Logo Biblioteki Głównej Politechniki Warszawskiej
Logo PW

Biblioteka Główna
Politechniki Warszawskiej

Wisła w zbiorach Biblioteki Głównej PW - wystawa

Sejm RP w 550 rocznicę pierwszego wolnego flisu na Wiśle (po pokoju toruńskim w 1466 r.i odzyskaniu Pomorza Gdańskiego przez Królestwo Polskie) - ustanowił rok 2017 Rokiem Rzeki Wisły.

Główny cel Roku Rzeki Wisły to realizacja ciekawych projektów i przedsięwzięć dotyczących kultury, sportu, rekreacji, turystyki, ekologii, o charakterze tak lokalnym, jak i ogólnopolskim.

Włączając się w obchody Roku Rzeki Wisły, Biblioteka  przygotowała wystawę plakatową "Wisła w zbiorach Biblioteki Głównej PW".  Wystawa  prezentuje rzekę Wisłę w zbiorach specjalnych Biblioteki Głównej Politechniki Warszawskiej.

Celem wystawy, poza pokazaniem znaczenia rzeki Wisły w ujęciu historycznym, jest popularyzacja zasobów Biblioteki Głównej PW, mało znanych a ciekawych z punktu widzenia dziedzictwa kulturowego (fotografie, rękopisy, książki).

fot. H. Poddębski, Widok na Stare Miasto, 1920

Wystawę można oglądać na 1 piętrze Gmachu Głównego PW w dniach  24 listopad – 22 grudzień 2017. Zapraszamy.

Plakaty są też udostępnione w Bibliotece Cyfrowej PW.

 

InCites-test

Informujemy, że został uruchomiony krajowy dostęp testowy do narzędzia wspomagającego zarządzanie nauką InCites Benchamarking & Analytics na platformie Web of Science.

Zapraszamy na spotkanie z przedstawicielem firmy Clarivate Analytics (dawniej Thomson Reuters), który zaprezentuje możliwości narzędzia InCites.
Spotkanie odbędzie się 17.11.2017 (piątek) o godz. 12.00 w sali 162B (I piętro).

Dzięki wykorzystaniu danych o cytowaniach i różnorodnym wskaźnikom  zastosowanym w InCites Benchamarking & Analytics, można uzyskać odpowiedź na pytania:

  • Jak kształtuje się dorobek naukowy Politechniki Warszawskiej w porównaniu z innymi instytucjami w Polsce i na świecie? Jakie są nasze słabe, a jakie mocne strony? Również na poziomie wydziałów
  • Z kim powinniśmy współpracować? (współpraca międzynarodowa oraz sektor prywatny)
  • Jaki wpływ mają publikacje pracowników naukowych PW (ale także poszczególnych wydziałów czy całej PW) na daną dyscyplinę naukową? Co zrobić, aby zwiększyć ich wpływ?

Aby uzyskać dostęp do narzędzia należy założyć osobiste konto na platformie Web of Science, patrz szczegółowe informacje w broszurze. Broszura zawiera także wprowadzenie do InCites B&A oraz kalendarz prezentacji online i sesji szkoleniowych. Dostępna jest też strona internetowa, która zawiera kompendium wiedzy na temat narzędzia. Użytkownicy testu mogą przesyłać do ICM na adres email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. opinie na temat przydatności InCites w działalności naukowej i/lub zarządzaniu jednostką naukową. Opinie te zostaną przekazane do MNiSW w celu rozważenia dofinansowania zakupu tego rodzaju narzędzi w ramach WBN.

Uwaga! Należy najpierw zalogować się na platformie Web of Science, a następnie z górnego menu wybrać zakładkę InCites.

Dostęp testowy do 6 grudnia 2017 r.

 Kalendarz sesji szkoleniowych:

InCites B&A dla początkujących - podstawy  nawigacji i analiz
(poziom 1)

Piątek, 10 listopada 2017
10:00-11:00

Wtorek, 14 listopada 2017
13:00-14:00
zarejestruj się >>>

InCites B&A w badaniach - identyfikacja wiodących instytucji i autorów w różnych dziedzinach
(poziom 2)
Wtorek, 7 listopada 2017
15:00-16:00
Wtorek, 14 listopada 2017
10:00-11:00
zarejestruj się >>>
InCites B&A analiza dorobku instytucji i porównanie z liderami 
(poziom 2)
Wtorek, 7 listopada 2017
13:30-14:30
Poniedziałek, 13 listopada 2017
10:00-11:00
zarejestruj się >>>
InCites B&A dla instytucji – ewaluacja współpracy krajowej i miedzynarodowej między instytucjami "
poziom 2)
Czwartek, 9 listopada 2017
10:00-11:00
Środa, 15 listopada 2017
13:00-14:00
zarejestruj się >>>
InCites B&A dla wydawców – identyfikacja i porównanie z konkurencyjnymi tytułami 
(poziom 2)
Piątek, 10 listopada 2017
14:30-15:30
Piątek, 17 listopada 2017
12:30-13:30
zarejestruj się >>>
InCites B&A i analiza źródeł finansowania nauki
(poziom 2)
Piątek, 10 listopada 2017
12:30-13:30
Środa, 15 listopada 2017
10:00-11:00
zarejestruj się >>>
InCites B&A dla bibliotekarzy – wykorzystanie w zarządzaniu kolekcją czasopism
(poziom 3)
Poniedziałek, 13 listopada 2017
12:30-13:30
Czwartek, 16 listopada 2017
10:00-11:00
zarejestruj się >>>
InCites B&A – analiza dorobku wydziałów, jednostek i autorów
(poziom 3)
Wtorek, 14 listopada 2017
15:00-16:00
zarejestruj się >>>
Piątek, 17 listopada 2017
10:00-11:00
zarejestruj się >>>

 

 

Prosimy również o przesyłanie opinii na temat przydatności InCites Benchamarking & Analytics w działalności naukowej i/lub zarządzaniu jednostką naukową na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Opinie te zostaną przekazane do ICM a następnie do MNiSW w celu rozważenia dofinansowania zakupu tego rodzaju narzędzi w ramach WBN.

 

Baza DETAIL inspiration

Biblioteka Główna otrzymała testowy dostęp do bazy DETAIL inspiration
Baza danych zawiera zdjęcia i grafiki przedstawiające ciekawe rozwiązania architektoniczne które mogą stanowić inspirację dla architektów poszukujących nowych rozwiązań konstrukcyjnych.
DETAIL inspiration zawiera ponad 3000 projektów z ostatnich 30 lat. Jest  cennym źródłem badań, fotografii referencyjnych, szkiców, informacji technicznej o elementach architektonicznych. Wszystkie opisy projektów są dostępne do pobrania.

Baza będzie dostępna do 30 listopada br. dla wszystkich użytkowników, z komputerów w sieci PW oraz z dowolnego komputera dla użytkowników zarejestrowanych w zintegrowanym systemie bibliotecznym PW.
Opinie na temat bazy prosimy przesyłać do Oddziału Informacji Naukowej BG PW na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Wystawa

Serdecznie zapraszamy na otwarcie wystawy "Maria Skłodowska-Curie w 150. rocznicę urodzin: odkrywanie ciekawe niesłychanie".

Wystawa będzie prezentowana z okazji obchodów Święta Politechniki Warszawskiej oraz z okazji obchodów 150. rocznicy urodzin Marii Skłodowskiej-Curie.
Jednocześnie będzie towarzyszyła Międzynarodowej Konferencji "Medicina-Scientia-Cultura" odbywającej się w dn. 6-8.11.2017 r.
Ekspozycja 25 plansz przedstawi życie naukowe i prywatne Marii Skłodowskiej-Curie na zdjęciach oraz w tekstach
- głównie działalność naukową oraz dziedzictwo, które po sobie pozostawiła.

Organizator wystawy: Biblioteka Główna Politechniki Warszawskiej

Miejsce: Gmach Główny Politechniki Warszawskiej, I piętro (6.11. - 16.11.2017 r.), II piętro (17.11. - 30.11. 2017 r.)

Termin: 6 listopada – 30 listopada 2017 r. (prapremiera 6.11.2017 r. ; premiera 15.11.2017 r. )

MSC foto

Zapraszamy także do zapoznania się z Piśmiennictwem Marii Skłodowskiej-Curie - zestawieniem bibliograficznym i pełnymi tekstami wybranych publikacji oraz z Zestawieniem bibliograficznym prac poświęconych Marii Skłodowskiej-Curie, zamieszczonymi w Bibliotece Cyfrowej PW.

Zachęcamy również do wzięcia udziału w konkursie ogłoszonym na facebook'u BG PW. Konkurs trwa do 30.11.2017 r. Odpowiedzi przyjmujemy w wiadomościach na facebook'u. Spośród osób, które poprawnie odpowiedzą na zadane pytanie konkursowe, wylosujemy 3 laureatów i nagrodzimy ich upominkami. Zapraszamy.

 

Szkolenie biblioteczne dla studentów studiów stacjonarnych II stopnia WIP

Informujemy, że szkolenia biblioteczne dla studentów pierwszego roku studiów stacjonarnych  II stopnia Wydziału Inżynierii Produkcji odbędą się w dniach 23-24 października 2017 r.  
Szkolenia będą się odbywały w gmachu przy ulicy Narbutta 86 (Gmach Stary Technologiczny), w czytelni Filii BG – Biblioteki Terenu Południowego (pokój 206).
Uwaga! Szkolenie jest obowiązkowe. Nie ma możliwości przepisania zaliczenia przysposobienia bibliotecznego z I stopnia studiów na II z uwagi na inny zakres i tematykę szkoleń.
Poniżej prezentujemy harmonogram dla poszczególnych grup:

Data Godziny Grupa
23-10-2017
(poniedziałek)
10:15-12:00 MD-AO-1
23-10-2017
(poniedziałek)
12:15-14:00 MD-MK-11,
MD-MC-11,
MD-MM-11
23-10-2017
(poniedziałek)
14:15-16:00 MD-MB-1
23-10-2017
(poniedziałek)
16:15-18:00 MD-IZ-22
MD-IZ-24
24-10-2017
(wtorek)
12:15-14:00 MD-IZ-21
MD-IZ-23
24-10-2017
(wtorek)
15:15-17:00 MD-MK-12
MD-MC-12
MD-MM-12
25-10-2017
(środa)
08:20-10:00 MD-IE-21(english study)
MD-IE-24(english study)
25-10-2017
(środa)
10:15-12:00 MD-IE-23(english study)
MD-IE-25(english study)
MD-IE-26(english study)
25-10-2017
(środa)
17:15-19:00 MD-IE-22(english study)
MD-IE-27(english study)
MD-IE-28(english study)


W razie pytań, prosimy o kontakt z Oddziałem Informacji Naukowej BG PW:
email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
22 234 7300

Seminarium Open Access

open access 2017 seminarium

Seminarium Tygodnia Otwartej Nauki  – „Otwórz, aby…”

Data oraz miejsce spotkania: 24 października 2017 r., Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii PW przy ul. Rektorskiej 4, pok. 4.01 - 4.02
Organizatorzy: Biblioteka Główna Politechniki Warszawskiej oraz Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii PW

Seminarium odbyło się w ramach międzynarodowego Tygodnia Otwartej Nauki - to coroczne seminarium poświęcone zagadnieniom otwartej nauki i promocji dorobku naukowego. Tegorocznym tematem spotkania i jednocześnie myślą przewodnią Tygodnia Otwartej Nauki było hasło „Otwórz, aby…” będące zaproszeniem do dyskusji na temat korzyści płynących z prezentowania wyników badań jako otwartych zasobów naukowych.

Prezentacje oraz informacja o autorach:

  • Dlaczego Open Access nam nie wystarczy? O trwającej reformie prawa autorskiego w Europie / dr Alek Tarkowski, Centrum Cyfrowe

W Europie od dwóch lat trwa reforma prawa autorskiego. Kształt przepisów regulujących badania naukowe, edukację (w tym szkolnictwo wyższe) oraz eksplorację danych jest ważnym elementem debaty. Po trwającym niemal rok procesie, proponowane przepisy są niekorzystne dla szkolnictwa wyższego i badań naukowych - a w najgorszym wypadku mogą nawet utrudnić wdrażanie modelu Open Access. W swoim wystąpieniu przedstawię założenia obecnej reformy, punkt widzenia organizacji akademickich i bibliotekarskich, możliwe zagrożenia oraz szanse na ich rozwiązanie.

dr Alek Tarkowski, Centrum Cyfrowe - kieruje projektami dotyczącymi reformy prawa i polityk publicznych (policy). Doktor socjologii. Współzałożyciel i koordynator projektu Creative Commons Polska, pełni też rolę European Policy Fellow dla amerykańskiej organizacji Creative Commons, prowadzący projekt „OER Policies for Europe”. Współzałożyciel Koalicji Otwartej Edukacji, członek komitetu kierującego Open Policy Network.

Podczas prowadzenia prac naukowych zazwyczaj pojawiają się dane badawcze, w najróżniejszej postaci. Odpowiednie zarządzanie nimi usprawnia prowadzenie badań, a jednocześnie umożliwia późniejsze udostępnienie danych innym zainteresowanym. W jakich sytuacjach i w jaki sposób warto udostępniać dane? Jakie aspekty prawne trzeba wziąć pod uwagę? Jakie są obecnie oczekiwania instytucji finansujących naukę w kwestii udostępniania danych?

dr Marta Hoffman-Sommer, ICM - doktor biologii molekularnej. Obecnie zajmuje się projektami dotyczącymi otwartych danych badawczych i zarządzania danymi w ramach Platformy Otwartej Nauki. Koordynuje prace związane z działaniem Repozytorium Otwartych Danych RepOD.

 

Relacja ze spotkania została zamieszczona na blogu BGPW

 
  logoBGPW                     logo CZIiTT z rozwinieciem

Seminarium Elsevier - Jak napisać dobry artykuł naukowy

www elsevier book author wzor

Wydawnictwo Elsevier, Biblioteka Główna Politechniki Warszawskiej oraz Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii PW zapraszają na spotkanie, które odbędzie się 16 października br. w budynku Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii PW przy ul. Rektorskiej 4, pok. 4.04 - 4.05.

Seminarium Elsevier - Jak napisać dobry artykuł naukowy

Spotkanie dedykowane jest pracownikom naukowym i doktorantom. Celem seminarium jest przybliżenie kluczowych etapów pisania artykułów naukowych.
Seminarium poprowadzi dr inż. Katarzyna Z. Gaca – absolwentka Politechniki Krakowskiej oraz University of Strathclyde, posiadająca blisko dekadę doświadczenia w pracy naukowej i dydaktycznej w Polsce i w Europie, specjalizująca się w chemii polimerów oraz w badaniu kinetyki reakcji chemicznych. Aktualnie Konsultant Klienta w firmie Elsevier, odpowiadająca za rejon Europy Środkowo-Wschodniej. Specjalistka w zakresie baz danych oraz rozwiązań firmy Elsevier stworzonych dla naukowców. Pasjonuje się tematyką etyki w pracy naukowej, a także problematyką szeroko pojętej bibliometrii.

Plan seminarium:
11:00 11:05    Powitanie
11:05 – 12:00    Mendeley: programem do zarządzania literaturą
12:00 – 12:15    Przerwa
12:15 – 13:30    Jak napisać dobry artykuł naukowy: porady

Udział w seminarium jest bezpłatny.
Rejestracja zakończona.
               

 loga 3

Prace remontowe w Filii przy ul. Narbutta 86

Z uwagi na prace remontowe w Gmachu Starym Technologicznym przy ul. Narbutta 86  w dniu 02.10.2017 (poniedziałek) Filia BG PW  będzie niedostępna dla użytkowników.

Przepraszamy za utrudnienia.

Zmiana w formach płatności

Od 1 grudnia 2017 w Bibliotece Głównej, filiach i bibliotekach Domów Studenckich PW  opłaty uregulujesz tylko przez PayU lub tradycyjnym przelewem.
Opłaty gotówkowe nie będą pobierane.

Przysposobienie biblioteczne dla studentów I roku studiów pierwszego stopnia

Studenci którzy nie zaliczyli szkolenia bibliotecznego, mogą do niego przystąpić w terminie poprawkowym od 23.11 do 4.12

Przysposobienie biblioteczne dla studentów I roku studiów pierwszego stopnia jest prowadzone drogą elektroniczną na Platformie Edukacyjnej Politechniki Warszawskiej.

 Szkolenie jest obowiązkowe. Każdy uczestnik kursu musi samodzielnie zalogować się na platformie według poniższej instrukcji:

  1. Studenci Politechniki Warszawskiej logują się na Platformę Edukacyjną Politechniki Warszawskiej z wykorzystaniem kont USOSWeb.
  2. Wybierz "Zaloguj się" (w prawym górnym rogu ekranu)
  3. Kliknij „Logowanie z wykorzystaniem kont ogólnopolitechnicznych USOSWeb…”.
  4. Login i hasło są takie same jak do systemu USOSWeb
  5. Wprowadź swój login: numer PESEL lub adres email podany przy rekrutacji (bądź identyfikator uzyskany w dziekanacie właściwego wydziału w przypadku cudzoziemców i osób nie posiadających numeru PESEL)
  6. Wprowadź swoje hasło do USOSWeb. Studenci, którzy logują się po raz pierwszy do USOSWeb wpisują hasło z systemu Rekrutacja PW
    Uwaga!
    Jeżeli nie pamiętasz swojego hasła, spróbuj odzyskać je samodzielnie, wykonując procedurę odzyskiwania w aplikacji dostępnej pod adresem (link resetowania hasła). W przypadku braku wystarczających danych w systemie, bądź braku możliwości samodzielnego odzyskania hasła, należy zgłosić się do Dziekanatu Swojego Wydziału.

Studenci niebędący studentami pierwszego roku z bieżącej rekrutacji, aby wziąć udział w szkoleniu proszeni są o przesłanie na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.następujących danych:

  • imię i nazwisko
  • numer albumu (indeksu)
  • adres email
  • wydział
  • semestr
  • powód wzięcia udziału w kursie Przysposobienia bibliotecznego

Po przesłaniu danych zostanie Państwu utworzone konto indywidualne, za pomocą którego będzie można wziąć udział w szkoleniu. Po otrzymaniu danych dostępowych logują się Państwo na platformę z wykorzystaniem linku "Logowanie z wykorzystaniem kont lokalnych OKNO"

Wszelkie uwagi i problemy proszę zgłaszać pod adresem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Uwaga! jest to ostatnia możliwość wykonania ekursu w tym roku akademickim!

Szkolenie biblioteczne dla studentów II stopnia WIP

Informujemy, że szkolenie biblioteczne dla studentów II stopnia studiów niestacjonarnych Wydziału Inżynierii Produkcji odbędzie się w dniu 30 września 2017 w Gmachu Nowym Technologicznym, w sali 144, w godz. 14:30- 16:00.
Uwaga! Szkolenie jest obowiązkowe. Nie ma możliwości przepisania zaliczenia przysposobienia bibliotecznego z I stopnia studiów na II z uwagi na inny zakres i tematykę szkoleń.

Wolny Dostęp otwarty od 18 września

Prace remontowe w bibliotece zostały ukończone.

  • od 18 września Wolny Dostęp - poziomy  IIA i III będą otwarte
  • Wolny Dostęp Czasopisma (II poziom) będzie dostępny dla użytkowników od 20 września

We wrześniu zapraszamy:  pn. - pt. 9:00 - 16:00.

Sala dydaktyczna otwarta od 18 września

Prace remontowe na pierwszym piętrze zostały ukończone.
Od 18 września Sala Dydaktyczna (pok. 162 B, C) jest otwarta.

Zapraszamy od poniedziałku do piątku w godz. 9-16.

Warsztaty dla autorów książek naukowych

Seminarium autorskie - książka wg Elsevier

Wydawnictwo Elsevier, Biblioteka Główna Politechniki Warszawskiej oraz  Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii PW zapraszają na seminarium, którego celem jest przybliżenie kluczowych etapów pisania książki: od pomysłu do jej publikacji. Przedstawione zostaną także strategie i procedury wydawców, jak również praktyczne aspekty przygotowywania publikacji do druku.
Tim Pitts redaktor naczelny wydawnictwa Elsevier przedstawi:
- przykłady dobrze ocenianych książek
- wskazówki na temat pisania książek
- rodzaje książek
- proces wydawniczy
- dobry projekt książki
- system licencyjny, czyli w jaki sposób autorzy są wynagradzani
- współpraca z wydawcami
- zasoby Elsevier dla autorów

Seminarium będzie prowadzone w j. polskim i angielskim.

Spotkanie odbędzie się 14 września br. w budynku Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii PW przy ul. Rektorskiej 4.
Udział w seminarium jest bezpłatny. Osoby zainteresowane udziałem prosimy o rejestrację za pomocą formularza

Plan seminarium:
10:00 - 10:05    Introduction /  Tomasz Psonka, Research Solutions Director for CE Europe, Elsevier
10:05 – 10:20    Books as an important part of publishing strategy / Pavel Milasevic, Research Solutions Manager eBooks CE Europe & Russia, Elsevier
10:20 – 11:20    Writing and developing a successful book / Tim Pitts, Senior Commissioning Editor, Elsevier
11:20 – 11:40    Sharing researcher’s experiences about (e)books / dr inż. Joanna Izdebska-Podsiadły, Warsaw University of Technology

Możliwość indywidualnych konsultacji  z prelegentami po zakończeniu wystąpień.
Więcej na temat spotkania, można przeczytać TUTAJ

 logo mae cziitt footer logoelsevier logo