpg format).
3. Przechowywanie i tworzenie kopii zapasowych podczas badań
Należy określić:
- w jaki sposób będą tworzone kopie zapasowe danych
- gdzie i jak dane będą przechowywane i kto będzie miał do nich dostęp
- w jaki sposób będzie zapewniona ochrona i bezpieczeństwo danych wrażliwych w czasie trwania projektu
- czy do ponownego użycia danych jest konieczna inna, dodatkowa dokumentacja (np. wszelkie informacje o procedurach itp.)
- czy i w jaki sposób będą tworzone kopie zapasowe? Należy wskazać jak często będą robione, przez kogo, na jakich nośnikach i gdzie będą przechowywane
sliders_set_5> >slider_zobacz-przyklad-3Zobacz przykład
Only researchers involved in survey will have access to the collected data. Access to the software will be protected with login data. File access privileges are defined on a per user basis for data files, methods, sequences, and results. The data will be stored on well-protected laptops (with up-to-date firewalls and virus/trojan protection) and servers (university servers). Loss of data will be prevented by making regular backups (each month). The backups will be stored in the secure faculty and/or institute storage that is in place for this specific purpose, to minimize the risk of unauthorized access.
4.1 Zagadnienia związane z przetwarzaniem danych osobowych
Należy określić:
- czy miało miejsce przetwarzanie danych osobowych
- w jaki sposób zostanie zapewniona zgodność z przepisami dotyczącymi danych osobowych oraz ich ochrony
sliders_set_6> >slider_zobacz-przyklad-4Zobacz przykład
The survey does not assume using any of the personal data.
4.2 Wymogi prawne, kodeksy postępowania
Należy określić:
- kto będzie właścicielem danych
- jakie zostaną zastosowane licencje
- czy będą ograniczenia ponownego wykorzystania danych
- czy przed udostępnieniem danych konieczne będzie uzyskanie odpowiedniego zezwolenia w zakresie praw autorskich
sliders_set_7> >slider_zobacz-przyklad-1-2Zobacz przykład 1
XRD studies of Ni–Ru/SiO2 catalysts are planned to do in the external laboratory. All necessary agreements (including copyright transfer) will be signed to ensure legal rights to use the data in this project. The data set will be opened to all users under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY-4.0) license. More information about the licensee can be found on the European Commission webpage. Specifically, the research data will validate the results presented in the published scientific paper.slider_zobacz-przyklad-2-3Zobacz przykład 2
The survey team will have all rights to the data. All necessary agreements will be signed before depositing the data in repository. The data will be released to the public domain. All files submitted to Dryad must abide by the terms of the Creative Commons Zero (CC0 1.0).
5.1 Udostępnianie i długotrwałe przechowywanie danych
Kiedy i w jaki sposób będą udostępniane dane z projektu:
- czy istnieją ewentualne ograniczenia i zakazy dotyczące udostępniania danych
- czy istnieją jakieś ograniczenia i przeszkody uniemożliwiające ich pełne lub częściowe udostępnienie (np. od strony wydawcy artykułu)
- czy udostępnianie danych wymaga zgody uczestników badania?
sliders_set_8> >slider_zobacz-przyklad-5Zobacz przykład
The data will be available at the same time as the paper will be published. We do not assume any limitations and obstacles preventing full or partial data disclosure. Sharing the data will not inquire any additional consent of the project participants.
5.2 Selekcja danych:
Należy określić:
- jaka będzie procedura selekcji przeznaczonych do utrwalenia danych
- z jakiego repozytorium zamierzamy skorzystać oraz czy przestrzega ono zasad FAIR Dataa
sliders_set_9> >slider_zobacz-przyklad-1-3Zobacz przykład 1
The data that will be deposited will be selected in such a way that other scientists can repeat the survey. They will support and illustrate all information from the journal article that will be published. Data and their associated metadata will be deposited in a public repository, Zenodo Repository. This repository meets all FAIR requirements.slider_zobacz-przyklad-2-4Zobacz przykład 2
The data and their associated metadata will be deposited in Dryad repository. All datasets in Dryad are indexed by the Clarivate Data Citation Index, Scopus, and Google Dataset Search. Each dataset is given a unique Digital Object Identifier or DOI. This repository meets all FAIR requirements. Dryad has a team of curators who check every submission to ensure the validity of files and metadata. After deposing the data in Dryad, the bibliographic description of the data will also be deposited in Institutional Repository (with a link to the Dryad repository and the data's DOI number). The deposited data will be selected in such a way that other scientists can repeat or fully understand the survey.
5.3 Oprogramowanie potrzebne do odczytania danych
Należy określić:
- czy potencjalni użytkownicy będą potrzebować określonych narzędzi, aby uzyskać do nich dostęp i (ponownie) je wykorzystać
sliders_set_10> >slider_zobacz-przyklad-6Zobacz przykład
During the survey, open data formats are planned to be used (xml or jpg). Users will do not need any specific software to read the data.
5.4 Unikalne identyfikatory (np. DOI)
Należy określić:
- w jaki sposób zagwarantują Państwo stosowanie unikalnego i trwale przypisanego identyfikatora (takiego jak cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (DOI)) dla każdego zbioru danych?
sliders_set_11> >slider_zobacz-przyklad-1-4Zobacz przykład 1
The data will be deposited in Zendodo Repository. To every upload in Zenodo is assigned a Digital Object Identifier (DOI).slider_zobacz-przyklad-2-5Zobacz przykład 2
The data will be deposited in Institutional Repository. This repository does not assign DOI to data sets. However, in the metadata scheme used there, there is a field for it. To meet all FAIR requirements, the DOI costs will be covered from the project budget. The DOI will be filled in in the repository during uploading the datasets and metadata.
6.1 Zadania związane z zarządzaniem danymi
Należy określić:
- kto będzie odpowiadał za zarządzanie danymi (tj. kto będzie ich opiekunem)
sliders_set_12> >slider_zobacz-przyklad-1-5Zobacz przykład 1
The Project Manager will take over the main responsibilities related to the data management process. The Institute does not provide additional staff to support research data management throughout the duration of the project. The main tasks of the project manager in this area will include: taking care of data quality, creating data processing procedures in the laboratory, naming files, creating backups and their appropriate storage, long-term data archiving in the repository and taking care of this data after the end of the project (adding new versions). The Project Manager will have an additional person to help: Assistant Project Manager. He will also be involved in deposing data and sharing of the project results. He will be responsible for periodically checking if the backups are made on an ongoing basis and properly stored. In addition, the Project Manager is obliged to transfer the data to the other members of the project when any of the team members leaves the team. Both the Project Manager and the Assistant will be responsible for checking that the DMP is being followed.slider_zobacz-przyklad-2-6Zobacz przykład 2
The person responsible for the data management process is the supervisor of the whole project, the same person will be responsible for DPM implementation, updating, and verification. An additional member of the staff will also be assigned to make backups and data corrections during the project. The main tasks will include: taking care of data quality, creating data processing procedures in the laboratory, creating backups and their appropriate storage, long-term data archiving in the repository, and taking care of this data after the end of the project (adding new versions).
6.2 Jakie zasoby zostaną przeznaczone na cele zarządzania danymi i zagwarantowanie przestrzegania zasad FAIR
Należy określić:
- jakie koszty będą związane z zapewnieniem standardów FAIR w projekcie oraz w jaki sposób zostaną opłacone
sliders_set_13> >slider_zobacz-przyklad-1-6Zobacz przykład 1
The data will be deposited in a free repository. If necessary, devices for data backup will be purchased (2 external 4TB drives. The cost of one drive is PLN 420).slider_zobacz-przyklad-2-7Zobacz przykład 2
The main costs for ensuring FAIR principles in the project are for the deposited data in Dryad Repository. Dryad charges excess storage fees for data totaling over 50GB. For data packages in excess of 50GB, submitters will be charged $50 for each additional 10GB, or part thereof. (Submissions between 50 and 60GB = $50, between 60 and 70GB = $100, and so on).
Oddział Informacji Naukowej i Analiz Bibliometrycznych prowadzi konsultacje dla pracowników PW w zakresie poprawności składanych Planów Zarządzania Danymi badawczymi. Zainteresowane osoby prosimy o kontakt mailowy:
- Magdalena Maciąg: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- Monika Gajewska: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Zobacz także:
DMP w programie HORYZONT
Pierwszą wersję DMP należy złożyć po zatwierdzeniu projektu i rozpoczęciu finansowania (w ciągu pierwszych 6 miesięcy od rozpoczęcia projektu):
- dostępny jest wzór planu jaki należy złożyć - szablon jest zestawem pytań, na które trzeba odpowiedzieć
- DMP należy aktualizować na bieżąco - w przypadku pojawienia się istotnych zmian (np. decyzji o złożeniu patentu, potrzeby utajnienia badań itp.)
- koszty związane z otwartym dostępem do danych badawczych w ramach programu „Horyzont 2020” kwalifikują się do zwrotu w trakcie trwania projektu na warunkach określonych w umowie o grant H2020, w szczególności w art. 6 i art. 6.2.D.3
- plan powinien być napisany w j. angielskim
DMP powinien obejmować następujące elementy, w których należy uwzględnić odpowiedzi na konkretne pytania:
Data Summary
- jaki jest cel gromadzenia / generowania danych
- jakie typy i formaty danych będziemy generować / gromadzić
- jakie jest pochodzenie danych (czy sami je wytworzymy, czy też posłużymy się już istniejącymi)
- kto będzie miał prawa do danych – czy konieczne jest zawarcie umów regulujących zakres wykorzystania i rozpowszechniania danych
- jaki jest oczekiwany rozmiar danych
- jaka będzie metodologia pozyskiwania danych
- czy dane będą wytworzone raz, czy będą wytwarzane w sposób ciągły
- czy będzie konieczność wersjonowania danych
sliders_set_14> >slider_zobacz-przyklad-7Zobacz przykład
An online survey system will be used to collect data from the respondents. The data will be interpreted and used for writing a scientific paper. The survey will be conducted by using the LimeSurvey tool. LimeSurvey is a free software. It will be downloaded and installed on the University server to ensure the data safety. Access to the software will be protected with login data. Only researchers involved in the survey will have access to the collected data. The survey will be conducted anonymously. We do not assume collecting any personal data which need to be protected. The researchers will have all legal rights to the survey output. The data will be stored on the University server in the Lime Survey software until the end of the survey. When the survey has been completed, all data will be transformed into the csv. (comma-delimited file). All questions from the questionnaire will be transferred into the text file (.odt). The survey methodology will be written and saved in text format. The data set will consist of those three files. The data set will have up to 50 GB. As the data dimensions are relatively low, no new specialist processing or storage will be required.
FAIR data (findable, accessible, interoperable and re-usable)
- w jakim zakresie dane będą spełniać zasady FAIR (będą łatwe do odnalezienia, dostępne dla innych, interoperacyjne, możliwe do ponownego wykorzystania)
- za pomocą jakiego formatu opisu metadanych data sety zostaną opisane
- czy zostanie im przypisany unikalny identyfikator, np. DOI
- czy dane będą umieszczone w ogólnodostępnym repozytorium / serwisie oraz zostaną udostępnione innym użytkownikom i na jakiej licencji
- czy odczytanie danych będzie wymagało dodatkowego oprogramowania (w jaki sposób i z wykorzystaniem których narzędzi będzie można je odczytać)
- jak długo dane będą dostępne w wybranym repozytorium
- czy wydawcy czasopisma, w którym zostaną opisane wyniki badań wymagają umieszczenia danych badawczych przy artykule
- więcej na temat zasad FAIR znajdziesz w zakładce Udostępnianie danych badawczych
sliders_set_15> >slider_zobacz-przyklad-8
Zobacz przykład
The data and their associated metadata will be deposed in a public repository Zenodo. This repository meets all FAIR requirements. (Meta)data are assigned a globally unique and persistent identifier. A DOI is issued to every published record on Zenodo. Zenodo's metadata is compliant with DataCite's Metadata Schema minimum and recommended terms, with a few additional enrichments. Metadata of each record is indexed and searchable directly in Zenodo's search engine immediately after publishing. Metadata of each record is sent to DataCite servers during DOI registration and indexed there. Metadata for individual records as well as record collections are harvestable using the OAI-PMH protocol by the record identifier and the collection name. Metadata is also retrievable through the public REST API. Data and metadata will be retained for the lifetime of the repository. This is currently the lifetime of the host laboratory CERN, which currently has an experimental program defined for the next 20 years at least. Metadata are stored in high-availability database servers at CERN, which are separate from the data itself. Metadata use a formal, accessible, shared, and broadly applicable language for knowledge representation. The data set will open to all users under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY-4.0) license. More information about the licence can be found on the the European Commission webpage.
Sharing of the data will follow the principle "as open as possible, as closed as necessary". Specifically, the research data will validate the results presented in a published scientific paper. The data will be available at the same time as the paper is published.
Allocation of resources
- jakie są koszty związane ze spełnieniem standardu FAIR
- jakie będą koszty związane z przechowywaniem i udostępnieniem danych (czy dane będą udostępniane w płatnym serwisie i jaki będzie koszt)
- kto będzie odpowiedzialny za zarządzanie danymi w projekcie
sliders_set_16> >slider_zobacz-przyklad-9Zobacz przykład
In Zenodo, the content may be uploaded free of charge. The person responsible for managing the data and creating metadata compatible with the standard used in Zenodo Repository is the supervisor of the whole project, namely, Prof. Marcin Sosnowski.
Data security
- jakie zasady będą obowiązywały w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa danych, w tym odzyskiwania danych (w przypadku ich utracenia)
- jeżeli w trakcie projektu będą gromadzone dane wrażliwe, w jaki sposób zostaną one zabezpieczone
- czy dane będą wymagały dodatkowego przetworzenia, aby zapewnić ich anonimowość
- czy repozytorium / miejsce przechowywania danych spełnia podstawowe zasady bezpieczeństwa
sliders_set_17> >slider_zobacz-przyklad-10Zobacz przykład
Regarding the secure storage of the data, the project will use an architecture based on cloud services to store the data. The used services provide the functionalities needed to address secure storage and data security. The questionnaire will be available to respondents for 3 months. Each week, it will be sent to another respondents group. Each week, a copy of the data will be created, transformed into csv. and then put into the cloud. In case of unusual situation or losing data, the .csv file can be uploaded to the LimeSurvey. Access to the LimeSurvey tool will also be protected with login data (username and password). Only researchers will have access to this tool.
Ethical aspects
- czy istnieją kwestie etyczne lub prawne, które mogą mieć wpływ na udostępnianie danych
- jeżeli wykorzystywano kwestionariusze osobowe, czy uwzględniono zgodę respondentów na udostępnianie i długoterminowe przechowywanie danych
sliders_set_18> >slider_zobacz-przyklad-11Zobacz przykład
The questionnaire used in this survey will contain an obligatory clause with the information about the purpose of the survey. All respondents will be informed that their answers will be interpreted and used for gathering more knowledge about social behavior. Respondents will also be ensured that their personal data will not be collected or shared.
Other issues
- czy korzystasz z konkretnych procedur zarządzania danymi (np. wytycznych krajowych, projektowych, uczelnianych); jeżeli tak, należy podać z jakich
Oddział Informacji Naukowej i Analiz Bibliometrycznych prowadzi konsultacje dla pracowników PW w zakresie poprawności składanych Planów Zarządzania Danymi badawczymi. Zainteresowane osoby prosimy o kontakt mailowy:
- Magdalena Maciąg: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- Monika Gajewska: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Zobacz także:
Repozytorium danych badawczych PW
Repozytorium danych badawczych Politechniki Warszawskiej – repozytorium instytucjonalne, działające jako część Bazy Wiedzy Politechniki Warszawskiej. Spełnia zasady FAIR data. Dane badawcze mogą tu deponować wyłącznie pracownicy lub doktoranci Politechniki Warszawskiej, posiadający aktywne konto w serwisie BW PW. Więcej informacji w zakładce Repozytorium danych badawczych PW.
Open Access - finansowanie
Open Access - finansowanie
- Wprowadzenie
- Elsevier
- Springer
- ACM
- ACS
- RSC
- Emerald
- IoP
- Science
- Taylor & Francis
- Cambridge University Press
- IDUB Open Science
Wprowadzenie
Open Access (OA)
Publikacja artykułu w modelu gold open acces w prestiżowym czasopiśmie wiąże się koniecznością pokrycia kosztów wydawniczych (tzw. APC- Article Processing Charge). Opłata APC ma pokryć oprócz standardowych procesów redakcyjnych, także koszty administracji i zarządzania recenzjami, produkcji artykułów w formacie PDF czy udostępniania publikacji na serwerze wydawcy. Wydatek ten pokrywają autorzy publikacji lub instytucje ich finansujące. W zależności od wydawnictwa może on wynosić od 1 000 do 5 000 EUR, USD, CHF.
Publikowanie w otwartym dostępie może zostać sfinansowane z:
- Grantów projektów naukowych
- Programów publikowania otwartego w ramach licencji:
- krajowych (Elsevier A, Springer)
- konsorcyjnych (np. ACS, RSC, IoP, CUP)
- Programów uczelnianych (np. IDUB Open Science - w przypadku artykułów, których opublikowanie nie może zostać w pełni sfinansowane w ramach programów krajowych i konsorcyjnych)
W kolejnych zakładkach szczegółowo opisano poszczególne programy.
W przypadku pytań prosimy o kontakt z Oddziałem Informacji Naukowej i Analiz Bibliometrycznych: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.; tel. 22 234 7300
Elsevier
Program publikowania otwartego Elsevier w ramach licencji krajowej
Program został zamknięty po wykorzystaniu puli 1013 artykułów na 2024 r. Wznowienie programu jest obecnie spodziewane pod koniec kwietnia 2025 r. po otrzymaniu finansowania MNiSW oraz po podpisaniu nowej umowy na licencję krajową Elsevier. Projekt nowej umowy przewiduje, że do programu będą uprawnione artykuły przyjęte do publikacji w bieżącym roku po podpisaniu umowy i nie będzie miała znaczenia data wysłania artykułu do czasopisma. Wydawca nie przewiduje możliwości retroaktywacji artykułów, programem będą mogły być objęte tylko artykuły przyjęte do publikacji po uruchomieniu programu. Lista czasopism objętych programem najprawdopodobniej pozostanie taka sama jak w 2024 r. (aktualizacja 19.03.2025r.).
Autorzy kwalifikujący się do programu:
- autor korespondencyjny afiliowany w Politechnice Warszawskiej. W procesie publikacyjnym zaleca się podawanie adresu e-mail w domenie instytucji (@pw.edu.pl).
- wg umowy autor korespondencyjny jest jedynym autorem, który zarządza procesem publikacji artykułu od przesłania do akceptacji i prowadzi korespondencję w tej sprawie z Elsevier.
Umowa na licencję krajową Elsevier 2022-2024 obejmuje publikację artykułów, które są zwolnione z opłaty Article Processing Charge (APC). Roczna pula tego programu wynosi obecnie 1013 artykułów.
Program w 2025 r. obejmuje 1124 czasopisma hybrydowe pochodzące z 7 kolekcji tematycznych Science Direct zgodnie z ograniczeniem licencji krajowej wprowadzonym w grudniu 2022: Biochemistry, Genetics and Molecular Biology, Computer Science, Engineering, Health Sciences, Immunology and Microbiology, Mathematics i Physics and Astronomy; oraz z grupy Lancet.
W ramach programu można także publikować w czasopismach z prenumerowanych indywidualnie przez PW kolekcji: Environmental Science, Chemical Engineering, Energy, Materials Science, Chemistry, Business, Management and Accounting, Social Sciences, Economics, Econometrics and Finance.
Program nie obejmuje czasopism gold open access i niektórych czasopism współwydawanych przez Elsevier, w których publikacje otwarte są finansowane na specjalnych zasadach i nie mogą być realizowane w ramach programu krajowego. Programy obejmują następujące typy artykułów: Case Reports, Data, Full Length Articles, Micro Articles, Software, Reviews, Replication Study, Short Communications, Short Surveys, Videos, Practice Guidelines i Protocols.
Jedyną opłatą objętą programem jest Article Processing Charge (APC). Autorzy publikujący w programie są zwolnieni z opłaty APC, co jest prezentowane przez Elsevier w formularzu Rigts and Access jako 100% rabat.
Opłaty za dodatkowe usługi, które mogą być zamówione przez autora (odbitki, kolorowe rysunki w wersji drukowanej itp.) są rozliczane osobno, na koszt autora i bez zniżki. Autor otrzymuje za te usługi osobną fakturę.
W kwestii przebiegu weryfikacji artykułów zgłoszonych do programu informujemy, że:
- informacja o artykule jest przesyłana przez Elsevier do lokalnego administratora w PW (mail do kontaktu:Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., który za pomocą konta w systemie EOAP dokonuje weryfikacji, czy autor jest afiliowany w instytucji oraz czy wskazał tę afiliację na stronie tytułowej artykułu. W razie wątpliwości lokalny administrator kontaktuje się z autorem.
- W przypadku problemów z fakturą wystawianą na dane wprowadzone przez autora, autor może to zgłosić do Elsevier na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
Springer
Program publikowania otwartego Springer w ramach licencji krajowej
Program OA Springer został zamknięty w związku z wyczerpaniem puli dostępnych artykułów w roku 2024. Wznowienie programu Springer jest obecnie spodziewane pod koniec kwietnia 2025 r. po przyznaniu przez MNiSW finansowania na 2025 r. i po podpisaniu nowej umowy z wydawcą. Wydawca nie przewiduje możliwości retroaktywacji artykułów, programem będą mogły być objęte tylko artykuły przyjęte do publikacji po uruchomieniu programu. (aktualizacja 19.03.2025 r.).
Autorzy kwalifikujący się do programu:
- autor korespondencyjny afiliowany w Politechnice Warszawskiej. W procesie publikacyjnym zaleca się podawanie adresu e-mail w domenie instytucji (@pw.edu.pl).
Program Springer Open Choice obejmuje:
- hybrydowe czasopisma Springer. Lista ta obejmuje 1992 czasopism hybrydowych z podstawowej kolekcji Springer oraz 20 czasopism hybrydowych ADIS, patrz katalog 2025 (zaktualizowany 26.03.2025). Program nie uwzględnia czasopism otwartych BioMed Central oraz SpringerOpen
- artykuły typu OriginalPaper, ReviewPaper, BriefCommunication oraz ContinuingEducation. Program nie obejmuje EditorialNotes, News, Letters.
Program umożliwia publikowanie artykułów otwartych na licencji CC BY w czasopismach hybrydowych Springer.
Koszty publikacji artykułów w ramach programu są pokrywane z opłaty za licencję krajową Springer ze środków MEiN.
W przypadku programu Springer istotna jest data przyjęcia artykułu do publikacji - wtedy (jeśli pula dostępnych APC nie zostanie wyczerpana) artykuł może być włączony do programu. Data wysłania artykułu nie ma znaczenia (w przeciwieństwie do programu OA Elsevier).
Jak skorzystac z Programu?
Prezentacja formularza dla autorów Open Access Systems Solution
Procedura decydująca o publikowaniu otwartym rozpoczyna się po pozytywnym zrecenzowaniu artykułu. Autor korespondencyjny otrzymuje email, który zawiera link służący do zakończenia procesu publikacji. Link prowadzi na stronę, na której należy kliknąć ‘Request login email’ (patrz prezentacja, str. 3), po czym autor otrzyma drugi email z linkiem do formularza Open Access Systems Solution. W formularzu autor korespondencyjny musi wskazać swoją afiliację (patrz prezentacja, str. 5) na liście, która zawiera instytucje objęte umowami na publikowanie otwarte ze Springerem. Wybrana afiliacja musi być jedną z afiliacji autora podanych w artykule. Na liście w formularzu występują nazwy angielskie polskich instytucji, ale wybór z tej listy służy wyłącznie potwierdzeniu afiliacji przez autora, natomiast w artykule może występować nazwa instytucji w dowolnej wersji językowej. Jeśli w momencie wypełniania formularza pula artykułów w programie na danych rok nie jest jeszcze wyczerpana i system rozpozna wybraną instytucję jako należącą do programu, to formularz wyświetli informację “Open access at no cost to you” (patrz prezentacja, str. 6), która dotyczy umowy krajowej obejmującej wszystkie polskie instytucje akademickie zgłoszone do licencji Springer. Po kliknięciu w ‘Yes, submit for approval’ informacja o artykule zostanie wysłana do lokalnego administratora w instytucji w celu weryfikcaji afiliacji. O wyniku weryfikacji autor zostanie powiadomiony emailem (patrz prezentacja, str. 9). Akceptacja publikacji w programie OA oznacza, że koszt publikacji zostanie pokryty z opłaty za licencję krajową wniesioną do Springera przez ICM i finansowaną ze środków MEiN.
Po wypełnieniu przez autora korespondencyjnego formularza Open Access Systems Solution informacje o artykule wraz z danymi podanymi przez autora korespondencyjnego zostaną w ciągu 2 dni przesłane do lokalnego administratora w PW (mail do kontaktu:Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.), który za pomocą konta w systemie Article Approval Service (AAS) dokona weryfikacji, czy autor jest afiliowany w instytucji oraz czy wskazał tę afiliację na stronie tytułowej artykułu. W razie wątpliwości lokalny administrator kontaktuje się z autorem.
Opisana powyżej procedura jest wykorzystywana przez Springera do obsługi większości czasopism hybrydowych, za wyjątkiem niektórych czasopism, które na liście czasopism w kolumnie J zostały oznaczone jako niestandardowe. W przypadku tych czasopism autor korespondencyjny otrzyma specjalne instrukcje postępowania od redakcji. Także w takim przypadku informacja o artykule zostanie wysłana do lokalnego administratora w instytucji w celu weryfikcaji afiliacji.
Informacje o programie są także dostępne na stronie ICM - Wirtualna Biblioteka Nauki.
ACM
Program publikowania otwartego w ramach licencji konsorcyjnej ACM (Association for Computing Machinery)
Autorzy kwalifikujący się do programu:
- autor korespondencyjny afiliowany w Politechnice Warszawskiej. W procesie publikacyjnym zaleca się podawanie adresu e-mail w domenie instytucji (@pw.edu.pl).
Program obejmuje:
- czasopisma, magazyny i materiały konferencyjne ACM
Program pozwala na publikację otwartą bez opłat: nieograniczonej liczby artykułów w formie Open Access dla pracowników PW.
ACS
Program publikowania otwartego w ramach licencji konsorcyjnej ACS 2023-2025
Program działa od 1 stycznia 2025 r. z pulą 437 artykułów na 2025 rok (aktualizacja 09.01.2025 r.).
Autorzy kwalifikujący się do programu:
- autor korespondencyjny afiliowany w Politechnice Warszawskiej. W procesie publikacyjnym zaleca się podawanie adresu e-mail w domenie instytucji (@pw.edu.pl).
Program obejmuje:
- 90 czasopism wydawanych przez ACS (wszystkie tytuły z listy czasopism dostępnych w roku 2025 objęte są programem publikowania otwartego), w tym 71 czasopism hybrydowych i 19 czasopism otwartych.
- Wszystkie typy artykułów za wyjątkiem: Additions and Corrections, Expressions of Concern i Retractions.
Program pozwala na publikację otwartą bez opłat:
- na licencji CC-BY
- 437 artykułów w skali kraju. Pula nie jest rozdzielona na instytucje i artykuły są włączane do programu w kolejności przyjęcia do publikacji
Uwaga: decyduje data “Manuscript Acceptance Date” określana czasem w artykułach jako “Revised".
Więcej informacji dotyczących publikowania
Autorzy, którzy wysyłają artykuły do recenzji w czasopiśmie ACS, powinni zwrócić uwagę, że na tym etapie (“online manuscript submission process”) wypełniają formularz on-line, w którym powinni wybrać swoją afiliację z listy instytucji. Po zaakceptowaniu artykułu do publikacji autor wypełnia formularz Journal Publishing Agreement (JPA). Formularz automatycznie rozpoznaje na podstawie wcześniej wskazanej afiliacji, czy artykuł jest uprawniony do programu i oferuje autorowi publikację OA w ramach programu z zachowaniem praw autorskich. Autor może także zrezygnować z praw autorskich, co nie wyklucza z programu, ale nie jest rekomendowane przez ICM, lub wybrać publikację w modelu tradycyjnym. W przypadku wyboru przez autora publikacji OA, system przesyła informację o artykule do ICM, który sprawdza, czy odpowiednia afiliacja jest podana w artykule, oraz potwierdza włączenie artukułu do programu. Autorzy, którzy po akceptacji artykułu nie dostali propozycji włączenia do programu, mogą zgłaszać się do ICM na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. załączając aktywny link DOI do artykułu, a jeśli ten link nie jest aktywny, to stronę/y z tytułem, autorami i afiliacjami z zaakceptowanego manuskryptu. Autorzy korzystający z programu mogą także uzyskać pomoc na każdym etapie publikacji w ACS pod adresem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
RSC
Program publikowania otwartego w ramach licencji konsorcyjnej RSC
Program jest kontynuowany w 2025 r. bez ograniczeń na liczbę artykułów.
Autorzy kwalifikujący się do programu:
- autor korespondencyjny afiliowany w Politechnice Warszawskiej. W procesie publikacyjnym zaleca się podawanie adresu e-mail w domenie instytucji (@pw.edu.pl).
Program obejmuje:
- czasopisma hybrydowe RSC
Program nie obejmuje tytułów RSC wydawanych w całości w formacie Gold Open Access, takich jak:
- Chemical Science
- RSC Advances
- Nanoscale Advances
- RSC Chemical Biology
- Materials Advances
- Environmental Science: Atmospheres
Program pozwala na publikację otwartą bez opłat:
- na licencji CC-BY
- nieograniczonej liczby artykułów w formie Open Access dla pracowników PW
W celu skorzystania z programu należy, w formularzu określającym warunki publikacji, wybrać model OA.
Emerald
Program publikowania otwartego w ramach licencji konsorcyjnej EMERALD
Program został zamknięty po wykorzystaniu puli artykułów na 2025 r.
Autorzy kwalifikujący się do programu:
- autor korespondencyjny afiliowany w Politechnice Warszawskiej. W procesie publikacyjnym zaleca się podawanie adresu e-mail w domenie instytucji (@pw.edu.pl).
Program obejmuje:
- czasopisma z kolekcji Premier, którą subskrybuje PW
Program pozwala na publikację otwartą bez opłat:
- na licencji CC-BY
Artykuły będą włączane do programu w kolejności przyjęcia do publikacji.
Autorzy, którzy wysyłają artykuł do recenzji, wypełniają formularz on-line w systemie ScholarOne, w którym powinni wskazać swoją instytucję w rubryce “primary affiliation” (do programu Emerald uprawnia tylko ta główna afiliacja), adres email w domenie tej instytucji oraz zaznaczyć wybór ‘Yes. I want to publish open access’, jak pokazano w broszurze. Po zaakceptowaniu artukułu do publikacji Emerald skontaktuje się z autorem w sprawie licencji. Jeśli artykuł będzie uprawniony do programu i pula programu nie będzie wyczerpana, to Emerald zaproponuje licencję CC-BY na publikację owartą w ramach programu bez kosztów dla autora (tzw. voucher). Jeśli artykuł nie będzie uprawniony lub pula będzie wyczerpana, to Emerald zaproponuje wybór: bezpłatną publikację w module subskrypcyjnym (Emerald Copyright) lub publikację otwartą na koszt autora. Autorzy korzystający z programu mogą także uzyskać pomoc na każdym etapie publikacji w Emerald pod adresem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
IoP
Program publikowania otwartego w ramach licencji konsorcyjnej IOP
Program działa od 1 stycznia 2025. z nieograniczoną pulą na 2025 r. (aktualizacja 09.01.2025 r.).
Autorzy kwalifikujący się do programu:
- autor korespondencyjny afiliowany w Politechnice Warszawskiej. W procesie publikacyjnym zaleca się podawanie adresu e-mail w domenie instytucji (@pw.edu.pl).
Program obejmuje:
- hybrydowe i w pełni otwarte czasopisma IOP oraz
- wszystkie typy publikacji
Program pozwala na publikację otwartą bez opłat:
- na licencji CC-BY
- nieograniczonej liczby artykułów przyjętych do publikacji w bieżącym roku
- pula nie jest rozdzielona na instytucje i artykuły są włączane do programu w kolejności przyjmowania artykułów do publikacji.
IOP rozpoznaje artykuły uprawnione do programu na podstawie afiliacji podanej przez autora korespondencyjnego w formularzu przy wysyłaniu manuskryptu do czasopisma i po przyjęciu artykułu do publikacji przesyła informację o artykule do ICM. Po sprawdzeniu, czy w artykule podana jest odpowiednia afiliacja, ICM potwierdza włączenie artykułu do programu. W ramach nowego systemu wprowadzonego przez IOP w 2021 r. autor wypełnia dodatkowy formularz w trakcie recenzji albo zaraz po akceptacji artykułu. W tym formularzu autor ma możliwość wyboru publikacji OA w ramach programu i z zachowaniem praw autorskich. Jeżeli autor zrezygnuje z publikacji OA lub powiadomi wydawcę, że chce pokryć koszty z innego źródła, artykuł nie jest włączany do programu. Autorzy, którzy wraz z akceptacją artykułu nie dostaną propozycji włączenia do programu, mogą zgłaszać się do ICM na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. załączając stronę/y z tytułem, autorami i afiliacjami z zaakceptowanego manuskryptu. Dostępna jest także informacja o programie na stronie wydawcy.
Science
Program publikowania otwartego Science w ramach licencji krajowej
Program nie działa. Wznowienie programu jest obecnie spodziewane pod koniec kwietnia 2025 r. po otrzymaniu finansowania MNiSW oraz po podpisaniu nowej umowy na licencję krajową Science. (aktualizacja 19.03.2025r.).
Autorzy kwalifikujący się do programu:
- autor korespondencyjny afiliowany w Politechnice Warszawskiej. W procesie publikacyjnym zaleca się podawanie adresu e-mail w domenie instytucji (@pw.edu.pl).
Program jest dodatkiem do licencji krajowej na dostęp do czasopisma Science w latach 2019-2021.
Czasopismo Science działa wyłącznie w modelu subskrypcyjnym, a do publikowania otwartego przeznaczone jest osobne czasopismo Open Access Science Advances.
Krajowa opłata licencyjna Science finansowana przez MEiN pokrywa koszt publikacji w czasopiśmie Science Advances do 10 artykułów z Polski rocznie. Oferta przysługuje autorom korespondencyjnym afiliowanym w polskich instytucjach objętych licencją Science, którzy wskazali tę afiliację na stronie tytułowej artykułu. Wydawnictwo samo identyfikuje takie artykuły, ale autorzy korespondencyjni, których artykuły zostały przyjęte do druku, mogą dodatkowo kontaktować się z ICM na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. w celu skorzystania z programu
Taylor & Francis
Program publikowania otwartego w ramach licencji konsorcyjnej T&F
Program został zamknięty w związku z wykorzystaniem całej puli dostępnych artykułów. Wznowienie programu T&F jest spodziewane w kwietniu 2025 r. po przyznaniu przez MNiSW finansowania na 2025 r. W roku 2025 pula artykułów będzie wynosić 137 artykułów i ICM spodziewa się, że zostanie wyczerpana przed końcem 2025 r. na artykuły bieżące, w związku z tym nie jest planowana retroaktywacja artykułów opublikowanych w 2025 r. przed uruchomieniem programu. (aktualizacja 19.03.2025r.).
Autorzy kwalifikujący się do programu:
- autor korespondencyjny afiliowany w Politechnice Warszawskiej. W procesie publikacyjnym zaleca się podawanie adresu e-mail w domenie instytucji (@pw.edu.pl).
Program obejmuje wszystkie czasopisma hybrydowe („Open Select”), patrz wykaz 2025 r. (zakładka “Open Select”), w tym najbardziej poczytne czasopisma, które są dodatkowo wymienione w zakładce “High Impact”. Aktualny wykaz czasopism Open Select można wygenerować na stronie wydawcy, gdzie należy zaznaczyć status „Open Select” oraz wydawnictwa ”Routlege” oraz „Taylor&Francis” (nasza licencja nie obejmuje czasopism o statusie “Full open access” ani wydawnictwa „Dove Press”).
- program obejmuje określone typy artykułów
- artykuły będą włączane do programu w kolejności przyjmowania artykułów do publikacji
Po uruchomieniu programu publikowania system wydawcy będzie automatycznie kwalifikował artykuły, które mogą zostać opublikowane w ramach programu, na podstawie afiliacji podanej przez autora korespondencyjnego na etapie składania artykułu (“submission”), tytułu czasopisma oraz typu artykułu. Ta wstępna kwalifikacja będzie się odbywała zaraz po akceptacji artykułu do publikacji i w tym momencie system będzie też sprawdzał, czy nie jest jeszcze przekroczona pula artykułów w programie na dany rok oraz, w przypadku artykułu w czasopiśmie z grupy “High Impact”, czy nie jest przekroczona pula artykułów dla tej grupy na dany rok. Jeśli artykuł zostanie zakwalifikowany do programu, to autor otrzyma email od wydawcy z informacją o takiej możliwości oraz drugi email z linkiem do formularza umowy “Author Publishing Agreement”, patrz prezentacja dla autorów. Jeśli autor zaznaczy w formularzu, że chce skorzystać z programu, to artykuł zostanie następnie skierowany do administratora w ICM, który w porozumieniu z instytucjami uczestniczącymi w programie będzie weryfikował afiliację autora i akceptował lub odrzucał artykuł do/z programu. W przypadku odrzucenia artykułu, system wydawcy poprosi autora o ponowne wypełnienie formularza umowy i wybór publikacji otwartej na własny koszt albo w modelu subskrypcyjnym.
Dostępne są także: ogólne informacje dla autorów o publikowaniu w czasopismach Taylor&Francis na stronie wydawcy, strona z opisem programów publikowania w ramach umów transformacyjnych w poszczególnych krajach (opis polskiego programu zostanie dodany po podpisaniu nowej umowy), kontakt dla autorów w sprawie artykułów (dane do doprecyzowania) Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. oraz Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Cambridge University Press
Program publikowania otwartego w ramach licencji konsorcyjnej CUP
Program został zamknięty po wykorzystaniu puli artykułów na 2024 r. Program zostanie wznowiony w I kwartale 2025 r. z nową pulą, jak tylko umowa zostanie podpisana.
Autorzy kwalifikujący się do programu:
- autor korespondencyjny afiliowany w Politechnice Warszawskiej. W procesie publikacyjnym zaleca się podawanie adresu e-mail w domenie instytucji (@pw.edu.pl).
Program obejmuje:
- 376 otwartych i hybrydowych czasopism CUP, ale autor z danej instytucji jest uprawniony do bezpłatnego publikowania otwartego tylko w czasopismach z tej kolekcji, którą subskrybuje ta instytucja, autor może to sprawdzić na dedykowanej stronie na serwerze wydawcy
Program pozwala na publikację otwartą bez opłat:
- na licencji CC-BY
- 30 artykułów dla całego konsorcjum (w tym maksymalnie 5 bezpłatnych artykułów OA dla jednej instytucji)
Program pozwala na publikację bez opłat dla autorów artykułów przyjętych do publikacji w biążacym roku.
Autorzy korespondencyjni, którzy wysyłają artykuł do recenzji, powinni wykazać swoją przynależność instytucjonalną, np. podając swój identyfikator Orcid. Zalecane jest także korzystanie z emaila instytucjonalnego, co ułatwi identyfikakcję instytucji autora. Po recenzjach oraz po zaakceptowaniu artykułu przez zespół redakcyjny czasopisma, autor otrzyma wiadomość email wraz z linkiem do strony danego czasopisma, na której znajdują się formularze niezbędne do przygotowania umowy licencyjnej. Autor, który chce opublikować artykuł otwarty, powinien wybrać jeden z dwu formularzy w sekcji „Open Access Articles” oraz wybrać wersję licencji Creative Commons. Wybór formularza zależy od tego, czy właścicielem praw autorskich danej publikacji jest autor/autorzy publikacji, czy też jego/ich pracodawcy. Po wypełnieniu i złożeniu formularza przez autora, artykuł jest kierowany do zatwierdzenia publikacji w ramach programu przez koordynatora, a po zakończeniu procesu autor otrzyma wiadomość email z potwierdzeniem, że artykuł zostanie opublikowany w otwartym dostępie. Cały proces opisany jest krok po kroku w przewodniku „Step-by-step guide to publishing Open Access in Cambridge Journals”.
IDUB Open Science
Program został zamknięty - środki finansowe w roku 2025 zostały wyczerpane.
W ramach programu Open Science w projekcie „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza” oferowane jest wsparcie finansowe na publikowanie artykułów naukowych w formule OA. Beneficjentami programu mogą być pracownicy i doktoranci Politechniki Warszawskiej, których dorobek naukowy jest uwzględniany w ewaluacji działalności naukowej Uczelni.
Wsparcie finansowe udzielane jest na publikowanie artykułów w czasopismach z dwóch pierwszych decyli wg bieżącego wskaźnika CiteScore bazy Scopus. Wykazy czasopism udostępniane są na stronie internetowej projektu IDUB.
Wsparcie finansowe udzielane jest w kwocie nieprzekraczającej 20 000 złotych netto w wymiarze:
- 100% opłaty za publikację artykułu w czasopiśmie z pierwszego decyla – w przypadku artykułów, których autor korespondencyjny lub większość autorów ma afiliację Politechniki Warszawskiej (maksymalnie 20.000,00 PLN netto);
- 100% opłaty za publikację artykułu w czasopiśmie z drugiego decyla – w przypadku artykułów we współpracy międzynarodowej, których autor korespondencyjny lub większość autorów ma afiliację Politechniki Warszawskiej (maksymalnie 20.000,00 PLN netto);
- 75% opłaty za publikację artykułu w czasopismach z pierwszego decyla lub z drugiego decyla w przypadku artykułów we współpracy międzynarodowej, których autorzy nie posiadają w większości afiliacji Politechniki Warszawskiej (maksymalnie 15.000,00 PLN netto);
- 50% opłaty za publikację artykułu w czasopiśmie z drugiego decyla – w przypadku artykułów, których autor korespondencyjny lub większość autorów posiada afiliację Politechniki Warszawskiej (maksymalnie 10.000,00 PLN netto);
- proporcjonalnie do udziału procentowego autorów afiliowanych do Politechniki Warszawskiej za publikację w innych przypadkach.
Regulamin programu Open Science i formularz aplikacyjny jest dostępny na stronie Politechnika Warszawska - Uczelnia Badawcza
Najczęściej zadawane pytania:
Jak długo trwa procedowanie wniosku?
5-10 dni roboczych.
Czy program obejmuje dofinansowanie dodatkowych wyróżników (np. front cover, kolorowy druk, graphical abstract) oferowanych przez wydawcę?
Nie, w ramach programu można otrzymać wyłącznie wsparcie finansowe publikowania artykułów naukowych w formule OA. Nie obejmuje ono dodatkowych usług oferowanych przez wydawcę.
Czy istnieje limit publikacji zgłoszonych przez jednego wnioskodawcę?
Nie ma limitu publikacji dla jednego wnioskodawcy. O przyznaniu dofinansowania decyduje Komisja Open Science (po uwzględnieniu wymogów formalnych, opisanych w regulaminie oraz dostępności środków).
Kiedy można składać wniosek o przyznanie środków z programu Open Science?
Do programu mogą zostać zakwalifikowane artykuły, które pozytywnie przeszły proces recenzji i zostały przyjęte do publikacji.
Planuję opublikować artykuł w czasopiśmie Open Access, czy mogę zarezerwować środki z programu?
Nie ma możliwości rezerwowania środków. Do programu mogą zostać zakwalifikowane publikacje, które pozytywnie przeszły proces recenzji i zostały przyjęte do publikacji.
Uzyskałem/am dofinansowanie. Na jakie dane powinna zostać wystawiona faktura?
Faktura powinna być wystawiona na instytucję na kwotę netto, tj. nie zawierać podatku VAT, który powinien zostać naliczony i odprowadzony przez instytucję w Polsce zgodnie z obowiązującym prawem (aktualna stawka za usługę publikacji to 23%).
Dane do faktury:
Warsaw University of Technology
Pl. Politechniki 1
00-661 Warszawa
NIP(VAT number, tax registration number) 525 000 58 34
Jeżeli w formularzu widnieje pole z pytaniem o zwolnienie z podatku, to należy w nim zaznaczyć, że PW nie jest z niego zwolniona (np. w polu Tax Exemption, powinno być zaznaczone: No - not tax exempt).
Wydawca może naliczyć dodatkowe opłaty np. za wybór danej metody płatności.
Czasopismo, w którym zamierzam opublikować jest objęte krajowym lub instytucjonalnym programem finansowania. Czy mogę ubiegać się o dofinasowanie ze środków Open Science?
Nie, czasopisma objęte innymi programami pełnego finansowania powinny być sfinansowane w pierwszej kolejności ze środków tych programów. Dopiero po wyczerpaniu limitów przewidzianych na dany rok można ubiegać się o dofinansowanie ze środków IDUB Open Science.
Plan S
Plan S - obowiązek publikowania otwartego
Plan S
Plan S to inicjatywa cOAlition S, międzynarodowego konsorcjum agencji i fundacji finansujących badania naukowe, zapoczątkowana w 2018 r. Wśród sygnatariuszy cOAlition S znajduje się Narodowe Centrum Nauki.
Cel i zakres Planu S
Zgodnie z założeniami Planu S publikacje naukowe będące wynikiem badań finansowanych przez członków cOAlition S w ramach konkursów ogłoszonych po 1 stycznia 2021 r. muszą zostać opublikowane: w otwartych czasopismach, na otwartych platformach lub zostać natychmiast udostępnione w otwartych repozytoriach, bez czasowego embarga".
Obowiązek publikacji w otwartym dostępie dotyczy wszystkich typów publikacji naukowych opartych na rezultatach badań sfinansowanych w całości lub części przez członków cOAliton S, zrozumiałe jest jednak, że osiągnięcie otwartego dostępu do monografii i rozdziałów w książkach może wymagać więcej czasu i osobnego procesu. W 2021 r. Koalicja S opublikowała stanowisko w formie rekomendacji w zakresie publikacji książkowych.
cOAlition S zdecydowanie zachęca do udostępniania również danych badawczych i innych rezultatów badań zgodnie z zasadą „tak otwarte, jak to możliwe – tak zamknięte, jak to niezbędne” oraz dzielenia się wynikami badań na ich wczesnym etapie poprzez udostępnianie preprintów.
Istotne postanowienia Planu S
- Autorzy lub ich instytucje zachowują majątkowe prawa autorskie do swoich publikacji
- Bez względu na wybraną ścieżkę otwartego dostępu publikacja musi zostać udostępniona w sposób otwarty natychmiast, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa (CC BY), chyba że instytucja finansująca zgodziła się na wyjątek
- Jeżeli za publikowanie w otwartym dostępie pobierane są opłaty, to są one pokrywane przez instytucje finansujące lub naukowe, a nie przez indywidualnie przez badaczy. Uznaje się, że wszyscy badacze powinni móc publikować swoje prace w otwartym dostępie
- Instytucje finansujące wzywają rządy, uczelnie, organizacje badawcze, biblioteki, akademie oraz towarzystwa naukowe do uzgodnienia strategii, polityk oraz praktyk, w szczególności w celu zapewnienia transparentności
- Instytucje finansujące nie wspierają „hybrydowego” modelu publikowania
Wytyczne Planu S zalecają stosowanie identyfikatorów ORCiD dla wszystkich uczestników procesu publikacji.
W Planie S rozróżniono dwie wersje publikacji, które mogą zostać udostępnione:
- AAM (Author Accepted Manuscript) – ostateczna, autorska wersja manuskryptu, zawierająca wszelkie zmiany dokonane po procesie recenzji i zaakceptowana do publikacji przez czasopismo; najczęściej jest to jeszcze wersja bez pełnych danych bibliograficznych i bez szaty graficznej danego czasopisma. Inne nazwy:postprint, zaakceptowany manuskrypt autora
- VoR (Version of Record) – ostateczna wersja artykułu w czasopiśmie po recenzji oraz składzie edytorskim wydawcy; różni się od autorskiej wersji manuskryptu, czyli AAM (Author Accepted Manuscript). Inne nazwy: wersja opublikowana lub pdf wydawcy.
Zalecane jest również otwarte udostępnianie preprintów, chociaż nie wystarczy to, aby spełnić wymagania Planu S.
Polityka NCN
Narodowe Centrum Nauki wprowadziło w dniu 31 maja 2020 roku w ramach swoich konkursów Politykę dotyczącą otwartego dostępu do publikacji, która jest spójna z planem S. Główne założenia polityki NCN:
- Dotyczy artykułów w recenzowanych czasopismach, recenzowanych materiałów konferencyjnych oraz danych badawczych. Polityka nie obejmuje monografii, rozdziałów monografii i recenzowanych utworów zebranych
- Obowiązuje we wszystkich konkursach krajowych organizowanych przez NCN
- Wymóg publikowania w formie otwartego dostępu jest integralną częścią zapisów umowy o realizację i finansowanie projektu badawczego i jest warunkiem koniecznym do uznania publikacji jako rezultatu realizacji projektu, w tym podstawy kwalifikowalności kosztów zakończonego projektu
- Każda praca wydana w otwartym dostępie (zarówno wersja VoR, jak i AAM) powinna posiadać trwały identyfikator. NCN sugeruje korzystanie z powszechnie uznanych identyfikatorów (rekomendowane jest DOI)
- Prace stanowiące rezultat projektów finansowanych przez NCN należy udostępnić w ramach jednej z trzech ścieżek zgodnych z Planem S:
- w czasopismach typu full open access (zarejestrowanych lub w trakcie rejestracji w DOAJ (tzw. ścieżka 1)
- w czasopismach subskrypcyyjnych pod warunkiem, że Version of Record (VoR) lub Author Accepted Manuscript (AAM) zostanie bezpośrednio przez wydawcę lub autora opublikowane w otwartym repozytorium w momencie ukazania się publikacji on-line (bez embarga czasowego) (tzw. ścieżka 2)
- w czasopismach objętych licencją otwartego dostępu w ramach tzw. umów transformacyjnych (tzw. ścieżka 3)
Ścieżki otwartego dostępu, z uwzględnieniem rodzaju udostępnionego manuskryptu, licencji praw autorskich, jakie należy zastosować, a także kwalifikowalności kosztów
Ścieżka 1 | Ścieżka 2 | Ścieżka 3 | |
---|---|---|---|
Rodzaj czasopisma | Full-open access | Subskrypcyjne (w tym hybrydowe) | Transformacyjne, objęte licencją w ramach umowy transformacyjnej |
Rodzaj udostępnionego manuskryptu | Praca opublikowana na stronie internetowej czasopisma + ewentualnie wersja AAM/VoR udostępniona w repozytorium | AAM lub VoR udostępnione w repozytorium bez okresu embarga. Centrum wyznaczyło okres przejściowy do 31.12.2025, w którym akceptowalne jest embargo pod warunkiem, że: - preprint tej pracy, od razu po jej opublikowaniu na stronie wydawcy, zostanie udostępniony na licencji CC BY w repozytorium indeksowanym w openDOAR; preprint musi mieć nadany numer PID2 (DOI lub równoważny); oraz - po upływie embargo wersja AAM zostanie udostępniona w repozytorium indeksowanym w openDOAR*. |
Praca opublikowana na stronie internetowej czasopisma + ewentualnie wersja AAM/VoR udostępniona w repozytorium |
Wymagane licencje |
CC-BY 4.0 (uznanie autorstwa) Centrum wyznaczyło okres przejściowy do 31.12.2025, w którym akceptuje dla publikacji wydanych w ramach ścieżki 1, wszystkie licencje CC 4.0* |
CC-BY 4.0 (uznanie autorstwa) Możliwości archiwizacji w repozytorium określa polityka wydawcy - dostępna na stronie Sherpa/ROMEO |
CC-BY 4.0 (uznanie autorstwa) lub CC-BY-SA 4.0 (uznanie autorstwa – na tych samych warunkach) |
możliwość zastosowania licencji CC-BY-ND (uznanie autorstwa bez utworów zależnych) | |||
Kwalifikowalne koszty wydawnicze | Article Processing Charges (APC) | Koszty są niekwalifikowalne | Article Processing Charges (APC) (pod warunkiem, że praca została przyjęta do druku lub opublikowana do 31 grudnia 2024 r.) |
Inne warunki | Brak |
Repozytorium, w którym zostanie umieszczony manuskrypt (AAM lub VoR), musi być zarejestrowane w OpenDOAR Baza Wiedzy PW jest zarejestrowana w OpenDOAR |
Koszty są kwalifikowalne do 31 grudnia 2024 r. Czasopismo musi być objęte umową umieszczoną na liście Licencje Wirtualnej Biblioteki Nauki Lista czasopism transformacyjnych |
Koszty APC (Article Processing Charges)
APC to koszty opublikowania pracy w otwartym dostępie w czasopismach. W NCN koszty APC są kwalifikowalne w przypadku ścieżki 1 i ścieżki 3
Strategia Zachowania Praw Autorskich (ang. Rights Retention Strategy) w ramach ścieżki 2
Strategia zabezpiecza prawa autorów poprzez wprowadzenie do manuskryptów składanych do wydawnictw klauzuli o następującym brzmieniu:
"This research was funded in whole or in part by [Funder] [Grant number]. For the purpose of Open Access, the author has applied a CC-BY public copyright licence to any Author Accepted Manuscript (AAM) version arising from this submission”.
Zgłoszenie klauzuli do wydawnictwa powinno poprzedzać zawarcie z nim umowy. Stąd też rekomenduje się umieszczenie jej w sekcji Acknowledgements manuskryptu oraz w tzw. cover letter przy składaniu pierwszej wersji pracy. Klauzulę tę należy umieścić na wersji AAM prac stanowiących rezultat projektów finansowanych przez NCN