Wszystkie zasoby
Raporty bibliometryczne
Raporty bibliometryczne
Wstęp
Biblioteka Główna realizuje zamówienia na zestawienia bibliometryczne na potrzeby:
- pracowników i jednostek PW (wydziałów, instytutów Politechniki Warszawskiej) - nieodpłatnie
- pracowników innych placówek naukowych. Zestawienie obejmuje wykaz cytowań (odpłatność zgodnie z cennikiem)
Sporządzane są:
- raporty indywidualne dla pracowników naukowo-dydaktycznych PW
- raporty dla Uczelni/Wydziałów/Katedr
- raporty cytowań i indeks Hirscha
- wyliczenia wskaźników wpływu: Impact Factor, 5-Y Impact Factor
- wyliczenia punktacji MEiN
Raporty są przygotowywane z wykorzystaniem baz i narzędzi bibliometrycznych:
- WoS
- Scopus
- Baza Wiedzy Politechniki Warszawskiej
- Goole Scholar
- InCites
- SciVal
Zarówno narzędzia jak i przykładowe raporty zostały szczegółowo opisane w kolejnych zakładkach.
Zamówienia na raporty generowane za pomocą omawianych narzędzi prosimy kierować na adres Oddziału Informacji Naukowej i Analiz Bibliometrycznych: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Ewaluacja dorobku pracownika naukowego
Ewaluacja dorobku
pracownika naukowego
Wskaźniki i źrodła informacji
Dorobek naukowy pracowników naukowych jest uwzględniany m.in. podczas postępowania w sprawie nadania stopnia naukowego, jak i ocenie okresowej nauczycieli akademickich.
Najczęściej stosowane ilościowe wskaźniki oceny dorobku naukowego to:
- liczba publikacji (ogółem; afiliowanych przy danej jednostce; z list punktowanych MNiSW; indeksowanych w bazie Scopus lub WoS; z wyliczonym wskaźnikiem IF dla czasopisma)
- całkowita liczba cytowań (na podstawie baz WoS lub Scopus, rzadziej serwisu Google Scholar)
- średnia liczba cytowań publikacji (Citation per Publication)
- liczba publikacji z wykazu MEiN (wraz z informacją o wartości punktowej udziału jednostkowego danego autora).
- indeks Hirscha
H-indeks tworzy się poprzez uszeregowanie artykułów wg liczby cytowań i wybranie pozycji, dla której liczba cytowań jest większa lub równa jej liczbie porządkowej.
Podstawowe serwisy dostarczające informacji o cytowaniach publikacji to:
- Web of Science
- Scopus
- Google Scholar
- Publish or Perish
- Baza Wiedzy PW
DOI – identyfikacja publikacji
Wprowadzenie
DOI (Digital Object Identifier) jest to cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego. DOI służy do identyfikacji dokumentów elektronicznych na podobnej zasadzie, jak numer ISSN dla czasopism, czy ISBN dla książek. Rozwojem tego systemu i zarządzaniem nim zajmuje się Międzynarodowa Fundacja DOI – International DOI Foundation (IDF). Jest to organizacja non-profit, która została powołana 10 października 1998 roku.
Jakie dokumenty mogą otrzymać numer DOI
- Numer DOI może zostać nadany każdej jednostce własności intelektualnej, którą twórca uzna za wartą oddzielnego potraktowania, np. artykuł, rozdział z książki, zdjęcie, wykres, oprogramowanie, utwór muzyczny, itp.
Struktura numeru DOI
- Identyfikator DOI składa się z dwóch części przedzielonych ukośnikiem: przedrostka (prefiks) i końcówki (sufiks), np.: 10.1000.10/123456
- 10.1000.10 to przedrostek, gdzie „10” informuje, że mamy do czynienia z identyfikatorem DOI (każdy numer DOI zaczyna się od „10”), a 1000.10 to numer przypisany do wydawcy (Publisher ID)
- 123456 – sufiks jest unikalny dla danego dokumentu i może być dowolnym ciągiem znaków alfanumerycznych (Item ID). Jest nadawany przez samego wydawcę, który musi zagwarantować, że będzie on unikatowy dla każdego publikowanego przez niego dzieła
- Jeżeli dany dokument posiada już inny identyfikator (np. ISBN, ISSN), wówczas może on być zastosowany jako przyrostek w numerze DOI, np. 10.1103 jest to prefiks American Physical Society, 10.1016 to prefiks firmy Elsevier Science
- Numer DOI raz nadany nie może ulec zmianie. Dokument zachowuje numer DOI, nawet jeśli prawa własności do niego zostaną przeniesione na inną instytucję. Jeżeli dokument zostanie kiedykolwiek usunięty, jego numer nie może być ponownie wykorzystany.
Sposób działania DOI
- DOI zapewnia stałość łączy hipertekstowych, za których aktualizację odpowiedzialny jest rejestrujący, np. wydawca, autor bądź inna jednostka. URLe są przypisane do każdego zarejestrowanego dokumentu. Jeżeli URL się zmienia, właściciel praw autorskich uaktualnia URL poprzez CrossRef i z bazy IDF następuje przekierowanie do właściwej lokalizacji dokumentu.
- W celu dotarcia do pełnego tekstu dokumentu posiadającego DOI należy wpisać do okna adresowego przeglądarki internetowej identyfikator DOI po adresie: http://dx.doi.org/, np. http://dx.doi.org/10.1103/PhysRevLett.88.088302
Niektóre przeglądarki internetowe umożliwiają bezpośrednie „rozszyfrowywanie” identyfikatorów DOI po zainstalowaniu odpowiedniego dodatku.
Instrukcje
Instrukcje
Wprowadzenie
Zebrano tutaj materiały instruktażowe skierowane do pracowników i doktorantów, których dorobek naukowy jest uwzględniany w ewaluacji dyscyplin naukowych w PW. Dotyczą one postanowień wskazanych w zarządzeniach Rektora odnośnie Kryterium I w ewaluacji oraz poprawieniu widoczności naukowców w sieci.
Zachęcamy także do zapoznania się z materiałami w otwartym kursie: Podniesienie widoczności dorobku pracowników Politechniki Warszawskiej